قالیبافان یک سوم جمعیت را کاهش می دهند/ رقبا از طرح های فرش ایرانی کپی می کنند


ساعت: 10:49
تاریخ انتشار: 14/30/1400
کد خبر: 1809538

مدیرعامل اتحادیه تولیدی تعاونی های فرش دستباف کشور اعلام کرد؛

عبدالله بهرامی گفت: با اعمال تحریم فرش ایرانی و اجرای دستورالعمل مذاکره ارزی در کشور، این دلایل منجر به کاهش تعداد فرش دستباف در کشور از دو میلیون به 600 هزار فرش شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عبدالله بهرامی، مدیرعامل تعاونی های فرش دستباف کشور به عصرتراک گفت: قبل از سال 97 و تحریم فرش ایران، دو میلیون بافنده خانگی سالانه شش میلیون مترمربع فرش دستباف تولید می کردند. با اعمال تحریم ها بر فرش ایرانی، تولید سالانه این کشور به دو میلیون مترمربع رسیده است.

بهرامی گفت: تعداد فرش دستباف کشور نیز از دو میلیون فرش به 600 هزار عدد کاهش یافته است.

وی ادامه داد: تا قبل از سال 97 ارزش صادرات فرش دستباف از کشور به بازارهای بین المللی بین 400 میلیون دلار تا یک میلیارد دلار در سال بود اما پس از سال 97 ارزش صادرات این محصول به کشور به 50 دلار رسید. میلیون. “

مدیرعامل اتحادیه تولید فرش دستباف کشور افزود: در حال حاضر تنها 10 درصد از کل فروش صادراتی این محصول را نسبت به سال های قبل از 97 داریم.

وی خاطرنشان کرد: تولید فعلی فرش دستباف ایران در حال حاضر توسط صادرکنندگان واقعی اعضای اتحادیه صادرکنندگان فرش کشور به ژاپن، امارات، چین، آلمان، آفریقای جنوبی و کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می شود.

بهرامی همچنین یادآور شد: این وضعیت در نتیجه تحریم فرش ایرانی، اجرای دستورالعمل چانه زنی ارز، عدم ثبات نرخ ارز در کشور و عدم حمایت از صنعت و صنعتگران ماهر آن، طراحی و چاپ به وجود آمده است. طی سه سال گذشته در این مدت تعدادی از صنعتگران ماهر این صنعت در زمینه تولید، طراحی و چاپ ایران به کشورهای ترکیه، نپال، هند، پاکستان و هند مهاجرت کردند و در این کشورها مشغول به کار شدند.

وی همچنین اذعان داشت: شاهدیم که این کشورها حتی از طرح ها و مدل های فرش ایرانی کپی برداری می کنند که با کمی تغییر به ثبت ملی و بین المللی می پردازند و با بافت طرح ها و نقش های کپی شده محصولات خود را روانه بازارهای صادراتی می کنند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های فرش دستباف کشور خواست: دولت نسبت به رفع مشکلات و دغدغه های این صنعت ارزشمند اهتمام ورزیده و به احیای این صنعت کمک کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید