کلاهبرداری سود با ترفندهایی برای کمک به سیل زدگان / سیگنال پلیس فتا; مردم باید هوشیار باشند

ساعت: 10:48
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۲
کد خبر: 1799949

زمانی که از احساسات مردم سوء استفاده می شود.

این بار مجرمان سایبری به بهانه کمک به سیل زدگان و سوء استفاده از احساسات مردم با ارسال شماره حساب های جعلی به دنبال سوء استفاده از کاربران فضای مجازی هستند.

به گزارش راه دانا به نقل از عصر ما، انسانیت، نوع دوستی و کمک متقابل در میان ایرانیان زبانزد خاص و عام است. کمک به همشهریان در همه بحران ها اعم از سیل، زلزله و بیماری ها هیچ تفاوتی با مشکلات داخلی و اقتصادی ندارد و مردم ایران ثابت کرده اند که همیشه پای کار هستند.

اما در شرایط بحرانی و در شرایطی که همه با روحیه جهادی و خستگی ناپذیر وارد میدان عمل می شوند تا از آلام مجروحان بکاهند و هرکسی در توان دارد انجام می دهد، افرادی هستند که از اعتماد مردم سوء استفاده می کنند.

سیل در جنوب سیستان و بلوچستان تنها چند نمونه از افراد سودجو است که با ارسال شماره حساب شخصی از مردم درخواست واریز وجه می کنند و تاکنون مبالغ هنگفتی به آنها پرداخت شده است.

در شرایطی که سازمان هلال احمر برای کمک به مناطق سیل زده برای کمک به نیازمندان حساب باز کرده است، باز هم افرادی هستند که سعی می کنند حساب شخصی خود را وارد این سیل فاجعه کنند، ماهی که باید آن را بگیرد.

نکته قابل توجه این است که سازمان ها و موسسات معتبر بارها به مردم هشدار داده اند که از کمک به شماره شبای شخصی خودداری کنند، اما به نظر می رسد همچنان افرادی هستند که با حالت روحی به شماره حساب های شخصی پول واریز می کنند.

کلاهبرداران از احساسات مردم سوء استفاده می کنند

علیرضا میربهادین مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه مردم گول سودجویان را نخورند، گفت: برای واریز وجه به استان ها شماره حساب به جمعیت هلال احمر مرکزی اعلام می شود. به همنوعان خود کمک کنند، سپس اقلام مورد نیاز خریداری و به استان های هدف ارسال می شود.

وی افزود: دلالانی هستند که به بهانه های مختلف از احساسات مردم به نفع خود استفاده می کنند. در این راستا مردم باید در حساب های اعلام شده از سوی مراجع قانونی به همسایگان خود کمک کنند.

به گفته این مقام مسئول، پس از بارندگی های سیل آسا در برخی نقاط کشور، در کمپین همدلی و مهربانی برای کمک به مردم استان های فارس، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و خراسان جنوبی، مردم می توانند نسبت به جمع آوری کمک های مالی اقدام کنند. وجه خود را به شماره حساب 1500000149 و شماره کارت 6104337353017682 جمعیت هلال احمر واریز کنید.

پلیس فتا به مردم هشدار داد فریب مجرمان سایبری را نخورند

حسن کیها رئیس پلیس فتا سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما نسبت به سوء استفاده کلاهبرداران در فضای مجازی برای پوشش کمک های مالی به سیل زدگان یا کمک های واقعی هشدار داد و گفت: سود حاصل از پوشش کمک های مالی برای سیل زدگان تلاش می شود تا به دست بیاورند. اعتماد و کلاهبرداری مردم با ایجاد صفحات جعلی در شبکه های اجتماعی با عناوین تقلبی مرتبط با موسسات خیریه و با انتشار حساب ها و آدرس های جعلی.

وی گفت: هموطنان برای پرداخت کمک های مالی خود به سیل زدگان فقط از طریق مراجع ذیصلاح اقدام کنند و از پرداخت اینترنتی در اینگونه سایت ها خودداری کنند.

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه مردم هشدارهای فتا را جدی و با دقت انجام دهند، افزود: شهروندان ممکن است از طریق مرکز فوریت های سایبری پلیس فتا به شماره 09630880 با هرگونه موارد مشکوک مواجه شوند. میانجیگری و دریافت خدمات مشاوره ای از همکاران ما به صورت شبانه روزی.

با این تفاسیر با توجه به هشدارها همچنان از شهروندان کشور خواسته می شود کمک های نقدی و غیرنقدی خود را صرفا به ارگان ها و نهادهای مورد تایید پرداخت کنند و از هرگونه کمک به افراد خودداری کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید