بازار کسل کننده صنایع دستی در کوم / کوم نگین انگرشتی و پایتخت فرش دستباف ایران


ساعت: 16:13
تاریخ انتشار: 1390/03/21
کد خبر: 1854995

ارائه صنایع دستی در کوم به مناسبت روز جهانی صنایع دستی؛

صنایع دستی از هنرهای اصیل و قدیمی قوم کوم است که این روزها حال و هوای خوبی ندارند و فعالان این عرصه برای فروش محصولات خود با مشکلات زیادی مواجه هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از فردا پدرخوانده، کاردستی هنری است که با لطافت و زیبایی وصف ناپذیر با چشم گردشگران بازی می کند. هنری است که در هر منطقه و منطقه متغیر است و با نام این شهر و دیار، یزد و ترمه‌ش، شیراز و هنر قلم‌زنی و اصفهان با هنر خاتم‌کاری و میناکاری و ت.
صنایع دستی در شهر مقدس کوم قدمتی طولانی دارد و این صنعت یکی از جاذبه های گردشگری شهر مذهبی کوم است که به دلیل عبادتگاه خود پذیرای مسافران داخلی و خارجی بسیاری است که شاید بازار پر رونقی در دل دارند. از این شهر
از فرش های دستبافت ابریشمی زیبا گرفته تا سفال، زیورآلات سنتی، انگشترسازی، سفال و سرامیک و همچنین سنگ تراشی، منبت کاری و منسوجات سنتی، هرکسی حرفی برای گفتن دارد، اما به دلیل سوء نیت، غریب و ناشناخته است.
اینها بخشی از صنایع دستی استان کوم است که در بین 300 رشته صنایع دستی کشور ثبت شده است و 4200 هنرمند دارای مجوز در 50 ولسوالی استان کوم فعالیت می کنند. دستی در این شهر نیست و برخی از این صنایع کاملا تعطیل است.
به همین دلیل چند کاردستی را به اختصار معرفی می کنیم.

انگشتر جواهر ایران دچار مشکل شده است
اعلام کوم به عنوان شهر ملی حلقه در ژانویه 2016 آغاز حرکتی برای توسعه این هنر در سطح ملی و بین المللی بود، حرکتی که نیازمند حمایت سازمان ها و حتی هنرمندان این هنر است.
با توجه به اینکه قدمت هنر انگشتر سازی در شهر قم به قدمت تپه 7000 ساله کولی درویش، محوطه ای باستانی است که نمونه هایی از انگشتر در قم وجود داشته است و این نشان می دهد که این هنر از دیرباز مورد توجه بوده است. توسط مردم شرق زمین. این فرصت به هنر کوم در سطح ملی داده شده است. باید با برنامه ریزی و تخصیص وام بهترین بهره را از این رکورد ملی برای شهرت شهر کوم گرفت.

10428ea4 c5d0 4cc7 adc5 4428f9764bf0 خبر خاکستری

بازار انگشتر قم با 1000 آتلیه انگشتر و 1200 هنرمند انگشتر، قطب انگشترهای دست ساز نقره در ایران است. این هنرمندان در زمینه نقره سازی، زیورآلات و قیمت، قلم زنی، نگین تراش (دامله و فست) و حکاکی نگین فعالیت دارند و تفاوت اصلی ساخت انگشتر در قم با ساخت انگشتر در شهرهای دیگر مانند مشهد، دستباف بودن آن است. و در کوم استاد ساخت انگشتر تمامی مراحل ساخت انگشتر را با ابزار دستی و با سلیقه خود انجام می دهد. اما در شهرهای دیگر مانند مشهد انگشتر به تولید انبوه یا ریخته گری می رسد که سرعت تولید محصول را افزایش می دهد اما از کیفیت و ظرافت آن می کاهد.
شهر قم سالانه میزبان 15 میلیون زائر و گردشگر ایرانی و 3 میلیون زائر و گردشگر خارجی است. این آمار نشان از پتانسیل قوی در فروش صنایع دستی و انگشتر به عنوان سوغاتی دارد.
اما به دلیل نبود ارتباط مستقیم بین تولیدکنندگان و قرار گرفتن آنها در معابر اطراف حرم که از دید زائران و گردشگران دور هستند و همچنین نبود بازارچه صنایع دستی در کوم باعث شد تا از گذرگاه‌های اطراف حرم جلوگیری شود. استفاده درست از این فرصت
در هر صورت ظرفیت عظیم تولید انگشتر در کوم انگیزه این شهر را برای ثبت شهر ملی انگشتر در بین استان های کشور ایجاد می کند. با این حال در مناسبت های مختلف قول هایی به این صنعت داده شد. وعده هایی مانند ساختن شهر عقیق و ساخت انگشتر در اتوبان قم-تهران، واگذاری چند صد انگشتر به دست سازان انگشتر در قم یا برپایی بازار گوهر و عقیق در ورودی شهر قم و شاید وعده ها و وعده های فراوان. که در این روزهای سخت کشور به فراموشی سپرده شده اند، یا نصف برآورده شوند.

مشکلات ریز و درشت در تاروپود فرش کوم
کوم را پایتخت و مرکز فرش دستباف ابریشم می‌دانند، هنری که قدمتی 100 ساله دارد و وجود طرح‌ها و رنگ‌های متنوع و استفاده از ابریشم خالص، فرش دستباف کوم را از فرش‌های سایر نقاط کشور متمایز می‌کند. کشور.
از مصالح به کار رفته در فرش قم می توان به ابریشم، پشم و کرک اشاره کرد. همچنین نقوش نقوش منعطف ترنج، شاه عباسی، جوشقانی، شکار و محراب نمایانگر این هنر اصیل ایرانی است.
فرش دستباف ابریشم قم یکی از نفیس ترین صنایع دستی است که از نظر رنگ، طرح و کیفیت اصیل ایرانی رتبه اول را در جهان دارد و در کشورهای اروپایی دوستداران بسیاری دارد.

47e58c72 b863 4ff8 8e47 6cfaccd3d225 خبر خاکستری

مهمترین مرکز تولید فرش ابریشم دستباف کشور کوم است و بیش از 90 درصد فرش دستباف تولید شده در این استان به کشورهای مختلف صادر می شود و از استان صادر می شود.
27 هزار بافنده، 350 واحد تولیدی، 130 واحد فروش، 10 کارگاه رنگ، 40 کارگاه قالیشویی و 31 تعمیرگاه زیر نظر اتحادیه فرش دستباف قم فعالیت می کنند. انجمن هنرمندان فرش در کوم نیز دارای 200 عضو و یک تعاونی است. تولیدکنندگان فرش دستبافت روستایی در استان کوم پنج هزار بافنده دارند.
همچنین اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف قم و شرکت سهامی فرش قم با 500 خانوار فرش تحت پوشش سایر بخش‌های فعال در زمینه فرش دستباف هستند. البته لازم به ذکر است که این آمار در حال حاضر از شیوع تاج گذاری است و شاید پس از شیوع تاج گذاری این آمار به دلیل مشکلات اندکی کاهش یافته است.
با همه این مشکلات باید گفت که امروز وضعیت فرش قم خوب نیست و مانند سایر مواردی که در قم سرکوب شده، فرش قم نیز مورد سوء استفاده افراد سودجو قرار گرفته است. فرش دستبافت ابریشمی قم سال هاست که بازارهای داخلی و خارجی را تسخیر کرده و به دلیل توریستی بودن کوم با زیبایی خود توجه گردشگران خارجی را به خود جلب می کند و مشتریان خاصی دارد.
این روزها فرش دستباف کوم بافته شده توسط هنرمند کوم در مقابل تحریم‌های مقاومت تولیدکنندگان ایستاده و توانسته بازارهای متعددی را برای خود به دست آورد اما ناگهان با ورود ویروس کرونا این بازار کوچک با مشکلات بیشتری مواجه شد.

ظروف نقره صنعتی در راس داستان
خرمره یکی از معروف ترین صنایع دستی کوم است که قدمت ساخت آن به حدود 5000 سال پیش و به دوره هخامنشیان و حزب می رسد. این صنایع دستی نفیس توسط شاهزادگان ایرانی به مصر فرستاده شد. «خرمره» سنگی به رنگ آبی یا فیروزه‌ای است که بیشتر اهالی کوم برای جلوگیری از زخم چشم از آن استفاده می‌کنند. بعد از پخت حدود 9 ساعت در فر با دمای حدود 1000 درجه سانتیگراد خنک می شود و در خاک مخصوص بسته می شود و جدا و آماده عرضه به بازار است.

c34146b5 c2d9 476d 831b 00a12d2db027 خبر خاکستری

ثبت شده است که چگونه مس بیش از 5000 سال پیش در کوره های ذوب مس کشف شد، مس در کوره ذوب شد و بدنه کوره از دی اکسید سیلیکون ساخته شد و از کربنات سدیم به عنوان سوخت استفاده شد. بعد از مدتی استفاده از یک لایه آبی، بدنه فر را می پوشاند و این شروعی برای آماده سازی خمیر بود.
در مورد اولین مکانی که ساخت درختان خرما آغاز شد، بین باستان شناسان اختلاف نظر وجود دارد. برخی ایران و برخی دیگر مصر را خالق این هنر می دانند، اما بیشتر باستان شناسان بر این باورند که طبق شواهد موجود، این هنر ابتدا در ایران و سپس توسط شاهزاده خانم روشه ایرانی ایجاد شده است. بنای خرمره را به عنوان هدیه به مصر آوردند.
اما در بیشتر نقاط دنیا تولید سنگ را با نام خر مهره کوم می شناسند و در بسیاری از کشورهای اروپایی به ویژه آلمان این هنر را به تکنیک کوم می شناسند.
در هنر ساخت سیب پارادایس از نظر کمی و کیفی، خر مهره قم نه تنها در ایران بلکه در جهان جایگاه خوبی دارد، چرا که سابقه طولانی در تولید سیب بهشت ​​و همچنین تمامی محصولات دارد. تجهیزات و مواد اولیه لازم شامل ساخت و ساز خرمره است.

13dc74f0 e1ca 4a3a 8743 3c103c192a06 خبر خاکستری

رزهای رنگی
«رنگ روزی» در قدیم کوم به دلیل قالی‌های دست‌بافت، صنایع دستی پر رونق محسوب می‌شد. نقاشی در کوم بیش از صد سال قدمت دارد. بر اساس کاوش‌های باستان‌شناسی بر روی نقاشی‌های قره تپه قمرود، قدمت نقاشی در قم به هفت هزار سال می‌رسد و نقاشی با الیاف قدمتی کهن دارد، بسیاری از فرش‌ها و فرش‌های موجود به جای مانده از دوره قاجار، هنر نقاشی سنتی را به خوبی نشان می‌دهد. اگرچه هنوز کارگاه هایی در زمینه هنر نقاشی سنتی در کوم وجود دارد، اما به نظر می رسد این هنر گرانبها به فراموشی سپرده شده است و افراد کمی بیش از هنرمندان این هنرمند برای آشنایی با این هنر به کارگاه های فعال کوم مراجعه می کنند. هنر باستانی را در نظر بگیرید.

کنده کاری چوب
هنرمندان قمی عمدتاً در تولید، طراحی و خاتم کاری اقلام تزیینی و تشریفاتی مانند مبلمان استیل منبت فعالیت دارند. آنها در هنر خود بیشتر از طرح های اصیل استفاده می کنند که شامل طرح های اسلیمی و هاتای یا گل و گیاه می شود. شهر قم به دلیل مجاورت با پایتخت یکی از مراکز اصلی منبت کاری در ایران است که کارگاه های زیادی در این هنر اصیل منبت کاری وجود دارد که از طریق منبت کاری انجام می شود. راه برجسته

3c9ec3d6 dbd5 4d35 aaaa 9ad876484bd3 خبر خاکستری
هنرمندان منبت از گروه نجاران، نجاران و یا نجاران حرفه ای این صنعت هستند و زیر گروه اولین صنعت نجاری است، نجاری یک تکنولوژی قدیمی است و انسان از ابتدای شهرنشینی به نجاری و نجاری پرداخته است و به عنوان مبلمان فولادی منبت کار می کنند. . منبت کاران قمی عمدتاً از طرح های اصیل در هنر خود استفاده می کنند که شامل نقوش اسلیمی و هاتایی یا گل و بوته می شود.

بازاریابان
معرق کاشی یکی دیگر از صنایع کوم است که قطعات کاشی تراشیده شده است که با نقش های مختلف در رنگ های مختلف تراشیده شده و در کنار هم قرار گرفته و در قطعات بزرگ شکل داده و نصب می شود. این طرح ها گاه از نقش های گره و گاه از نقوش مختلف مانند گل و بوته، اسلیمی، ختایی یا خطوط مختلف تشکیل شده و بناهای مختلف را تزیین می کند.

کاشی کاری
«روبه‌روی» سبکی هفت رنگ است که به عنوان یکی از صنایع دستی کوم از موقعیت، کاربرد و رونق اقتصادی بسیار خوبی برخوردار است. این صنعت از نظر تولید و اجرای کار سریعتر از موزاییک است و رنگهای رایج در آن مشکی، سفید، لاجوردی، فیروزه ای، قرمز، قهوه ای، سبز، زرد، قهوه ای و رنگ های طلایی با پایه های مختلف پخت حدود 1000 می باشد. آنها تا 1150 درجه سانتیگراد هستند.

کنده کاری چوب
«خراطی چوب» یکی از صنایع دستی کوم است که هم اکنون در بازار قدیمی کوم با قدمتی 600 ساله فعالیت می کند.

در شهر مقدس کوم که دروازه ورود 2 میلیون زائر و گردشگر خارجی در سال است، به دلیل نبود بازار فروش دائمی، نبود تبلیغات و نبود بازارهای هدف، صنایع دستی و تاریخچه کوم حال خوشی ندارد و بازار خسته کننده است. از مسئولان استانی می خواهد که در این راستا برای رونق بازار صنایع دستی استان هدف گذاری درستی داشته باشند و با اقدامات موثر در این زمینه تلاش کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید