حکم دادگاه آمریکا علیه حزب الله لبنان برای جنگ 33 روزه


ساعت: 23:15
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۹
کد خبر: 1898669

دادگاهی در آمریکا حزب الله لبنان را به پرداخت میلیون ها دلار غرامت به گروهی از آمریکایی ها برای جنگ 33 روزه محکوم کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ دادگاهی در آمریکا گروه حزب الله لبنان را به پرداخت میلیون ها دلار غرامت به گروهی از آمریکایی ها به دلیل جراحات وارده در جنگ 33 روزه میان حزب الله و رژیم موقت صهیونیستی در سال 2006 محکوم کرد.

گروهی از آمریکایی ها شکایت کرده اند که بر اثر شلیک راکت حزب الله مجروح شده اند. این شکایت بر اساس قانون معروف به قانون ضد تروریسم ثبت شده است. این شکایت ادعا می کند که حزب الله به شاکیان آسیب روحی و جسمی وارد کرده است.

قاضی آمریکایی حزب الله را به پرداخت 111 میلیون دلار به شاکیان محکوم کرد. آسوشیتدپرس گزارش می دهد که اجرای چنین احکام دادگاه معمولاً بسیار دشوار است.

رژیم صهیونیستی و حزب الله لبنان در سال 2006 به مدت یک ماه با یکدیگر جنگیدند که به گفته تحلیلگران سیاسی و نظامی، این جنگ را باید نقطه عطفی در معادله درگیری با این رژیم دانست.

این جنگ از 12 ژوئیه (21 ژوئیه) آغاز شد و تا 14 اوت (23 اوت) ادامه داشت. جنگی که به «جنگ تموز»، «جنگ 33 روزه» و «وعده واقعی» معروف است. این جنگ نیز مانند هر جنگ دیگری با عذرخواهی آغاز شد. عملیات حزب الله در اعماق فلسطین اشغالی و اسارت دو نظامی اسرائیلی در 12 ژوئیه بهانه این جنگ شد و صهیونیست ها اعلام کردند که این جنگ را برای آزادی سربازان خود آغاز کرده اند.

در طول جنگ 33 روزه رژیم صهیونیستی به فرودگاه بین المللی لبنان و دیگر زیرساخت های شهری لبنان حمله کرد. حزب الله صدها موشک به مناطق شمالی فلسطین اشغالی شلیک کرد.

در سال‌های اخیر، دولت آمریکا یک کمپین جهانی را برای کاهش محبوبیت حزب‌الله در لبنان رهبری کرده است. در این راستا، واشنگتن کشورهای اروپایی را تحت فشار شدید قرار داد تا همه حزب الله را تروریستی اعلام کنند. ایالات متحده همچنین چندین بانک و شخص لبنانی را به اتهام ارتباط با حزب الله در فهرست تحریم های خود قرار داده است. علاوه بر این، نمایندگان کنگره آمریکا طرح های مختلفی را علیه حزب الله ارائه می کنند.

این تصمیم در حالی اتخاذ شد که حزب الله یکی از مهم ترین احزاب سیاسی در لبنان است. اقدامات آمریکا علیه حزب الله بارها مورد انتقاد کارشناسان و تحلیلگران سیاسی قرار گرفته است و می گویند حزب الله نقش مهمی در حفظ صلح و ثبات در لبنان و مبارزه با گروه های تروریستی و افراطی در منطقه داشته است.

در ژوئیه سال جاری، وب سایت اکسیوس گزارش داد که مقامات 30 کشور جهان در نشستی که یک ماه قبل توسط وزارت امور خارجه آمریکا برای رسیدگی به فعالیت های حزب الله برگزار شده بود، شرکت کردند.

بر اساس گزارش آکسیوس، دیپلمات ها، مقامات انتظامی و کارشناسان اطلاعاتی فلسطین اشغالی، عربستان سعودی، چهار کشور عربی حوزه خلیج فارس و 24 کشور دیگر در نشست دو روزه ای که اواخر ژوئیه به میزبانی وزارت خارجه آمریکا برگزار شد، شرکت کردند.

مقامات آمریکایی و اسرائیلی موضوع این نشست که تحت عنوان «گروه هماهنگی نیروی انتظامی» برگزار شد، پرداختن به «فعالیت های غیرقانونی حزب الله» بود. گروه هماهنگی نیروی انتظامی در سال 2014 با نظارت آمریکا برای مقابله با حزب الله تشکیل شد.

این دیدار در تاریخ 29 و 30 ژوئیه در اروپا برگزار شد و اولین دیدار این گروه از زمان تحلیف جو بایدن به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده بود.

منابع آگاه به آکسیوس گفتند که مقامات بحرین، اسرائیل، کویت، قطر، عربستان سعودی، امارات و بسیاری از کشورهای اروپایی، آفریقایی و آمریکای لاتین در این نشست حضور داشتند.

اقدامات آمریکا علیه حزب الله تاکنون نتیجه معکوس داشته است و محبوبیت این گروه در لبنان افزایش یافته است.

دیدگاهتان را بنویسید