خبری که پرسپولیسی ها را شوکه کرد; قیمت عجیب و نجومی یحیی گل محمدی

خبری که پرسپولیسی ها را شوکه کرد;  قیمت عجیب و نجومی یحیی گل محمدی

در مجموع انتقال یحیی گل محمدی از پدیده به پرسپولیس در بین دو نیمه لیگ نوزدهم یکی از دردناک ترین و دردناک ترین ماجراهای فوتبال ایران بود که تبعات آن تا امروز ادامه دارد. این انتقال منجر به فسخ قرارداد گابریل کالدرون شد که مورد شکایت سرمربی آرژانتینی و اودرا پرسپولیس نیز قرار گرفت و از طرفی هزینه ها و تعهداتی برای باشگاه مشهدی ایجاد کرد که پرونده آن همچنان باز است. باشگاه پرسپولیس برای جلب رضایت یحیی 6 میلیارد تومان با پدیده مذاکره کرد که یک و نیم میلیارد تومان آن نقدا پرداخت شد و مابقی را هم چک کردند. چک هایی که از روز اول مشخص بود پاس نمی شود! پدیده در قرارداد دو کشور روزانه 10 میلیون تن جریمه دیرکرد تعیین کرد که حالا بلای جان سرخ ها شده است. سال گذشته تیم مشهدی به کمیته استیناف شکایت کرد و موفق شد در این پرونده پرسپولیس را به پرداخت حدود 8 میلیارد تن محکوم کند اما قرمزها هنوز مبلغی را برای ادامه تاخیر روزانه پرداخت نکرده اند. گفته می شود الان پولی که پرسپولیس باید به پدیده بدهد حدود 15 میلیارد تن شده و به همین دلیل پنجره نقل و انتقالات باشگاه دوباره بسته است!

670000 دلار برای رضایت

در ژانویه 1998 که رضایت نامه یحیی صادر شد، دلار حدود 13000 تن بود. یعنی پرسپولیس در آن زمان قول داده بود رقم عجیب کیهانی 460 هزار دلار را برای جلب رضایت گل محمدی بپردازد. شاید این پول می توانست یک مربی خارجی عاقل به ایران بیاورد اما پرسپولیسی ها با رضایت گل محمدی آن را خرج کردند. محمدحسن انصاری فرد و شرکای آن زمان یک میلیارد و نیم تن یا تقریباً ۱۱۵ هزار دلار پول نقد به باشگاه مشهدی پرداخت کردند و مابقی به شکنجه قرمزها تبدیل شد. اگر فرض کنیم پرسپولیس امروز 15 میلیارد تن پدیده را بپردازد و پرونده را ببندد، این رقم با احتساب 27 هزار تن، حدود 555 هزار دلار می شود. این مبلغ بالغ بر 115000 دلار است که قبلاً پرداخت شده است، 670000 دلار. واقعا چگونه می توان به این اعداد اعتماد کرد؟ از طرفی اگر گل محمدی در پایان فصل می رفت، اصلا نیازی به رضایت نامه نداشت و این همه دردسر پیش نمی آمد.

حقوقش چقدره؟

از روز اول حضور گل محمدی در پرسپولیس اطلاعات ضد و نقیضی درباره دستمزد او به گوش می رسد و این تقسیم بندی همچنان ادامه دارد. طبیعتا فضای فوتبال ایران آنقدر شفاف نیست که بتوان به راحتی به چنین مسائلی اشاره کرد. پس لازم است شایعات را نقل کنیم. گفته می شود یحیی با خروج از نیم فصل دوم لیگ نوزدهم قراردادی پنجاه و نیم میلیارد دلاری برای لیگ بیستم بسته بود و با فشار شدیدی که به مهدی رسول پناه، مدیرعامل وقت قرمزها وارد کرد، تلاش کرد. دو برابر این عدد به نظر می رسد این یکی از تفاوت های دو کشور باشد. برخی منابع می گویند یحیی در این مورد رفیق شد و دستمزد لیگ بیستم را به 11 میلیارد تن رساند. از قرارداد او در این فصل اطلاع خاصی در دست نیست اما تمدید چند نوبتی و زودتر از موعد سرمربی پرسپولیس احتمالا نشان از افزایش دستمزد او دارد. حالا در صورت تمایل اعداد فضای غیررسمی (چه پنجاه و پنج میلیارد، 11 میلیارد یا بیشتر) را با هزینه رضایت گل محمدی اضافه کنید. شاید او مربی خوب و موفق پرسپولیس بوده باشد، اما تعداد جذب شده توسط باشگاه «اصلاً» کم نیست. حتی شاید نزدیک به دستمزد برانکو در موفق ترین سال هایش.

دیدگاهتان را بنویسید