حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی یک پدیده اجتماعی است/ جوامع بشری امروز با حذف ارزش های دینی با چالش های فردی و خانوادگی مواجه هستند.


ساعت: 08:30
تاریخ انتشار: 1401/05/14
کد خبر: 1887965

جواد سرگلزایی گفت: ماهیت شناختی حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی یک پدیده اجتماعی، حقوقی و سیاسی به عنوان یک ضرورت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته جواد سرگلزی؛ این کارشناس مسائل سیاسی در گفت و گو با خبرنگار عصرهامون گفت: تجربه جنگ جهانی که به دلیل بی توجهی به کرامت انسانی ارتش هیتلر به دلیل نژادپرستی و تعصب نازی ها باعث کشته شدن 50 تا 60 میلیون نفر شد، منجر شد. کشورهای عضو پس از جنگ جهانی دوم، جامعه ملل اعلامیه حقوق بشر را بدون توجه به نژاد، رنگ، قومیت، مذهب، از جمله حق زندگی، آزادی، عدم تبعیض، عدم استثمار و برده داری صادر کردند.

وی افزود: از آنجایی که این اعلامیه توسط اعضای سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده و مورد تایید قرار گرفته است، مورد پذیرش عموم مردم قرار گرفته است، اگرچه این ابتکار به نمایندگی از کشورهای غربی مطرح می شود، اما قبلاً این حقوق در ادیان توحیدی به عنوان حقوق اولیه ذکر شده بود. از فرزندان آدم و علت تمایز او از سایر موجودات، وجود چنین حقوقی است.


این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه توجه به کرامت انسانی و ذاتی انسان مانند اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل مورد تایید ادیان توحیدی است، تصریح کرد: اعلامیه حقوق بشر سازمان ملل بر انسان و خدا و امکان کسب کرامت انسانی تمرکز دارد. برای افراد به دلیل سکولاریسم جوامع بدیع او نادیده گرفته شده است.


وی ادامه داد: در ادیان توحیدی به ویژه اسلام همه مردان با یکدیگر مساوی هستند مگر در تقوا و نیکی. به طور کلی حقوق بشر مفهومی مبتنی بر عقل است که با کمک تربیت اخلاقی برای عموم مردم قابل پذیرش و عمل است و در اینجا مقوله اخلاق و تربیت اخلاقی به عنوان ضمانت اجرایی این حقوق متجلی می شود.


سرگلزایی اذعان داشت: بشر با پیمودن این مسیر می تواند بر کرامت انسانی خود بیفزاید و برای توفیق خداوند باید با کسب کمالات از طرق مختلف خود را با تقوا خدایی کند. این خدایی شدن قطعاً آثار خود را در عرصه اجتماعی خواهد داشت و سیاست جامعه را نشان می دهد و جامعه را به قرب الهی می رساند و او را شاد می کند.


وی گفت: این ضرورتی است که امروزه جوامع بشری به دلیل فقدان مبانی اخلاقی در زندگی اجتماعی خود با آن مواجه هستند و تعابیر مختلف از حقوق بشر و گنجاندن حقوقی مانند سقط جنین، حقوق همجنس گرایان و… موجب تعارض می شود. در این جوامع رخ داده است که آنها را تا مرز فروپاشی اخلاقی پیش برده است.


این کارشناس مسائل سیاسی افزود: امروزه جوامع بشری با چالش های بزرگی در حوزه فرد و خانواده و بنیان آن مواجه هستند که ارزش های دینی را از زندگی اجتماعی حذف کرده و نمی توانند یک نظام اخلاقی قوی انسان محور ایجاد کنند که بتواند منفی ها را محدود و کنترل کند. غرایز انسانی در این مورد حقوق بشر اسلامی علاوه بر انسان محوری بودن، بر حقوق خدا محوری در حقوق فرزندان آدم تأکید می کند که در آن حیات حق الهی و موهبتی تضمین شده برای انسان است.


سرگلزایی خاطرنشان کرد: رویکرد خدا محوری می تواند با تاکید بر ارزش های دینی چنین خلأهایی را پر کند و فقدان معنویت و مبانی اخلاقی که بتواند از غرایز منفی انسانی جلوگیری کند، چیزی است که امروز جامعه غربی را در عرصه های اجتماعی آزار می دهد. و با چالش ها و مناقشات سیاسی زیادی روبرو بوده است.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید