پذیرش حکمرانی و حکمرانی رمز نجات جوامع اسلامی است

پس از شهادت امام، خبر کودکی به نام مهدی (عج) منتشر شد و تلاش‌های مکرر خلیفه عباسی برای یافتن امام مهدی (عج) بی‌نتیجه ماند.

آغاز امامت این حضرت به اراده الهی و برخی عوامل دیگر با غیبت همراه بود که اولین غیبت آن حضرت به «غیبت صغرا» معروف است که تا سال 329 هجری قمری ادامه یافت و پس از آن مرحله جدیدی به وجود آمد. غیبت که غیبت کبری را «دوره» می نامند، معلوم است، آغاز شده و تا کنون ادامه دارد، این دوران سخت ترین دوره آزمایش برای مردم است. زيرا ارتباط مستقيم با ​​امام (عليه السلام) براي همگان ميسر نيست و نايب خاصي وجود ندارد كه مردم از طريق ايشان تكاليف و پاسخ سؤالات خود را دريافت كنند.

افراد در این دوره به دلیل غفلت از ارزش های الهی و انسانی، اگرچه زندگی به ظاهر زیبا، آراسته و شیک دارند، اما دچار زندگی اسفباری می شوند، یعنی گرچه شکم پر و زندگی پر زرق و برق خواهد بود. اما روح ها مضطرب، نگران و گیج هستند و از دست دادن هدف و فلسفه درست زندگی، هر فردی را به یأس و ناامیدی مهلک می کشاند.

در فرهنگ اصیل اسلامی برای جلوگیری از چنین وضعیتی رهنمودهای بسیار مهمی از سوی پیامبر اکرم (ص) و ائمه عطار (علیهم السلام) تحت عنوان «واجبات در زمان غیبت» ارائه شده است که حکومت جامعه اسلامی خلأ را پر می کند. رهبری و هدایت در عصر غیبت.

برای تبیین جایگاه ولی قانونی در جامعه اسلامی با حجت الاسلام علی عباسی، مدیر سابق حوزه علمیه قزوین و عضو شورای حوزه های علمیه استان قزوین گفت وگو کرده ایم.

حجت الاسلام علی عباسی در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین; وی در خصوص جایگاه ولی شرعی در جامعه اسلامی گفت: حرکت جامعه به سوی اهداف عالی بدون حکومت و رهبری امکان پذیر نیست، رهبری لازمه حیات انسان از آغاز خلقت تا پایان روز برای خداوند است. مردم را بدون سرپرست و سرپرست نمی گذارد.

وی افزود: رسول خدا صلی الله علیه و آله می فرماید: «اگر سه نفر با هم سفر کنند، از میان خود یک نفر را برای هدایت انتخاب کنند». جامعه اسلامی که جایگاه خود را دارد; چگونه می توان امت اسلامی را بدون رهبر و ولی هدایت کرد؟

عباسی تصریح کرد: مشکلاتی که اکثر جوامع مسلمان با آن دست و پنجه نرم می کنند به دلیل نبود استان است، اگر مردم افغانستان و دیگر کشورهای همسایه سال ها در جنگ و خونریزی هستند، اگر اختلافات داخلی لبنانی ها، عراقی ها و ترک ها پایان نیافته است. ، این به این دلیل است که موقعیت. اما در جامعه خود از قرآن غفلت کرده اند و کسی را ندارند که مرجع و سر زبانشان باشد.


اما فقیه باب الخطاب اختلافاتی دارد

عضو شورای حوزه های علمیه استان قزوین ادامه داد: در جامعه اسلامی مانند هر جامعه دیگری اختلافاتی وجود دارد که فقه حرف آخر را می زند، همان فردی که به برکت فقاهت و عدالت، امور مردم و مردم را اداره می کند. سیاست های کلی نظام از طرف او.

عباسی با بیان اینکه جامعه بدون ولی پیش نمی رود، تاکید کرد: در یک لحظه رهبر جامعه پیامبر خدا(ص)، لحظه ای دیگر امام معصوم(ع) یا رهبر و گاهی در زمان غیبت است. امام معصوم، ولی شرعی، مسئول هدایت و هدایت است، او مسئول مردم است.

کارشناس مسائل دینی با اشاره به آیه 55 سوره مائده خاطرنشان کرد: خداوند می فرماید: ولی و رزق شما فقط خدا و پیامبرش و مؤمنانی هستند که نماز را برپا می دارند و در حال عبادت زکات می دهند. به تعبیر امام صادق (علیه السلام) مراد از الدین امانوا… علی علیه السلام و اولاد او تا روز قیامت است; پس هر یک از اولاد او که به مقام امامت رسیدند در این خصوصیت مانند او هستند، در حال سجده صدقه می دهند و ولایت فقیه مطابق با ولایت امام معصوم است.

وی افزود: همچنین امام صادق (علیه السلام) می فرماید: «نگاه کن به آن که حدیث ما را نقل می کند و حلال و حرام ما را می داند و احکام ما را می داند.» پس از حکومت او راضی باشید که او را حاکم شما قرار دادم. .

عباسی در بخشی دیگر از سخنان خود درباره وظایف منتظران مهدی موعود (عج) در عصر غیبت گفت: از جمله سوالاتی است که شیعه و پیروان اهل بیت علیهم السلام همواره خواهان آن هستند. شناخت زمان عصر غیبت کبری، شناخت وظایفی است که در این عصر بر عهده آنهاست، وظایفی مانند شناخت و شناخت پیامبر اکرم (ص) و اهداف آن حضرت که بسیار سفارش شده است.

وی افزود: برای شناخت حقیقت امام باید قرآن پژوه واقعی باشیم و اهداف امام زمان را بر اساس آیات و روایات ائمه اطهار(ع) درک کنیم. این برای شناخت جایگاه امام و صفات عالی اوست.

مدیر سابق حوزه علمیه قزوین تصریح کرد: منتظران باید با انجام عمل صالح زمینه ظهور خود را فراهم کنند، منتظر واقعی هم خود را اصلاح می کند و هم خود را تزکیه می کند و با امر به معروف و نهی از منکر می کوشد جامعه را بسازد پس فداکار است. خود و جامعه اش

وی ادامه داد: این اعمال صالح با آموزش و آگاهی از معارف دینی، با ایمان واقعی به خدا، آخرت قابل انجام است و باید با انجام عمل صالح در اصلاح امور جامعه تلاش کرد.


جهاد برای تبیین و سفارش حق از وظایف منتظران واقعی است

عباسی تصریح کرد: نصیحت حق از دیگر وظایف منتظران است که در واقع جهاد تبیین است که مقام معظم رهبری بارها بر آن تاکید کردند. زیرا گفتن حقیقت همیشه مخالفانی دارد.

وی خاطرنشان کرد: در راه روشن شدن حقایق نیز باید به صبر توصیه شود، صبر و ناامید نشدن در اصلاح امور از وظایف منتظران واقعی است.

یکی از اعضای شورای حوزه های علمیه استان درباره لزوم پذیرش حاکمیت جامعه دینی از سوی مردم گفت: حکومت موجب سعادت و رستگاری انسان می شود، نپذیرفتن حکومت نیز عواقب جبران ناپذیری دارد و مایه ناراحتی، انحراف و هدایت خواهد شد. محرومیت ابدی از سعادت و رستگاری.

عباسی در پایان گفت: اگر فرهنگ ولایت نباشد، مسئله ولایت منتفی می شود، همچنان که امیرالمؤمنین علی (ع) با تمام فضایل و ویژگی هایی که نسبت به دیگران دارد، به دلیل شرایط موجود مجبور به خانه نشینی شد. عدم ولایت مداری مردم از زمان خود و بقیه. ائمه عطار (علیهم السلام) نیز به دلیل نبود ولایت در میان مردم به نوعی به شهادت رسیدند، زیرا ولایت مداران هرگز رهبر و راهنمای خود را تنها نمی گذارند و بدون چون و چرا به دستور او عمل می کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید