خبر خوب برای مجلس در مورد رتبه بندی «حقوق معلمان و معلمان».

خبر خوب برای مجلس در مورد رتبه بندی «حقوق معلمان و معلمان».

محمد باکر کلیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت و گوی تلویزیونی درباره مهم ترین ویژگی بودجه سال 1401 و تفاوت آن با بودجه های سال گذشته اظهار داشت: بودجه یکی از جدی ترین و اساسی ترین مسائل مردم و دولت است؛ بودجه سال 1390 به عنوان یکی از مهم ترین ویژگی های بودجه سال 1401 است. افکار عمومی معتقد است که بودجه متعلق به دولت است. اقتصاد آنقدر دولتی شده و سهم دولت آنقدر زیاد است که مردم فکر می کنند بودجه متعلق به دولت است.

بودجه مربوط به زندگی و سفر مردم و اقتصاد کشور است
وی افزود: بودجه ابتدا به جان مردم مربوط می شود و سپس به مدیریت دولتی مربوط می شود. بودجه تاثیر زیادی بر بازار و اقتصاد دارد و مردم و بازار توجه زیادی به بودجه و اصلاحات ساختاری بودجه دارند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بودجه مربوط به زندگی و رفت و آمد مردم و اقتصاد کشور است.

کلیباف با بیان اینکه کار غیرمولد در کشور رونق بیشتری دارد، افزود: امروز در سیاست های بودجه ای و مالی کشور ناهنجاری های زیادی داریم.

وی افزود: علیرغم همه تاکیدات مقام معظم رهبری و سایر مسئولان و حتی خود من که اولویت در کشور ما تولید است، اما همچنان در مسیر تولید درست نیستیم و مشاغل غیرمولد و پردرآمد در کشور رونق بیشتری دارد. نسبت به کسانی که تولیدکننده هستند و از تولید تا ثروتمند می شوند، راه حل تمرکز بر سرمایه گذاری و افزایش بهره وری است و راه های دیگر اشتباه و موقتی است.

سیاست های دولت باید برای کاهش هزینه های جاری ساده شود
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما می گوییم باید وابستگی خود را به نفت کاهش دهیم، باید راهکارهایی را نیز برای جبران آن در نظر بگیریم. درآمدها و مخارج دولت باید تعدیل شود و سیاست‌های دولت باید برای کاهش هزینه‌های جاری ساده‌سازی شود و باید در مورد مالیات‌ها، درآمدهای گمرکی و اموال غیرمولد اقدام شود. در عین حال، دولت باید هزینه ها و نگهداری خود را اصلاح کند.

وی افزود: امسال در بودجه و در تبصره 19 گام های جدی برداشتم و وزارت اقتصاد را موظف کردم درآمدها و هزینه های جاری دولت را از سه محل مذکور تامین کند و باید در این زمینه کاری انجام دهد.

کلیباف گفت: دولت باید در شش ماهه اول سال آینده از سه محل نسبت به تامین هزینه های جاری اقدام کند و سایر درآمدها مانند انفال از طریق سازمان برنامه بودجه عمرانی و سرمایه گذاری کشور استفاده شود.

ما خواص غیرمولد زیادی داریم
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: 700 هزار میلیارد تن هزینه جاری دولت است که 400 هزار میلیارد تن آن از محل مالیات و 80 تا 90 میلیارد تن از محل سود گمرکی و بازرگانی است. با این حال، اموال غیرمولد زیادی داریم که هزینه نگهداری آن را نیز می پردازیم.

وی افزود: در حوزه سازمان برنامه و بودجه باید سرمایه گذاری و توسعه پیگیری شود و به همین دلیل تمام بودجه های فروش نفت و معادن از طریق آنها توزیع می شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ۲ هزار میلیارد تن بودجه شرکت های دولتی است که بهره وری، سود و تسهیلات آنها نامشخص است.

کلیباف گفت: جلسات زیادی با رئیس جمهور و سازمان داشتیم اما در سال آینده باید مصمم باشیم برنامه پنج ساله هفتم توسعه را که سه تا چهار ماه دیگر با هماهنگی همه قوا برای ساماندهی وارد مجلس می شود، تدوین کنیم. ساختار اقتصادی نقدینگی و تورم

سخنگوی مجلس با بیان اینکه در سال 1401 چیزی از سبد معیشت مردم کم نمی شود، گفت: حذف ارز ترجیحی تصور اشتباهی است، واگذاری درست است.

کلیباف گفت: ارز در سال آینده یکسان می شود و دولت می تواند ارزهای خود را مستقیماً به واردات بدهد یا ریالی آن را پرداخت کند.

وی افزود: نرخ ارز 2 درصد زیر نرخ ETS است و اگر دولت بخواهد ارز را به واردکننده بدهد باید با نرخ ETS بدهد اما اگر قصد دارد در انتهای زنجیره ارز بدهد. یعنی به مصرف کننده و مردم، کار درست را انجام دهید.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دولت باید برای هفت قلم کالا و سه پله یارانه لازم را بدهد و بر این اساس دولت باید کالای الکترونیک بدهد نه پول سرپرست خانوار.

کلیباف گفت: مردم می توانند کالاهای خود را بر این اساس از تمامی فروشگاه ها خریداری کنند و یارانه این موضوع با همان کارت های بانکی که در حال حاضر در اختیار مردم است پرداخت می شود.

ما اطمینان می دهیم که اقلام اصلی افراد سر سفره آنها تهیه خواهد شد
وی افزود: دولت احتمالاً یارانه های لازم را برای پایان زنجیره و تامین نیاز مردم به محصولاتی مانند گوشت سفید، شیر، گندم، آرد، روغن، شکر و … ارائه خواهد کرد. به عنوان مثال یک و نیم مرغ، 800 گرم روغن، 700 گرم گوشت قرمز، شیر و نان نیاز ماهانه هر فرد است که بر اساس آن یارانه پرداخت می شود و باید حمایت یارانه ای بر اساس میانگین انجام شود. مصرف ماهانه انسان بر اساس قیمت کالاها در شهریور 1400 است و مردم کالاهای بالاتر از نیاز خود را با قیمت آزاد خریداری می کنند اما به کالاها تا سقف مقرر یارانه پرداخت می شود.

این سخنگو گفت: به مردم این اطمینان را می دهیم که اقلام اساسی مردم سر سفره آنها تامین می شود. یعنی در حالی که امسال 15 تا 16 هزار میلیارد تن برای تامین مواد اولیه دام در نظر گرفته شد که چهار هزار میلیارد تن آن به هدف نرسید.

کلیباف گفت: 12 میلیون نفر در فقر مطلق و از کارافتادگی به سر می برند در حالی که 10 میلیون نفر تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند اما باید قدرت خرید مردم را افزایش دهیم و از آنها حمایت کنیم.

وی افزود: سیاست اصلی دولت حمایت از پایان زنجیره یعنی مردم است اما دولت می تواند در برخی از اقلام و کالاها حمایت از آغاز زنجیره را و برخی از این حمایت ها را تا انتها ببرد. از زنجیره؛ اما اگر قرار است این حمایت در انتهای زنجیره باشد، فقط باید از طریق کاربرگ باشد نه از طریق یارانه نقدی.

کلیباف گفت: من به بازنشستگان، فرهنگیان، معلمان و مربیان خدا به عنوان مجلس و دولت بر این باورند که این افراد آینده کشور را می سازند و نسل آینده را تربیت می کنند و به آنها مهارت می آموزند؛ آموزش و خودسازی در آنهاست. دست و ما وظیفه داریم به این قشر توجه کنیم و به همین دلیل است که شایستگی های خوبی برای حقوق این افراد در نظر گرفته ایم.

با هماهنگی دولت و مجلس تصمیم خوبی برای اجرای رتبه بندی معلمان گرفتیم
وی در خصوص رتبه بندی معلمان گفت: این موضوع را از سال گذشته در مجلس پیگیری کردیم. یعنی در حالی که در دولت ها و مجلس های قبلی 12 سال گذشت و فراز و نشیب های زیادی داشت و گاهی معلمان از برخی تصمیمات خوشحال یا ناراحت می شدند، اما با هماهنگی دولت و مجلس تصمیم خوبی برای اجرای این مشکل گرفتیم.

رئیس مجلس گفت: بر اساس آیین نامه داخلی مجلس نمی توانیم در زمان رسیدگی به لایحه بودجه موضوع دیگری را در دستور کار قرار دهیم، اما بر اساس همان قانون اگر مجلس به این موضوع رای دهد، می توان موضوع دیگری را در دستور کار قرار داد. در دستور کار قرار گیرد.» 12 سال است که قانون است که نشان از توجه زیاد مجلس به معیشت معلمان دارد و البته در مورد مستمری بگیران هم همین بحث را داریم.

حداقل دستمزد کارمندان در سال آینده 5 میلیون و 600 هزار تن است
کلیباف گفت: حقوق سال آینده کارکنان 5 میلیون و 600 هزار تن است. همچنین برای تعدیل حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری ​​به بودجه مورد نیاز در سال 1401 با رقم 130 هزار میلیارد تن نگاه کردیم.

وی افزود: رتبه بندی معلمان از نیمه دوم سال 1401 اعمال می شود و بدهی های معوق پرداخت می شود. البته برای ایثارگران، جانبازان و ایثارگران تمهیدات لازم را برای حفظ معیشت آنها در نظر گرفته ایم، البته برای کمیته پشتیبانی، سازمان اجتماعی، حاشیه شهرها و اسناد رسمی منازل خانواده های حاشیه نشین به منظور رفع آسیب ها و جرایم و بهبود روابط. بین شهرداری ها و شهرداری ها و سازمان ثبت اسناد و املاک تصمیمات خوبی با مردم گرفت.

کمیسیون برنامه دفاعی را دنبال نمی کند
رئیس مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت طرح موسوم به صیانت (ساماندهی فضای مجازی) گفت: همه باید بدانیم که امروز دیجیتال و فضای مجازی با زندگی پیوند خورده است؛ این موضوع در حالی است که امروز فضای مجازی و دیجیتالی با هم پیوند خورده است. تعامل مردم با یکدیگر در فضای مجازی، ارسال عکس و فیلم، تنظیم نوبت دکتر و مطالعه آموزش مجازی در ایام تاج.

کلیباف خاطرنشان کرد: عده ای در فضای مجازی نیستند، اما همه مردم و جان همه مردم آنجاست. باید در جهت ساماندهی محیط فضای مجازی حرکت کنیم. این در حالی است که در فضای مجازی سیاه نمایی صورت می گیرد و جیب بری های حرفه ای وجود دارد، بنابراین برای پاکی و شادی زندگی مردم باید قانونی شود.

وی افزود: برخی افراد نخبه و متخصص در شورای عالی فضای مجازی هستند و من خودم به عنوان یکی از سران قوا در آنجا حضور دارم. شورای عالی فضای مجازی در این باره تصمیم می گیرد. مجلس در فضای مجازی سیاست گذار نیست و شورای عالی فضای مجازی باید در این زمینه سیاست های کلان را تعیین کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: کمیسیون تلفیق بررسی طرح ساماندهی فضای مجازی مدتی است که در مسیر درستی قرار نگرفته است، اما مجلس واکنش نشان داد و روال اصلاح شد و به روال سابق بازگشت.

ما هیچ وقت در رابطه با فضای مجازی در زندگی مردم دخالت نمی کنیم
کلیباف گفت: برخی می گویند مجلس تلاش می کند فضای مجازی را ببندد، فیلترینگ و حضور مردم در تریبون های خاص در واقع جنگ رسانه ای دشمنان است. به هر حال زندگی مردم در فضای مجازی وجود دارد و باید زیرساخت های لازم را در این زمینه ارتقا دهیم.

وی گفت: هرگز در فضای مجازی به زندگی مردم دخالت نمی کنیم. در حالی که برخی از شرکت های دانش بنیان که حتی از کارخانه های بزرگ نیز ارزش بیشتری دارند، در فضای مجازی حضور دارند، نمی توانند این ارزش و دارایی های دیجیتال خود را برای استقراض از بانک ها تضمین کنند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس قطعا به موضوع فضای مجازی به نفع مردم و جان مردم رسیدگی خواهد کرد.

کلیباف در پاسخ به این سوال که تعطیلات نوروزی را چگونه گذرانده اید، گفت: طبق برنامه هر سال به همراه جهادگران به یک نقطه از کشور سفر می کنم و امسال با جهادگران به منطقه جاسک می رویم.

دیدگاهتان را بنویسید