خبر تکان دهنده برای «مستمری بگیران» و «بازنشستگان» بیمه.

خبر تکان دهنده برای «مستمری بگیران» و «بازنشستگان» بیمه.

بازنشستگان می گویند: «ما نمی توانیم هزینه های زندگی را تامین کنیم. نزدیک به دو سال است که به وعده های سازمان تامین اجتماعی گوش می دهیم، وعده هایی که هیچ تضمینی برای تحقق آنها وجود ندارد.»

مرد بازنشسته ای که از کرمانشاه به عنوان یک کارگر بازنشسته کارخانه مواد غذایی تماس می گیرد. وی می گوید: از یک طرف تورم جیب خالی ما را می بلعد و از طرف دیگر حاضر به اجرای ماده 96 قانون تامین اجتماعی نیستند؛ از طرفی دیگر برای اجرای قانون تامین اجتماعی حاضر نیستند. هر سال از الزامات اصل 96 دور می شویم. زندگی امروز ما چقدر است و حقوق بازنشستگی ما چقدر است؟ چرا ما مستمری بگیران باید منتظر اجرای همان 21 درصد و 27 درصد مصوب شورای عالی کار برای حداقل دستمزد و سایر سطوح باشیم؟ آیا نمی توانستند در فروردین ماه مراحل اداری را برای افزایش مستمری ما از اولین ماه سال انجام دهند؟ امروز در اواسط اردیبهشت هستیم و هنوز هیچ تصمیم قانونی جدیدی صادر نشده است. آنها می گویند که مراحل اداری باید تکمیل شود.

مستمری بگیران بیمه در اواسط ماه دوم سال درخواست دارند. بدون شک مهمترین دغدغه مستمری بگیران مشکلات معیشتی است. کسانی که در سنین پیری نمی توانند شغل دوم داشته باشند از افزایش هزینه ها شکایت دارند. از سوی دیگر معوقات مستمری بگیران به نسبت پس از گذشت یک سال و چند ماه پرداخت نشده است.

از سوی دیگر مشکلات درمانی مستمری بگیران با افزایش تعرفه های پزشکی و گرانی داروها تشدید می شود. معمولاً بازنشستگان با بیماری های ناشی از کار و در مرحله بعد با بیماری های دوران سالمندی دست و پنجه نرم می کنند. در صورت ادامه مسیر خروج دارو از پوشش بیمه ای و کالایی شدن درمان، مستمری بگیر حداقل دستمزدی که با احتساب افزایش امسال 8 میلیون حقوق دریافت می کند چگونه می تواند یک میلیون تومان و بیشتر برای دارو و درمان پرداخت کند؟

اینها خلاصه ای از خواسته ها و دغدغه های اصلی بازنشستگان است. سوالاتی که به اختصار با محمد اسدی (رئیس مرکز عالی تامین اجتماعی مستمری بگیران کشور) در میان گذاشتیم و برشمردیم. اسدی در گفت و گوی زیر تاکید می کند: در صورت مهار نشدن تورم، بی شک افزایش حقوق بازنشستگان در سال جدید که مطابق با افزایش دستمزد مصوب شورای عالی کار اجرا می شود، باید مورد بازنگری و بازنگری قرار گیرد.

مفاد قانونی جدید برای بازنشستگان چه شد؟ اقدامات پیگیری مرکز عالی چیست و مدیران تامین اجتماعی چه قول هایی در این راستا داده اند؟

در حال حاضر مراحل اداری صدور احکام جدید در حال انجام است اما در مجموع مستمری بگیران نگران نباشند، کار در حال انجام است. در رابطه با معوقات معوقه برخی از مستمری بگیران که از سایر رده ها هستند، تمام تلاش سازمان بر این است که در این ماه پرداخت شود، منظورم مابقی 1400 جبرانی است، تمام معوقات مستمری بگیران باید پرداخت شود. . همانطور که قول داده ایم، تلاش سازمان تامین اجتماعی بر این است که تمامی معوقات – اعم از تناسب و معوقات مربوط به فروردین – در این ماه همراه با دستمزد اردیبهشت ماه پرداخت شود. پیگیری های ما به این نتیجه رسید که سازمان قول پرداخت کامل را داده است.

آیا فکر می کنید افزایش حقوق بازنشستگان امسال (21 درصد برای افراد دارای حداقل دستمزد و 27 درصد برای سایر سطوح مستمری) هزینه زندگی را پوشش می دهد؟ چه پیگیری هایی در این زمینه انجام داده اید؟

همچنین در 21 اردیبهشت (روز جهانی کارگر) با حضور رئیس جمهور صحبت کردیم و گفتیم که با افزایش سطح زندگی، این مستمری ها کافی نیست و پاسخگوی نیاز خانواده های مستمری بگیر نیست. اما در شرایط فعلی انتظار داریم حداقل این افزایش مصوب به سرعت اجرایی شود و در حقوق کارگران بازنشسته اعمال شود. آنچه ما می گوییم این است که امیدواریم دولت به تعهدات خود عمل کند و تورم را مهار کند. این افزایش دستمزد با شرط مهار تورم تصویب شده است، بنابراین تورم باید کنترل و مهار شود، در غیر این صورت در میزان افزایش دستمزد و مستمری باید تجدید نظر شود. خدا کمک کند دولت به تعهدات خود عمل کند، اگر اینطور نیست، حقوق باید بازنگری و تجدید نظر شود.

وضعیت بیمه تکمیلی مستمری بگیران در سال جاری چگونه است؟ آیا بیمه به موقع هزینه های درمانی بازنشستگان را پرداخت می کند؟ نظر شما در مورد افزایش هزینه دارو و درمان و احتمال اینکه داروها همچنان از پوشش بیمه ای خارج شوند چیست؟

در مورد بیمه تکمیلی هم بحمدالله امروز قراردادهای ما به روز است و هزینه های مستمری بگیران نیز به روز پرداخت می شود. در سال جدید هزینه های مستمری بگیران به روز و طبق قرارداد پرداخت می شود و تاخیری در این زمینه وجود ندارد. در مورد وضعیت درمان و نرخ های نظام پزشکی هنوز چیزی به صورت رسمی منتشر نشده است و نمی دانیم نرخ ها چقدر افزایش می یابد، اما به هر حال با افزایش هزینه درمان و حذف داروها مشکل داریم. داروها از پوشش بیمه ای، و ما بارها از این سوال انتقاد کرده ایم. دولت باید یارانه دارویی و درمانی کافی به صندوق های بیمه کشور به ویژه تامین اجتماعی بدهد تا خدای ناکرده مشکلات درمانی مستمری بگیران و مستمری بگیران سازمان تشدید نشود. حذف داروها از پوشش بیمه ای نباید ادامه یابد. بی شک موضوع درمان یکی از دغدغه ها و مشکلات اصلی کارگران بازنشسته است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید