خانوارها در 19 استان کوچکتر شدند

خانوارها در 19 استان کوچکتر شدند

در سه استان مرزی تورم مواد غذایی در آستانه سه رقمی شدن است

گروه اقتصادی

مرکز آمار پس از ارائه شاخص بهای مصرف کننده در بهمن ماه، آمار تورم را به تفکیک استان ها روز گذشته منتشر کرد.

این آمار حاکی از آن است که در بهمن ماه سال 1401 شاخص بهای مصرف کننده برای خانوارها در کشور به 608 رسیده است اما برای محصولات غذایی این شاخص به 909 رسیده است که در این ارقام قیمت سبد کالای هر استان در سال پایه که هم اکنون است. سال 1395 برابر با 100 در نظر گرفته شده است بنابراین وقتی سبد مصرفی مواد غذایی و آشامیدنی در کشور در بهمن ماه به عدد 909 می رسد به این معنی است که قیمت سبد مصرفی مواد غذایی و آشامیدنی از سال 1395 تاکنون بیش از 800 درصد افزایش یافته است. آقای.

اما باید توجه داشت که در استان های مختلف شتاب رشد قیمت در این 6 سال متفاوت است. در سه استان مرزی قیمت مواد غذایی به قدری افزایش یافته که رکورد تورم سالانه در این بخش را به ثبت رسانده است. در استان سیستان و بلوچستان تورم عجیب و غریبی شکل گرفته و در حوزه مواد غذایی نیز تورم پاییز امسال نسبت به سال گذشته نزدیک به 90 درصد افزایش داشته است.

در این استان که یکی از فقیرترین استان های ایران به شمار می رود; از سال 95 تا امسال، هزینه های خوراک و آشامیدنی 786 درصد افزایش داشته است. کمی بالاتر در یکی دیگر از استان های مرزی، خراسان شمالی، وضعیت شاخص غذا بدتر است و در این 6 سال، خراسان شمالی 858 درصد بیشتر برای خوراک و نوشیدنی هزینه کرده اند. تورم سالانه مواد غذایی خراسان شمالی در بهمن ماه امسال ۸۳ درصد افزایش یافت. در غرب کشور تورم مواد غذایی در استان مرزی دیگر یعنی ایلام در مدت مشابه 76 درصد بوده است. هزینه خوراک مردم این استان در این 6 سال 875 درصد افزایش یافته است که رقم بزرگی است. در عین حال این ارقام در برخی استان ها کمتر است.

استان‌هایی مانند فارس، سمنان، قم، تهران، گیلان و حتی خوزستان، بوشهر و اصفهان در این ۶ سال با کندی رشد قیمت سبد مصرفی خانوار مواجه بودند. به عنوان مثال در استان تهران افزایش قیمت سبد مصرفی خانوار از سال 95 تا کنون 500 درصد است که شاید این رقم نسبت به آذرماه امسال بیشتر باشد اما می بینید که نسبت به استان های مرزی کمتر است. یا در قم این عدد 449.5 درصد است. البته نباید به این موضوع نگاه کلی داشت و تصور کرد که سطح قیمت ها در برخی استان ها کمتر از استان های دیگر است، زیرا ممکن است به دلیل گرانی کالاها در این استان ها، سطح تقاضا و خرید بالا باشد. ساکنان کاهش و از تسریع رشد قیمت جلوگیری کردند

شکاف تورمی بین فقیر و غنی افزایش یافته است

هنگامی که تورم عمومی افزایش می یابد، به ویژه در بخش غیر غذایی؛ دهک های پایین درآمدی باید جستجوی اقلام خوراکی و به عبارتی «شکم پر کردن» را در اولویت قرار دهند و سپس به خرید اقلام غیرخوراکی روی بیاورند. این در حالی است که پس از تورم بالای غذایی که به دلیل حذف ارز ترجیحی و تحت عنوان «جراحی اقتصادی» انجام شد؛ بخش عمده ای از درآمد دهک های پایین صرف هزینه های مواد غذایی می شد. به عنوان مثال، تورم نقطه ای غذا که توسط مرکز آمار برای دهه اول گزارش شده است (10 درصد پایین خانوارها) در فوریه 72.6 درصد بوده است. اما برای دهک دهم (10 درصد از ثروتمندترین خانوارها) 69.5 درصد اعلام کرد. نکته این است که این اعداد نسبت به دسامبر افزایش یافته است. در واقع یک ماه گذشته و این شکاف عمیق تر می شود. در واقع آنچه مشاهده می شود این است که شکاف تورمی در گروه «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل 0.1 درصد افزایش داشته و تورم در بخش مواد غذایی نیز به همین ترتیب افزایش یافته است.

فشار مسکن بر شانه فقرا

از سوی دیگر افزایش قیمت مسکن شرایط سختی را برای اقشار غنی و فقیر ایجاد کرده است. این در حالی است که طبق آمار، فشار افزایش قیمت در بخش مسکن برای قشر ضعیف جامعه بیشتر است. به عنوان مثال سهم مسکن از تورم ماهانه در دهه اول 0.63 درصد بود، اما برای دهه دهم این رقم 0.4 درصد بود. این در حالی است که تورم ماهانه بهمن ماه برای تمامی دهک های حوزه مسکن حدود 0.5 درصد بوده است.

حقوقی که کافی نیست

اخیراً وزارت رفاه اجتماعی خط فقر یک خانوار چهار نفره را حدود ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان اعلام کرده و با این محاسبه بیش از یک سوم جمعیت ایران زیر این خط قرار دارند. البته خط فقر یک خانواده چهار و سه نفره در تهران 14.7 و 11.9 میلیون تومان برآورد شده است.

وزارت رفاه اجتماعی می گوید که سطح تورم در اقتصاد ایران بسیار بیشتر از روندهای بلندمدت است و اقتصاد در وضعیت بی ثباتی قرار دارد. بر اساس اعلام این وزارتخانه، خط فقر در سال 1400 نسبت به سال 1398 حدود 50 درصد افزایش یافت و به یک میلیون و 682 هزار تومان سرانه در ماه رسید. کالری دریافتی از سال 1390 رو به کاهش بوده و میانگین کالری دریافتی از سال 1397 کمتر از مقدار توصیه شده بوده است. در سال 1400، روند کاهشی در دریافت کالری متوقف شد و تقریبا ثابت ماند. با این حال، مصرف در برخی از کالاهای اصلی کاهش و در برخی دیگر افزایش یافت.

طبق پیش بینی دولت برای سال آینده افزایش حقوق کارمندان 20 درصد خواهد بود. اما نمایندگان کارگری معتقدند اگر دستمزد کارگران در سال آینده 100 درصد افزایش یابد، باز هم از سبد معیشتی دور بوده و هزینه ها را پوشش نمی دهند.

دیدگاهتان را بنویسید