تفکر حسینی رمز پیروزی و رمز تداوم انقلاب اسلامی است


ساعت: 09:34
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۶
کد خبر: 1890506

حجت الاسلام فرح بخش گفت: جامعه اسلامی به شدت نیازمند تفکر حسینی است و اگر می خواهیم به پیروزی نهایی برسیم باید از تصمیم فقیه زمان تبعیت کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام والمسلمین حسن رضا فرح بخش امام جمعه زهان در گفتگو با خاورستان در خصوص مهمترین اهداف امام حسین (ع) در واقعه کربلا اظهار داشت: همانطور که در کلام ابی عبدالله شنیدید. حسین و نوشته شده در کتب، مهم ترین. هدف امام حسین (ع) امر به معروف و نهی از منکر است.

به گفته وی؛ شهید مطهری سه دلیل برای امام حسین (ع) ذکر می کند که یکی از آنها بیعت نکردن با یزید است، چون نمی خواستند بیعت کنند، از مدینه خارج شدند و وارد مکه شدند و مدتی در مکه بودند که مردم. بصره و کوفه از بیعت نکردن امام حسین (ع) با یزید مطلع شدند و در مکه ظاهر شدند، مردم بلافاصله شروع به نوشتن نامه کردند و حدود 12 هزار نامه برای امام حسین فرستادند که این دلیل دوم است که یکی از دلایل آن بود. نامه هایی که مردم برای امام می فرستند نوشته اند.

حجت الاسلام فرح بخش ادامه داد: گرچه این دو دلیل نمی تواند دلیل اصلی قیام باشد، زیرا اگر این دو نبود، امام حسین(ع) بر اساس وظیفه انسانی و الهی خود و امامت امام حسین علیه السلام است. جامعه، لازم است که منع منفی گرایی را سرلوحه کار خود قرار دهند.

وی تاکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر یک امر عقلایی است، یعنی اگر معلول جسمی تصادف کند و انسان سالم نگاه کند و اقدامی نکند، همه تعجب می کنند که چرا اقدام نکردی. امر به معروف و نهی از منکر را مطالعه کنید، زیرا وقتی گفته می شود در قرآن نوشته شده و روایت شده، شاید برخی قرآن را قبول نداشته باشند یا برایشان اهمیت چندانی نداشته باشد، اما از نظر عقلی. از نظر امر به معروف و نهی از منکر واجب است زیرا اگر کسی را از کار بد باز داشتید او را از یک حادثه خطرناک آگاه کنید و آن شخص از شما تشکر خواهد کرد.


تفاوت با زمان امام حسین (ع)

امام جمعه زهان ادامه داد: امام حسین (ع) در شرایطی زندگی می کرد که با شرایط زندگی امام حسن (ع) که در سخنرانی های خود به مردم عرضه می کرد کاملاً متفاوت بود.

خوجت الاسلام فرح بخش گفت: اکنون این سؤال مطرح می شود که چرا امام حسن علیه السلام با معاویه صلح کرد اما امام حسین علیه السلام با یزید جنگید و به شهادت رسید؟ و جنگ به امام حسین (ع) چه خدمتی داشت؟ این سوال می تواند چندین پاسخ داشته باشد.

به گفته وی، همه ما مسلمانان و شیعیان باید پاسخ را بدانیم، امام حسین و امام حسن از نظر شخصیتی و امامت تفاوتی ندارند و آنچه باعث شد این دو بزرگوار متفاوت عمل کنند، شرایط زمانه و شرایط قساوت بوده است. که روبه روی آنها قرار گرفتند و افرادی بودند که در هر حال اطراف این دو بزرگوار بودند.


دشمن زمان

به گفته این روحانی، شخصیت معاویه با یزید متفاوت بود، هر چند هر دو ذاتاً ظالم و باطن بودند، اما معاویه بر خلاف پسر، ظاهر ماجرا را دنبال کرد و همین امر باعث فریب بسیاری از مردم شد که در داستان ثبت شده است.

حجت الاسلام فرح بخش ادامه داد: اما یزید بر خلاف پدرش حتی به ظاهر احترام نمی گذاشت، بر همین اساس امام حسین(ع) تصمیم به قیام گرفت، هرچند یاران امام حسین(ع) کم بودند اما به همین تعداد. آنها در کوتاه مدت و در دراز مدت به موفقیت دست یافتند.


تأثیر مکتب عاشورا

حجت الاسلام فرح بخش در رابطه با تأثیر مکتب عاشورا در حفظ نظام انقلاب اسلامی به سخنی از امام حسین (علیه السلام) اشاره می کند و می گوید: وقتی خبر رحلت معاویه را آوردند. به مدینه رفت و والی مدینه امام را برای بیعت با امام حسین (ع) فرا خواند. یک جمله ساده و پرمعنی گفتند، گفتند کسی مثل من حسین (علیه السلام) به فکر حفظ دین است، با فردی مثل یزید بیعت نمی کند.

وی ادامه داد: امروز هم که بزرگان دین نگران شرایط جامعه هستند، هر فردی که تفکر حسینی دارد باید بداند که امام زمان از او چه انتظاری دارد.


تفکر حسینی

حجت الاسلام فرح بخش تاکید کرد: جامعه ما به شدت نیازمند تفکر حسینی است و اگر می خواهیم به پیروزی نهایی برسیم باید از تصمیم فقیه زمان تبعیت کنیم.

به گفته وی، حضرت امام خمینی (ره) با الگوگیری از جدش علیه ظالمان زمان قیام کردند و هر هفته و ماه و سالی که از انقلاب می گذرد شاهد گسترش انقلاب هستیم. اهداف امام حسین (ع) و اهداف انقلاب در سراسر جهان.

وی افزود: در موردی که اخیرا در فلسطین اشغالی اتفاق افتاد و جنایاتی که صهیونیست ها انجام دادند و آنها شکست خوردند و مقام معظم رهبری فرمودند مقاومت در حال قوت گرفتن و صهیونیست ها رو به افول هستند، این پیام حضرت ابی عبدالله است که هر فردی که در آن جا و با ستمگری بجنگد، بر او پیروز خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید