تسخیر بازار فرش دستباف توسط رقبا/تحریم خارجی و تحریم داخلی


ساعت: 10:19
تاریخ انتشار: 25.04.1401
کد خبر: 1883429

فرش دستباف ایرانیان که سهم بسزایی در اشتغال زایی دارد، این روزها وضعیت خوبی ندارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته آنایی، فرش یکی از اصیل ترین هنرهای ایرانی است و فرش دستباف خطه آذربایجان بهترین هنر این هنر ایرانی است. گستردگی این هنر در آذربایجان شرقی به حدی است که تقریباً همه خانواده های این منطقه دستی در آتش دارند و قالی بافی یکی از صنایع دستی آنهاست.

اما در سال های اخیر نه فرش تبریز و نه بافندگان آن وضعیت خوبی نداشته اند. قالی‌سازان با کمترین دستمزد و سطح معیشتی در این حوزه به کار خود ادامه می‌دهند و صادرات فرش وضعیت خوبی ندارد.

در یک دهه گذشته بی توجهی مسئولان منجر به از دست رفتن بازارهای خارجی فرش شده و چین و ترکیه جای ما را در تولید فرش گرفته اند.


ca22e489 ce10 4f14 9d08 6de55f0ae4cf خبر خاکستری


تحریم های خارجی و خودتحریمی های داخلی

اسماعیل چمنی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش دستباف تبریز در گفت و گو با خبرنگار آناج اظهار داشت: فرش کالایی لوکس محسوب می شود و معمولا کشورهای ثروتمندی که به دلیل تحریم حاضر به خرید فرش دستباف ایرانی نیستند به دنبال آن هستند. و ناتوانی در انتقال پول ما در داخل مشکل خود تحریمی داریم که از مشکل تحریم های خارجی بزرگتر است.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی حدود 50 میلیون دلار صادرات داریم که در مقایسه با سال های 1390 و 1391 که این رقم نزدیک به 400 میلیون دلار بود، بسیار ناچیز است. کاهش صادرات باعث بیکار شدن قالیبافان شده و دیگر هیچکس به قالی بافی علاقه ای ندارد.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و بافندگان فرش تبریز، فرش دستباف را با 30 درصد قیمت واقعی خود صادر می‌کند و گفت: همین مقدار کم و قیمت غیرواقعی نیز مشکلات زیادی برای صادرات دارد و وضعیت این صنعت اصلا خوب نیست. .

وی در خصوص کاهش قالیبافان نیز اظهار داشت: به دلایل مختلف از جمله کرونا و افزایش مواد اولیه شاهد خروج حداقل 30 درصد از جمعیت 200 هزار نفری شاغلان مستقیم و 500 هزار نفر از جمعیت اشتغال غیرمستقیم هستیم. در ولسوالی تولید قالین این ولایت.


c1e7cf71 9af9 4cfc 97d9 8ce3e5881836 خبر خاکستری


زادگاه فرش ایران است اما رقبای ما را ترک کرده اند

احمد کریمی اصفهانی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران نیز درباره وضعیت فرش گفت: ایران مهد اصلی فرش در جهان است اما امروز دیگر کشورها به اهمیت این صنعت پی برده اند و ما را رها می کنند. اردوغان رئیس جمهور ترکیه شخصا اعلام کرد که صادرات فرش ترکیه باید به یک میلیارد دلار افزایش یابد.

وی ادامه داد: بارها با نهادهای مختلف از جمله وزارت امور خارجه برای تعدیل صادرات ایران به بازارهای مختلف، نه فقط آمریکا، اروپا و ژاپن رایزنی کردیم، اما هرگز این اتفاق نیفتاد.

کریمی بیان کرد: رقبای ما جلوتر از ما هستند و امتیازات مختلفی را به صادرکنندگان خود می دهند در حالی که ما هر روز بر سر راه آنها موانع را افزایش می دهیم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش ایران تصریح کرد: فقط ما موفق شدیم مالیات صرافی را از طریق دیوان عدالت اداری لغو کنیم که وزارت اقتصاد به بهانه های مختلف می خواهد دوباره این موضوع را احراز کند.

وی در خصوص مشکلات فعالان فرش در حوزه تسویه بدهی ارزی، تصریح کرد: فرش کالایی نیست که به صورت مستقیم به فروش برسد و این کالا به صورت امانی به فروش می رسد. بنابراین طبیعتا نمی تواند تعهد ارزی بدهد.

کریمی گفت: سازمان برنامه و بودجه برای هر فرد شاغل 300 میلیون تومان هزینه کند. این در حالی است که دولت با چنین تصمیماتی، فرش دستباف دو میلیون کارگری را نادیده می گیرد. پیشنهاد ما این بود که فرش دستباف از تکلیف ارزی معاف شود زیرا هم صادرات رونق دارد و هم برای دولت درآمد محسوب می شود.


9c08335b b48d 4fe0 beee 4d64bd70eeac خبر خاکستری


دولت باید در تامین مواد اولیه با کیفیت از ما حمایت کند

حسن جادری یکی از صاحبان کارگاه های قالی بافی در تبریز است. وی در گفت و گو با خبرنگار آنایی اظهار داشت: دو مشکل اساسی در بازار فرش تبریز وجود دارد که هر دو نیاز به کمک دولت دارند. اولین مشکل گرانی مواد اولیه فرش و مشکل بعدی صادرات فرش است.

جادری ادامه داد: گرانی سرسام آور مواد اولیه فرش در کنار قیمت نهایی پایین باعث شده تا بسیاری از تولیدکنندگان این بازار را ترک کنند چرا که قیمت نهایی فرش از قیمت فروش آن بیشتر است و عملاً هیچ فروشی وجود ندارد.

وی با درخواست از دولت برای حمایت از فرش دستباف گفت: بهترین بازار برای اشتغال زایی مستقیم و غیرمستقیم حوزه فرش است و دولت با هموارسازی صادرات و حمایت از تولیدکنندگان به اشتغالزایی و کسب ارز کمک می کند.

وی ادامه داد: متأسفانه مواد اولیه فرش دستباف نه تنها گران شده است، بلکه کیفیت آن نیز کاهش قابل توجهی داشته و بر شأن فرش ما تأثیر گذاشته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید