سنگ تمام سپاه و نیروهای جهادی برای کمک به سیل زدگان / 6 هزار میلیارد تومان برآورد اولیه خسارت سیل در یزد


ساعت: 12:43
تاریخ ارسال: 05/10/1401
کد خبر: 1887034

فاطمی استاندار یزد با اشاره به خطرات جدی تری که ممکن است سیل در یزد ایجاد کرده باشد، گفت: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج، نیروهای جهادی، هلال احمر و نیروهای مردمی برای کمک به سیل زدگان سنگ تمام گذاشتند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مهران فاطمی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا گفت: حدود 10 روز پیش ورود سامانه بارشی و درگیری در 18 استان و وقوع سیلاب گزارش شد و 23 جلسه در این زمینه برگزار و 2 میلیون پیامک ارسال شد. به گروه های مختلف

وی گفت: همچنین از حدود 2 هزار سد موجود و سیل بند موجود در استان بازدید و تجهیز مجدد انجام شد.

استاندار یزد ادامه داد: میانگین بارندگی در شهر یزد 45 میلی متر است اما در فاز سه ساعته 75 میلی متر و در فاز دو ساعته 15 میلی متر باران در شهر یزد بارید که به معنای دو سال است. باران در پنج ساعت در یزد بارید.

وی گفت: همزمان 100 میلی متر باران در شیرکوه و تفت بارید و همزمان در تمام شهرستان های استان بارندگی داشت و شهرهای مختلف درگیر سیل شدید و هشدار قرمز شدند به همین دلیل. ظرفیت تجهیزات استان دیگر پاسخگو نبود.

فاطمی تصریح کرد: تمام سدهای استان یزد به خوبی کار می کردند و 90 درصد از ظرفیت 70 میلیون مترمکعبی سدها، سدها و سدها پر شد اما هیچ کدام شکست.

وی ادامه داد: سازه های سیل بند و سدهای استان یزد پاسخگوی دوره بازگشت بیش از 100 ساله ساخته شده بر روی این شالوده نیستند، در حالی که حریم تنها کانال شهر یزد نقض شد، بنابراین با این بحران مواجه شدیم.

استاندار یزد یادآور شد: همه نهادها اعم از سپاه، بسیج، ارتش، نیروهای مردمی، شهرداری و… وارد شدند و تلاش کردند تا آسیب ها را به حداقل برسانند، اما متأسفانه وقتی آب وارد شهر شد به ویژه منطقه قدیمی و فرسوده سفالی و گل آلودی که خسارت سنگینی بر جای گذاشت

فاطمی بیان کرد: در این سیل 4 هزار و 280 واحد مسکونی شهری، 4 هزار و 350 واحد مسکونی روستایی و 450 واحد تجاری و صنعتی بین 20 تا 100 درصد خسارت دیدند.

وی درباره نحوه رسیدگی به درخواست های مردم در شهر یزد گفت: سامانه ای ایجاد شده است تا افراد آسیب دیده با ارسال عدد 1 به سامانه 10006111 لینک دریافت کنند و با وارد شدن به این لینک و پرکردن فرم اقدام به دریافت لینک کنند. باید جزئیات واحد مسکونی و خسارت وارده به آن شرح داده شود.

فاطمی با بیان اینکه ارزیابی خسارت در شهرستان ها توسط بنیاد مسکن آغاز شده است، ادامه داد: پس از ثبت اطلاعات از شهروندان مرکز استان، تیم های ارزیاب بنیاد مسکن در سطح شهر یزد حاضر شده و به درخواست های مردم رسیدگی می کنند.

استاندار یزد تصریح کرد: برآورد اولیه خسارت از سیل اخیر 6 هزار میلیارد تومان است که هم به زیرساخت ها و هم به ساختمان های مسکونی خسارت وارد می کند.

وی تاکید کرد: از ظرفیت بنیاد علوی زیرمجموعه بنیاد مصطفان، ستاد فرمان امام، خیران و … استفاده می کنیم تا بتوانیم برای افرادی که خانه هایشان تخریب شده منابعی برای رهن مسکن ایجاد کنیم. همچنین ساخت خانه ها و تهیه لوازم خانگی، روند زندگی مردم را در کمترین زمان ممکن به حالت عادی برمی گرداند.

فاطمی همچنین درباره برنامه امنیتی استان گفت: در دو هفته آینده امکان ورود سامانه دیگری از جنوب غرب کشور را داریم و این می طلبد که دوباره با سیل بندها برخورد کنیم چرا که اکنون این سدها باید مرمت شوند و دوباره تقویت شد

وی ادامه داد: از سوی دیگر باید مطالعات عمیق ریسک سیل در استان به ویژه شهر یزد انجام شود و این باید یک فکر اساسی برای استان باشد چرا که از یک سو کف شهر کاملاً منزوی و سنگفرش است و راه نفوذ آب وجود ندارد و از طرفی شهر یزد بر روی سطحی صاف واقع شده و تنها خروجی آن خط لوله ای است که تمامیت آن و آزادسازی آن را زیر پا گذاشته است. میلیاردها تومان نیاز دارد.

فاطمی در بخشی دیگر از سخنان خود با قدردانی از رئیس جمهور و وزرای کشور و نیرو خاطرنشان کرد: به محض ورود استان، رئیس جمهور شخصاً با آنها تماس گرفت و موضوع را پیگیری و دستوراتی را صادر کرد و وزیر نیرو هم به همراه فرمانده نیروی زمینی ارتش. در یزد حضور داشتند و بلافاصله پس از حضور، نیروهای امدادی به استان های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، اصفهان، کرمان، گلستان و تهران اعزام شدند.

وی با اشاره به اینکه سپاه، بسیج و جهادگران در کنار نیروی انتظامی برای کمک به سیل زدگان سنگ تمام گذاشته اند، تصریح کرد: سخنان امام راحل که فرمودند: اگر سپاه نبود. سپاه پاسداران، هیچ طرفی نداشت» در سیل اخیر یزد، به تفصیل دیده می شود.

فاطمی تاکید کرد: از آنجایی که بارندگی در نیمه های شب اتفاق افتاد، اگر بسیج، سپاه و جهادگران و نیروهای مردمی برای تخلیه منازل در بافت های قدیمی مشغول کار نبودند، خسارات جانی سنگین بود.

وی همچنین از جمله اعضای شورای شهر یزد، شهرداران، مدیران خدمات شهری، معاونین شهردار، ستاد اجرایی فرمان امام، فرمانداران، مجتمع مدیریت بحران، نیروی انتظامی، هلال احمر، آتش نشانی، دستگاه های خدمات رسان و تمامی دستگاه های درگیر در این سیل است. مردم خدمت کردند، قدردانی کردند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید