حکم دادگاه لاهه یک پیروزی قاطع برای حکمرانی قانون بود

به نقل از سایت وزارت امور خارجه آفریقای جنوبی دولت آن کشور تاکید کرد که این حکم دادگاه لاهه این یک پیروزی قاطع برای حاکمیت قانون و یک نقطه عطف مهم در تلاش برای عدالت برای مردم فلسطین است.

وزارت امور خارجه آفریقای جنوبی در بیانیه ای اعلام کرد: اکنون شورای امنیت سازمان ملل به طور رسمی از تصمیم دادگاه مطلع خواهد شد. حق وتوی برخی کشورها نمی تواند مانع برقراری عدالت بین المللی شود، به ویژه در بحبوحه اوضاع غزه که به دلیل اقدامات اسرائیل و نقض کنوانسیون نسل کشی هر لحظه بدتر می شود.

در این بیانیه همچنین تاکید شده است: کشورهای ثالث اکنون به این زنگ هشدار می پردازند که تهدید جدی نسل کشی علیه مردم فلسطین در غزه و در نتیجه جلوگیری از نسل کشی اسرائیل و اطمینان از اینکه خودشان با کمک و مشارکت در ارتکاب نسل کشی وجود دارد. آنها کنوانسیون را نقض می کنند، آنها نسل کشی نیستند، باید مستقل و فوری عمل کنند. این موضوع قطعاً همه کشورها را موظف می کند که از تأمین مالی و تسهیل اقدامات نظامی اسرائیل که مبتنی بر منطق و نسل کشی است، دست بکشند.

در این بیانیه آمده است: آفریقای جنوبی همچنان در چارچوب قوانین حاکمیتی بین‌المللی برای حمایت از حقوق بشر از جمله حقوق اساسی فلسطینیان در غزه، جایی که تجاوزات نظامی اسرائیل، قحطی و بیماری همچنان آن را در تنگنا قرار می‌دهد، عمل می‌کند. با اجرای عادلانه و برابر قوانین بین المللی برای همه و برای منافع جمعی همه نوع بشر. حکم دادگاه در مورد اقدامات موقت تحت کنوانسیون نسل کشی گامی تاریخی و مهم در جهت دستیابی به این هدف است.

نالدی پاندور، وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی نیز گفت: «ما آنچه لازم است برای حفاظت از جان هزاران فلسطینی در نوار غزه انجام داده‌ایم.» دستورات دادگاه کیفری بین‌المللی بدون آتش‌بس قابل اجرا نیست. ما می خواهیم دادگاه لاهه حکمی برای توقف جنگ در غزه صادر کند. ما باید از اسرائیل بخواهیم که قوانین بین المللی را رعایت کند. ما پشت سر ملت فلسطین ایستاده ایم و از آنها می خواهیم امید خود را از دست ندهند.

«جوان دونوگهو» قاضی دادگاه لاهه ساعتی پیش در جلسه رسیدگی به رای دادگاه تجدیدنظر آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی در خصوص نسل کشی غزه تاکید کرد: ما از ادامه کشتار غیرنظامیان در غزه بسیار نگران هستیم. نوار غزه “