هر بار که اتفاقی می افتد متن را کپی می کنند و همان تصمیم تکراری را می دهند/ صدا و سیما باید در مناظره های شبکه چهار گسترش یابد و تغییرات را بپذیرد.

هر بار که اتفاقی می افتد متن را کپی می کنند و همان تصمیم تکراری را می دهند/ صدا و سیما باید در مناظره های شبکه چهار گسترش یابد و تغییرات را بپذیرد.

روز جدید یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: همان اتفاقی که اخیراً در شبکه چهار افتاد باید گسترش پیدا کند و باید تغییرات را بپذیرند. مملکت چند نفره است، ما افراد مختلف داریم، موافقان و مخالفان حجاب اجباری را داریم، چرا این افراد را پنهان کنیم؟

محمود میرلوحی، فعال سیاسی اصلاح طلب درباره برخی از تریبون هایی که با ادبیات و تحلیل های جعلی به خشم عمومی دامن می زد، گفت: دوستان از دیرباز این دغدغه را داشتند. درست است که قانون اساسی در سال 1958 تصویب شد، اما ببینید ارتباطات جهانی در آن زمان چگونه بود. اوایل انقلاب دو شبکه یک و دو داشتیم که به آنها شبکه آموزشی هم می گفتند. این دو شبکه از ساعت دو تا یازده شب پخش می کنند و امروز 31 شبکه تلویزیونی داریم.

وی افزود: اما ما با تعجب نگاه می کنیم، با وجود ارتباطات گسترده در دنیا، هیچ پیشرفتی در ابن حوزه نداشته ایم. در اصل 44 که به موضوع صدا و سیما می پردازد، نتوانستیم انحصار صدا و سیما را از بین ببریم و روز به روز محدودتر می شویم. متأسفانه امروز یک اصلاح طلب نمی تواند بیاید و در صدا و سیما صحبت کند، ما به سمت یک انحصار پیچیده پیش می رویم و به تدریج معلمان و دانش آموزان دیگر نمی توانند در صدا و سیما صحبت کنند. اخبار ما برای احزاب اصلاح طلب خبر مثبتی نمی دهد. فقط در دوره انتخابات، محدود و از روی ناچاری به آنها فرصت اظهار نظر داده می شود. ائمه جمعه ۱۵۰ شهر و نمایندگان مجلس اصولگرا هستند. این انحصارها ادامه یافت و شرکت هایی مانند رائفی پور به پخش رادیو تبدیل شدند.

میرلوحی افزود: مشکل بسیار عمیق شده و برخی حتی به این گلایه ها توجهی ندارند. همان افرادی که اخیراً به شبکه چهار دعوت شده بودند، معمولاً از دانشگاه اخراج می شدند و سپس برمی گشتند. رویکرد بعضی از آقایان این است که اگر یک نفر خلاف حرفشان حرفی بزند کاملا مخالفت می کند. در روزهایی که وزیر کشور گزارش خود را منتشر کرد، شعارهای حمایتی کاملاً بر خلاف افکار عمومی منتشر شد. سپس معاون وزیر کشور که قرار است یک سیاستمدار باشد و جامعه را به آرامش برساند، مقامات قضایی را در رابطه با حوادث روز تهدید کرد.

وی تصریح کرد: کدام یک از این افراد تجربه سیاسی دارند؟ در نتیجه به زخم خود نمک می مالند و متوجه اتفاقات جامعه نمی شوند و چشم بر واقعیت های جامعه می بندند. هر چه بگوییم از انقلاب چهل سال پیش فضا عوض شده و تکنولوژی امروز از چهل سال پیش تغییر کرده است، به این حرف ها توجه نمی کنند. این جماعت بیست سال است که دیدگاه خود را تغییر نداده و حوادث سال های 2008 و 2008 را تنها محصول کار آمریکا می دانند. هر بار که این اتفاقات می افتد، مثل این است که فیلمنامه ای را بازنویسی می کنند، به دست این افراد می دهند و همان راه حل های تکراری را می دهند.

میرلوحی در پاسخ به این سوال که رسالت صدا و سیما در این اتفاقات چیست و چه راهکاری برای ایجاد رویکرد متفاوت در این چرخه پیشنهاد می کنید، گفت: ایران از لایه های مختلفی تشکیل شده است. در یک خانواده، مادر، پدر و فرزندان متفاوت فکر می کنند، ایران، در چنین عرصه وسیعی، قطعاً افراد مختلف با افکار متفاوت را شامل می شود. در هیچ کجای دنیا چنین انحصار رسانه ای وجود ندارد که راه را بر هواداران میانه رو ببندد. در شورای پنجم تهران اصلاح طلبان تریبون نداشتند. این نگرش نسبت به شوراها، سازمان های مردم نهاد و هنرمندان درست نیست.

و افزود: بنابراین تا زمانی که یک نفر چند طرفدار پیدا کند از او می خواهند که از طرف آنها صحبت کند. مثل همان رفتاری که برای عادل فردوسی پور پیش آمد. به عنوان مثال، همان اتفاقی که اخیراً در شبکه 4 رخ داد باید گسترش یابد و آنها باید تغییرات را بپذیرند. مملکت متکثر است، ما افراد مختلف داریم، موافق و مخالف حجاب اجباری داریم، چرا این افراد را پنهان می کنیم؟ بعد می گویند مردم به شبکه های خارجی پناه می برند. واتس اپ و تلگرام و اینستاگرام را قطع کردند. در کجای دنیا چنین شبکه هایی را می بینید؟ مردم حق انتخاب دارند. از خانه و اتاق خواب گرفته تا استراحتگاه مردم اجازه پرسه زدن ندارید. خداوند به پیامبرش می گوید که اگر بدخلق باشی مردم از اطرافت پراکنده می شوند. آن نرمی امروز کجا رفت؟

میرلوحی تصریح کرد: متاسفانه امروز در دام عدم شناخت و برنامه ریزی افتاده ایم و برخی از آقایان همان مونولوگ قدیمی و فرسوده را تکرار می کنند. گفتی ما متحد می شویم و همه چیز اصلاح می شود. چرا هنوز چیزی درست نشده؟

دیدگاهتان را بنویسید