همدردی ستودنی مردم و مسئولان برای کمک به سیل زدگان مازندران


ساعت: 22:50
تاریخ ارسال: 05/10/1401
کد خبر: 1887186

سیل چاله کل کشور از جمله مازندران را غافلگیر کرد و علاوه بر خسارت به ساختمان های مسکونی، راه ها، زیرساخت ها، اراضی کشاورزی و باغی خسارت جانی نیز در پی داشت. اما در این میان ریزش همدردی مردم و مأموران برای خدمت به مردم قابل تقدیر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ از بلاغ نقل می کنم; در حالی که آمارها نشان می‌دهد ایران یکی از کم‌باران‌ترین سال‌های خود را سپری کرده و میانگین بارندگی بهار و زمستان سال گذشته در کمترین میزان خود بوده است، دومین ماه از فصل تابستان با بارش‌های سیل آسای ویرانگر مردم ایران را غافلگیر کرد.

بر اساس آخرین آمار دست کم 69 نفر جان خود را از دست داده اند، 45 نفر مفقود و 41 نفر مجروح شده اند که این افراد به مراکز درمانی منتقل شده اند.

پس از استان های تهران و خراسان رضوی، مازندران بیشترین آمار قربانیان را داشته است. در این استان 6 نفر بر اثر سیل جان خود را از دست دادند. 12 نفر نیز مفقود هستند و جستجو برای یافتن آنها ادامه دارد. 4 مصدوم سیل در استان مازندران نیز به مراکز درمانی منتقل شدند.

سیل ویرانگر 16 مرداد ماه که بر اثر طغیان رودخانه چالوس رخ داد، جدای از وارد شدن خسارت به زیرساخت های مختلف از جمله برق، آبرسانی، جاده ها و ساختمان ها، آسیب شدیدی به زیرساخت های ارتباطی این منطقه نیز وارد کرد که منجر به آن شد. به قطع گسترده خطوط تلفن ثابت و تبدیل به اینترنت.

بلافاصله پس از وقوع سیل و وقوع خسارات و تلفات جانی، استاندار مازندران با حضور در مناطق سیل زده بر لزوم حضور مدیران در مناطق و بسیج تمامی امکانات دولت و دولت تاکید کرد. دستگاه های اجرایی برای بازگشایی راه ها، خدمات امدادی و خدمات رسان و بازگشت به شرایط عادی. تاکید کرد.

علاوه بر بسیج مسئولان استانی و نهادهای بشردوستانه، گروه ها و افراد جهادی نیز برای کمک به سیل زدگان آستین بالا زدند.

حسینعلی محمدی شیرکلایی رئیس مدیریت بحران مازندران در گفت و گو با خبرنگار بلاغ در خصوص آخرین وضعیت خسارت سیل در استان، گفت: سیل اخیر به زمین های کشاورزی، زیرساخت ها، مزارع پرورش ماهی، دام، تاسیسات، جاده ها و غیره خسارت وارد کرده است. بخش ها وی بیان کرد: برآورد اولیه خسارت سیل در کل مازندران بیش از 5 هزار میلیارد تومان است.

وی با بیان اینکه بیشترین خسارت سیل در مازندران مربوط به روستای کهکچال از توابع مرزن آباد شهرستان چالوس بوده است، اظهار داشت: سیل در مازندران به دلیل وقوع سیل در روستای کوهکچال از توابع شهرستان چالوس بوده است. وی افزود: هفت کیلومتر از محور اصلی روستایی ما به شدت آسیب دیده است.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری مازندران با بیان اینکه در سیل اخیر دو روستای «باسکل» و «پولادکوه» از توابع شهرستان مرزن آباد به طور کامل تخریب شدند؛ وی خاطرنشان کرد: 40 خانه در این دو روستا به طور کامل تخریب و زیر آب رفت.

این مسئول تصریح کرد: تاکنون متاسفانه در سیل اخیر 6 نفر از هموطنان جان خود را از دست داده و 12 نفر مفقود شده اند.

محمدی شیرکلایی گفت: در مناطق مختلف متولیان در حال تلاش هستند و تلاش داریم با انجام عملیات پل سازی به اولین روستایی که تا پایان امروز آسیب جدی دیده است برسیم.

وی تاکید کرد: تاکنون نزدیک به 2 کیلومتر عملیات ترمیم و بهسازی راه در مناطق سیل زده انجام شده و در برخی نقاط نیز احداث راه های جدید انجام شده است.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری مازندران گفت: با تکمیل این عملیات راه دسترسی 24 روستای بالادست بازگشایی می شود و در صورت عدم بارندگی امشب به روستای باسکول می رسیم.

این مسئول ادامه داد: در 4 روستای بالادست مرزن آباد از جمله پولادکوه سر، بیژن، چهارباخ و انگوران محدودیت دسترسی جاده ای داریم و عملیات امداد هوایی در این روستاها انجام شده و امروز دو مرحله عملیات امداد هوایی انجام شده است.

محمدی شیرکلایی گفت: در حال حاضر تجهیزات و دستگاه های راهداری در رودخانه مستقر هستند و تقریباً 35 دستگاه سنگین و 70 دستگاه سبک در حال کار هستند.

وی افزود: میزان خسارت در این منطقه بسیار زیاد است و حداقل در محدوده روستاهای مرزن آباد هزار میلیارد تومان خسارت وارد شده است.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استان مازندران تاکید کرد: بر اساس برنامه ریزی و تقسیم بندی، عملیات ساخت، تعمیر و بهسازی محورهای اصلی به بسیج سازندگی و محور شماره دو به اداره راهداری سپرده شده است، بنابراین می توان کار را انجام داد. در اسرع وقت انجام شود

این مقام مسئول با بیان اینکه تثبیت شبکه آب و برق و سایر خدمات نیازمند زمان است، گفت: وی بیان کرد: تعمیرات شبکه برق در حال انجام است، تیم های هلال احمر و امداد و نجات در جست و جوی مفقودین هستند، آبرسانی به مناطق آسیب دیده با تانکر تا بازسازی کامل شبکه در حال انجام است و سایر امکانات نیز به بهره برداری می رسد.

محمدی شیرکلایی افزود: با توجه به اینکه حوزه خسارت و میزان خسارت بسیار گسترده است، نمی خواهیم مردم را بیش از حد درگیر کنیم و تنها از مردم انتظار همکاری و صبر داریم.

وی گفت: تمام تلاش ما بر این است که شرایط عادی منطقه را بازگردانیم و شبکه آب و برق و جاده قابل دسترسی را با کار تمام دستگاه ها بسازیم.

سرپرست اداره کل مدیریت بحران استانداری مازندران خاطرنشان کرد: هم اکنون در حال احداث جاده و بهره برداری از پل موقت برای بازگشایی راه دسترسی روستای باسکول هستیم که در نهایت تا فردا به اتمام می رسد.

محمدی گفت: با وجود تذکرات متعدد ستاد بحران، مردم و مسافران به هشدارها توجه نکردند و از مردم تقاضا داریم هشدارهای ستاد بحران را جدی بگیرند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید