حمله قالیبافان به دولت رئیس جمهور

روزنامه رسالت نزدیک به محمدباقر قالیباف در یادداشتی به انتقاد از دولت ابراهیم رئیسی پرداخت و نوشت:

علیرغم تمام مقاومت ها و وعده ها، روز گذشته خبری مبنی بر برداشت آزمایشی آب سد چمشیر منتشر شد که در برخی خبرگزاری ها تکذیب شد و در برخی دیگر در خروجی باقی ماند. رسانه های رفت و آمد نشان می دهد که وعده های قبلی دروغ بوده و سد چمشیر اگر امروز نباشد در آینده ای نزدیک آبگیری خواهد شد.

این در مورد چگونگی تعامل با افکار عمومی است. بدبینانه ترین حالت صحبت از ممنوعیت استحصال آب است تا صدای اعتراض خاموش شود و آرام کار پیش برود و وقتی همه چیز آماده شد با موج خبری آبگیری را شروع کنید. احتمالاً اینطور نیست و هیچ بی صداقتی در کار نیست، اما اصل ماجرا این است که عدم شفافیت وجود داشت.

مسئول مسئول اگر قولی بدهد، حتی اگر به دلایل عقلی قول بدهد، بدون اینکه دنبال توضیح روشن قول قبلی باشد، چیزی جز دروغ ندارد. دروغ هم مانند اکثر پدیده های اخلاقی دارای مراتبی است و حتی معصوم می گفت: برای اینکه انسان دروغگو باشد همین که شنیده را تکرار کند کافی است.

از نردبان بی صداقتی و عدم شفافیت، نه تنها نمی توانیم بر بام خوشبختی بایستیم، بلکه به ته چاه هم خواهیم افتاد. بحث این نیست که از سد آب بکشیم یا نه، بلکه از چند ماه پیش به مردم و فعالان محیط زیست گفته بودیم که آب از سد چمشیر را قطع می کنیم، اما این کار را نکرده ایم. نخواستیم یا نخواستیم فرقی نمی کند چون جامعه از هر دو پدیده یکسان می فهمد.

اولین اثر چنین رفتاری از بین رفتن پایگاه اجتماعی و اعتماد مردم است

روایت شده است که رسول الله صلی الله علیه وسلم به مردی واکنش نشان داد که ظرفی از غذا را به حیوان خود نشان داد، اما غذایی در آن نبود. در دین ما پدر و مادر نه تنها از دادن وعده دروغ، بلکه از دادن وعده های نادرست به فرزندان خود نیز منع شده اند.

آقایان! باور کنید مردم ولی نعمت ما و شما هستند. هر روز صبح کمی در معنای کلمه ولی نعمت تعمق کنید و از رفتار دوگانه دست بردارید. داستان چمشیر فقط یک مثال و فرصتی برای نوشتن از این درد و اضطراب است وگرنه نمونه هایش زیاد است. مردم یک میز گذاشته اند و شما روی آن نشسته اید. به میز و پیشخدمت احترام بگذارید و حتی اگر نمی توانید کاری را انجام دهید، با مردم صادق باشید

در کوتاه مدت، عدم صداقت یا عدم شفافیت ممکن است مشکلی ایجاد نکند و کار را جلو ببرد، اما این دروغ ها پشت یک مانع ایجاد می شود و در نهایت آن سد شکسته می شود. این روزی است که موج به سیل تبدیل می شود و همه را با خود می برد. به قول امام عزیزمان: «کسانی را که شما را سر کار می‌آورند در نظر بگیرید و این جمهوری را تضعیف نکنید. از روزی بترس که مردها بفهمند در ذات تو چیست و انفجاری رخ دهد.»

دیدگاهتان را بنویسید