خاطرات بانوی «مبارزان انقلاب» از روزهای سخت مبارزات درگچساران / پخش اعلامیه در دبیرستان تا داستانی از شب پیروزی انقلاب + تصاویر

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح زاگرس ; یکی از اولین شهرهایی که در استان کهگیلویه و بویراحمد و بویژه جنوب کشور به ندای حق طلبانه امام خمینی (ره) علیه حکومت پهلوی پاسخ مثبت داد، مردم مبارز گچساران بودند. اوج تأثیر نهضت در ماه مبارک رمضان و عید فطر در سال 57 آشکار شد. تظاهرات، تعطیلی بازار و اعتصابات متعاقب کارگران نفت و توقف صادرات نفت به قیام عمومی تبدیل شد.

شهر به خاطر نفت آنقدر مهم شده بود که به غیر از ساواک; نیروهای مسلح اعزامی از استان های فارس و خوزستان نیز برای سرکوب و جلوگیری از تظاهرات مردمی بسیج شده اند.

یکی از مبارزان انقلابی گچسارانی بلکیس بیگدلی است. این انقلابی گچسارانی در گفت و گو با این پایگاه خبری تحلیلی به بیان برخی از مبارزات انقلابی مردم گچساران علیه رژیم پهلوی پرداخت و گفت: این امر باعث نارضایتی در کشور شد و با شهادت حاج آقا مصطفی خمینی موج عظیمی در کشور.


27a2c472 5154 44db 90b7 1e837f8d55b4 خبر خاکستری


tn 98 1 خبر خاکستری

وی افزود: در ادامه به مردم اطلاع داده شد که یک حکومت بزرگ شیعی در نجف (عراق) در تبعید است و مراسم بزرگداشت حاج آقا مصطفی خمینی، اندکی پس از انتشار مطلبی توهین آمیز به حضرت امام در روزنامه اطلاعات، این موج را تشدید کرد. خشم مردم و شناخت بیشتر آنان از امام خمینی (ره) و در نتیجه قیام بزرگ انقلاب اسلامی ایران علیه رژیم وحشی و ضد اسلامی را برانگیخت.

بیگلی ادامه داد: اما در نفتایر گچساران ما جوانان متدین شهر به تدریج اندیشه های امام خمینی (ره) را شناختیم و مقلد امام شدیم و مخفیانه سوابق سخنرانی ها و حماسه هایی را که خاص، دلسوزانه و انقلابی بود رد و بدل می کردیم. می فرماید: «روزی چند بار با عشق به سخنان او گوش می دادیم و آرمان ها و افکار عمیق آنان را در درون خود می پروراندیم و شناخت ما از اسلام ناب محمدی (صلی الله علیه و آله و سلم) موجب رشد شخصیت ما شد به گونه ای که جوانان در سنین 16 تا 25 سال مانند یک انسان فهمیده و تکامل یافته، متفکر و عمل بودیم و گرمای صدای گرم و صریح امام خمینی(ره) وجودمان را مملو از عشق به ایشان و علاقه به اسلام و انقلاب کرد و ایشان را تابع خود کردیم. سیاست.


tn 98 3 خبر خاکستری

وی ادامه داد: اما متوجه شدیم که امام خمینی (ره) به دلیل مخالفت با رژیم پهلوی و دفاع از اهداف اسلامی و برحق مردم تبعید شده است که ما را بر آن داشت تا از آرمان ها و سیاست های ایشان پیروی و دفاع کنیم و بگوییم یا مرگ یا خمینی. نگرش، روحانیت نظامی و فرهنگی در رواج اندیشه امام و ترویج اطاعت از اوامر ایشان تأثیر بسزایی داشت. می شد دست در دست هم در سراسر کشور پخش کرد و جوانان مسئول این پیام ها را برای ما پخش کنند.


369be696 ce1a 48ab 8db0 97aa8d386537 خبر خاکستری

این مبارز انقلابی گچسارانی ادامه داد: آن روحانی مبارزی که در گچساران با او آشنا شد و ما را به ادامه مبارزات انقلابی تشویق کرد، شهید حجت الاسلام بشارت و روحانی دیگری بود که از کوم آمدند و آقای مسروری را تبلیغ کردند و متکی کاشانی تاثیر فرهنگی را برای ما تکمیل کرد.


tn 98 5 خبر خاکستری

وی افزود: اما اولین تظاهرات انقلابی مردم گچساران را به یاد دارم که در میدانی که بعدها میدان امام نامیده شد جمع شدیم و از سخنرانان برخی از انقلابیون که یکی از آنها جلیل حاجوی بود شعار می دادیم. دیگران بودند. در جریان پرتاب گاز اشک آور، مأموران رژیم پهلوی ما را تهدید کردند که مبارزان همچنان با آتش زدن جعبه ها و اشیاء دیگر در مقابل گاز اشک آور مقاومت می کنند، اما چون توانستیم با مقاومت خود گامی کوچک به سوی انقلاب برداریم، هیجان زده شدیم. .

وی افزود: خاطره ای دیگر، در سال 56 خدمتگزار یک دانش آموز دبیرستانی بودم و مسئول یک کتابخانه بسیار بزرگ بودم. الزمان (عج) منتقل شد. راما همچنین تمامی کتب انقلابی مانند ولایت فقیه امام و … را انتقال داد. به خانه یکی از دوستانش وقتی می شنود که ساواک می خواهد کتاب های او را جستجو کند، مطمئن شوید که این کتاب ها از دسترس آنها خارج است.


tn 98 2 خبر خاکستری

«بنابراین ما خواهران این کتاب‌ها را در حدود سه ساعت از خانه این دوست به خانه خود منتقل کردیم. بیگدلی می گوید: «هرگز پسر کوچکی که در همسایگی ما بود، نادر رضایی که بعدها شنیدم در آن سال ها مرده را فراموش نمی کنم. او که با جثه کوچکش کتاب ها را به مکان امنی رساند، روحش شاد و روح همه کسانی که در نهضت اسلامی خدمت اندکی کرده اند با شهدای کربلا محشور می شود.

این بانوی انقلابی ادامه داد: خاطره دیگری که پیام های امام را که نوار بود گوش می داد و تبدیل به متن می کرد و به ما می داد تا پخش کنیم، یک روز یکسری پیام ها بود که باید پخش می کردم. ابتدا نگران این بودم که چگونه این همه آگهی را پخش کنم، اما خداوند کار را برایم آسان کرد، دبیرستان را بین دانش آموزان توزیع کردم و در ادامه با چند نفر در دبیرستان برخورد کردیم، اما خوشبختانه مدیر مدرسه این کار را نکرد. اطلاع.


fec905a2 8fa2 4f62 a534 0d462be9e8ca خبر خاکستری


tn 98 4 خبر خاکستری

وی ادامه داد: اما خاطره دیگر نمایشگاهی بود که البته با کمک سایر خواهران و برادران انقلابی، گروه های دیگری با افکار متفاوت، تصاویر شهدای انقلاب را گذاشتند و عکس هایی را که می شناختیم برای دیگران توضیح دادند و دیگران اشک ریختند و حال و هوای عاطفه و عشق این شعار «الله اکبر خمینی رهبر استقلال و آزادی جمهوری اسلامی» بود.

«و خاطره ای که از شب 22 بخمن 57 دارم، این شب با تشویش و نگرانی، اما به امید پیروزی بین بیم و امید، زندگی کردیم و دعا کردیم و قلبمان را به خدا و توکل بر او سپردیم. بیگلی گفت همه مردم خانه. در خانه داشتیم به یک رادیو موج کوچک گوش می‌دادیم و به این فکر می‌کردیم که چه اتفاقی می‌افتد که ناگهان موج رادیو وارونه شد و با صدایی داغ گفت (اینجا ایران است، صدای جمهوری اسلامی) خدایا همه فریاد زدیم. از خوشحالی گفتیم الله اکبر و از خوشحالی بسیار گریه کردیم، الله اکبر خمینی راهنما تا خون در رگهایمان. خمینی، رهبر ما، و ما با دیگران در خیابان جمع شدیم. این ساعت همیشه برای من خاطره انگیز است.


tn 98 6 خبر خاکستری

انقلابی گچساران می گوید: اما در لحظات بعد از پیروزی که با شادی مواجه شدیم، مجبور شدیم همه چیز را از نو بسازیم. ما با اعتماد خدای مهربان شروع به بازسازی کشور کردیم. اولین کار ما این بود که در تمام جلساتی که از 23 بهمن شروع شد با یاد خدا و تبریک به شهدا و راه انقلاب با امام ادامه دهیم. و ما دبیرستان ها باید در روز بازگشایی مدارس پس از پیروزی انقلاب، در سرود (امام خمینی) که قرار بود مورد استقبال امام قرار گیرد، با هم بخوانیم. و با خواندن آن اشک شوق می ریختیم و در این آغاز و خوش آمدگویی به خلاء شهدا ارج می نهادیم و به یادشان اشک می ریختیم. یاد و خاطره همه شهدایی که جان خود را در راه دین و آزادی میهن فدا کردند و امامشان گرامی باد.


3463d7e1 ab6b 4b88 973c 18da01ae5e29 خبر خاکستری

وی افزود: در پایان شایان ذکر است از خدمات و نقش فعال برادر بزرگوارم مرحوم مگفور حاج علی حاجوی که درگذشت ایشان موجب جراحت شدید و اندوه همه دوستان شد و باید گفت که در گروه دوم مبارزات انقلابی مردم شهر نقش مهمی ایفا کرد. ایشان به واسطه تجربه و توانایی های فکری بالای خود، هم به گروه اول و هم به گروه سوم که میدانی و اجرایی بودند و شایسته کمک و حمایت بودند کمک کرد. خداوند متعال به آنان آمرزش و رحمت الهی عطا فرمود.

خبرنگار: مرادی

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید