خدمت به مردم عراقی از نمازگزاران حسینی ستودنی است


ساعت: 19:40
تاریخ انتشار: 20/06/1301
کد خبر: 1896726

حجت الاسلام اباذری گفت: عراقی ها بدون هیچ چشم داشتی با تمام توان به زائران به ویژه ایرانیان خدمت می کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام غلامرضا اباذری سخنگوی ستاد اربعین ایران در عراق با قدردانی از مردم عراق به دلیل میزبانی از زائران اربعین در کربلا گفت: گاهی شاهد هستیم که رسانه ها مردم را به حضور در مراسم اربعین تشویق می کنند. ، نمی گوییم مردم را تشویق نکنید، اما وقتی مرزهایی را نشان می دهیم که رفت و آمد برای مردم آسان است و سختی های مسیر را نشان نمی دهیم، فردی که این گزارش را می بیند مشتاق بازدید می شود، اما وقتی به مرز می رسد، برعکس را می بیند.

وی ادامه داد: اربعین یک حرکت مردمی است که باید یک حرکت مردمی باقی بماند و مردم عراق بدون هیچ چشم داشتی با تمام توان به زائران به ویژه ایرانیان خدمت می کنند.
حجت الاسلام اباذری با اشاره به اینکه مردم بدانند اربعین سفر رایگان نیست بلکه سفری ارزان است، تصریح کرد: زائران اربعین هزینه ای برای غذا و اسکان پرداخت نمی کنند. اما باید در نظر داشته باشند که باید هزینه حمل و نقل و سایر خدمات را پرداخت کنند. اما برخی تصور می کنند که سفر اربعین کاملا رایگان است و اگر به این سفر نروند فرصت را از دست داده اند.

وی به خدمات عراقی ها به مردم ایران در ایام اربعین اشاره کرد و گفت: نه تنها مردم عراق، بلکه دولت این کشور نیز امسال همراهی خوبی با ما داشتند که باید از آنها قدردانی کرد.

سخنگوی ستاد اربعین ایرانیان در عراق ادامه داد: بعد از اینکه قرار شد ایرانی ها امسال در زیارت اربعین شرکت کنند، به ما گفتند که با طرف عراقی مذاکره کنیم تا روادید لغو شود. بالاخره طرف عراقی پذیرفت. سپس تصمیم بر این شد که پاسپورت های کمتر از 6 ماه اعتبار داشته باشند و عراق موافقت کرد. بعد گفتند ما نمی توانیم گذرنامه صادر کنیم، سند می دهیم و دولت عراق کاغذ را به عنوان سند گذرنامه می پذیرد و حتی این کاغذ را از اتباع افغانستان و پاکستان می پذیرد. علاوه بر این، پاسپورت های منقضی شده باید مهر شوند و همه این موارد توسط عراقی ها پذیرفته شده است.

وی با بیان اینکه مسئولان کشورمان از ما خواستند تا برای توسعه مرزها مذاکره کنیم، باشماق و تمرچین نیز بازگشایی شد و ادامه داد: علاوه بر حضور زائران تعداد قابل توجهی کامیون حامل موکب ها وارد عراق شدند. همه اقدامات با هماهنگی و همکاری دولت و مردم عراق انجام شد. اما در عراق بسیار رایج بود که ایران می گفت عراق قادر به ارائه خدمات به زائران اربعین نیست. اما با این همه خدمات به مردم و دولت عراق، این ناتوانی در ارائه خدمات به بازدیدکنندگان کجاست؟

حجت الاسلام اباذری خاطرنشان کرد: عراق هر چه داشت نتیجه داد و زبان ما باید زبان قدردانی عراقی ها باشد. حضرت آقا فرمودند از همه عراقی ها تشکر می کنم. 120 هزار نیروی نظامی عراقی در برگزاری مراسم اربعین مشارکت دارند. شاید فقط در مسیر زیارتی و شهرها شاهد نیروهای نظامی باشیم، اما در صحرا و جاهای دیگر امنیت زائران را تامین می کنند.

وی ادامه داد: بقاع متبرکه عراق با تمامی امکانات به زائران خدمات رسانی می کنند. آیا می توانیم بگوییم که آنها شکست خوردند؟ فشار اربعین بر دوش عراق است و نمی توانیم ادعای پذیرش زائران اربعین را داشته باشیم.

سخنگوی ستاد اربعین ایرانیان در عراق با بیان اینکه مشکل خدمت رسانی به زائران ایرانی از عراق نیست و باید خودمان زائران را مدیریت کنیم، گفت: اگر تعداد زائران اربعین را 15 میلیون نفر فرض کنیم، فقط غذای یک نفر است. روز 45 میلیون خواهد بود. بنابراین ظرف 10 روز 450 میلیون کیسه غذا توزیع می شود که ایران می تواند حدود 10 درصد از این تعداد را پوشش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید