خراسان شمالی یکپارچه در خدمت زائران پیاده امام رضا (ع) / باب الرضا پذیرای عاشقان امام رضایی است.


ساعت: 13:31
تاریخ انتشار: 31.06.1401
کد خبر: 1899017

همه ساله پس از اربعین، هجوم عاشقان امام رضا (ع) مسیر کربلا را طی می کنند و با عبور از استان خراسان شمالی که همسایه مشهد مقدس است، اهالی این استان را قادر می سازند تا به زائران ورودی خدمت کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرترک از بجنورد، همسایگی خراسان شمالی با مشهد الرضا این امکان را فراهم می کند که هر سال بعد از اربعین حسینی جاده امام رضایی رنگ و بوی امام رضایی به خود بگیرد، جاده های شهرهای شمالی به خراسان رضوی در مسیری قرار می گیرند. پر از زائران کسانی هستند که به مناسبت پیاده روی اربعین تلاش می کنند و راه طولانی تر و طولانی تری در راه عشق امام رضا (ع) می پیمایند.

مانه و سملقان، بجنورد، شیروان، فاروج شهرهایی با اصالت خراسان شمالی هستند که این فرصت ویژه برای پذیرایی از زائران آقا امام رضا (ع) فراهم شده است.

در این مسیر موکب هایی وجود دارد که با پذیرایی مردمی، چای، چای، صبحانه و تنقلات سبک از زائران پذیرایی می کنند و این موکب ها با نزدیک شدن به جاده های ترافیکی نزدیک مشهد، رنگارنگ و شاداب تر می شوند.

همچنین موکب هایی مانند نیروی انتظامی، هلال احمر، خدمات بهداشتی و درمانی در این مسیرها حضور دارند که در صورت نیاز مردم به پزشک یا خدماتی مشکلی برایشان پیش نمی آید.


فعالیت 7 موکب برای خدمات رسانی به زائران پیاده در خراسان شمالی

حجت الاسلام عظیم آسوده مدیرکل اوقاف خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصرترک در بجنورد در خصوص موکب های تدارک دیده شده برای زائران پیاده از خراسان شمالی به سمت خراسان رضوی اظهار داشت: هر ساله پس از پایان اربعین حسینی، زائرانی مایل به بازدید حرم امام رضا(ع) را در ایام شهادت دارند، در آن راه قدم برمی دارند.

وی با بیان اینکه هفت موکب برای خدمات رسانی به زائران پیاده در استان تدارک دیده شده است، گفت: دو موکب در مانه و سملکان، دو موکب در بجنورد، دو موکب در شیروان و یک موکب در فاروج است.

حجت الاسلام آسوده با بیان اینکه از آنجایی که در آستانه روز شهادت قرار داریم، موکب شهر آشخانه به پایان رسیده است، افزود: چون زائرانی که قصد عبور از این مسیر را داشتند باید تا کنون از این شهر خارج شده باشند.


همه مساجد و امامزادگان برای اسکان زائران هماهنگ شده اند

وی افزود: طی هماهنگی های انجام شده تمامی مساجد، حسینیه ها، امامزاده های بین راهی و شهرک ها برای زائران پیاده در نظر گرفته شده است.

این مسئول با اشاره به اینکه برای ناهار و شام در موکب ها پیش بینی نشده است، گفت: موکب ها از صبح فعالیت خود را آغاز می کنند و تا نماز مغرب ادامه می دهند و در این مدت بسته صبحانه، چای، قهوه، میان وعده به آنها ارائه می شود. وعده پذیرایی از زائران را می دهند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کمکی برای ارائه این خدمات وجود دارد، اظهار کرد: تمام کمک های مربوط به امام رضا(ع) به صورت مستقیم توسط مردم آستان قدس توزیع می شود و تاکنون مبلغ قابل توجهی برای این خدمات جمع آوری شده است. اسکان زائران پیاده وجود نداشت


ثبت نام 15 هزار عابر پیاده از خراسان شمالی

حجت الاسلام حمید رفیعی مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار عصرترک گفت: امسال 103 هیئت برای حضور در مشهد مقدس ثبت نام کرده اند که 15 هزار نفر در این 103 هیئت حضور دارند.

وی ادامه داد: افرادی که قصد شرکت در مسیر پیاده روی از خراسان شمالی را داشتند باید در این هیئت ها در سامانه ثبت نام و ایمن شده باشند.

این مسئول یادآور شد: تاکنون 15 کاروان از استان های گلستان و مازندران با ظرفیت 60 نفر از استان خراسان شمالی تردد کرده اند که در مجموع 900 زائر از استان تردد می کنند.


عبور 900 زائر پیاده از خراسان شمالی

حجت الاسلام رفیعی با اشاره به اینکه هیئت جوادالائمه استان وظیفه ساماندهی و ساماندهی هیئت های پیاده روی را بر عهده دارد، بیان کرد: سازمان تبلیغات اسلامی نیز در حال هماهنگی با هیئت جوادالائمه استان های خراسان شمالی و رضوی برای ارسال نامه حضور و غیاب است. اقامت در مشهد مقدسین فرستادند.

وی افزود: محل اسکان هیئت ها مهیا شده است و در صورت تمایل به شرکت در این پیاده روی با هیئت استان جوادالائمه تماس بگیرند.

حجت الاسلام رفیعی با بیان اینکه در مسیر پیاده روی تمهیداتی اندیشیده شده است، گفت: هماهنگی هایی با پلیس راه، هلال احمر، مساجد، فرمانداری و معاونت های امنیتی و سیاسی و همچنین علوم پزشکی انجام شده است. ، شامل ارائه خدمات در مسیر..

وی گفت: البته بسیاری از کاروان های اسب سواری نیز در روزهای پایانی صفر در مشهد مقدس قصد حضور دارند.


پیاده روی تا حرم امام رضا یک حرکت تمدنی است

این مسئول افزود: سه روز پذیرایی از عابران پیاده راهی مشهد داریم.

حجت السلام رفیعی تصریح کرد: مسیر پیاده روی تا حرم امام رضا(ع) تنها هدف زیارت نیست و حرکتی برای تمدن سازی است که در مسیر امام حسین(ع) راه به سمت حرم علی بن موسی الرضا به عنوان محل حضور حداکثری در ایران مردم را ببینیم.

وی با اشاره به اینکه بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری اکنون مرحله خودسازی و جامعه پذیری است، گفت: بنابراین جامعه پذیری الزامات لازم را دارد که موضوع حکومت مردمی و نقش آفرینی های مردمی بسیار حائز اهمیت است. راه ظهور و تمدن مواردی وجود دارد که می تواند در گام دوم انقلاب بسیار مؤثر باشد.


تقویت نظارت بر خدمات عابر پیاده امام رضا (ع).

علی مستوفیان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان شمالی اظهار کرد: خراسان شمالی هر ساله به دلیل همجواری با خراسان رضوی میزبان خیل عظیم مسافران و زائران امام رضا(ع) است که باید با استقبال مناسبی مواجه شود. برنامه ریزی و همکاری نهادهای ذیربط ورودی به استان دارند.

وی ادامه داد: تاکنون اقدامات مربوطه از جمله ساماندهی سرویس های بهداشتی در مسیرهای ورودی، نصب بیلبوردهای معرفی جاذبه های گردشگری، افزایش نظارت بر واحد بین راهی انجام شده است.


باید از ظرفیت سازمان های مردم نهاد در سفر زیارتی استفاده شود

مهدی رشیدی معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی افزود: خدمات رسانی به مسافران و زائران امام رضا (ع) از اهمیت بالایی برخوردار است. لذا با تشکیل کمیته نظارتی ویژه، اقدامات لازم برای بررسی مشکلات احتمالی و رفع آنها در اسرع وقت انجام شود.

رشیدی افزود: نظارت های انجام شده باید مثمر ثمر بوده و بازخورد لازم را داشته باشد و در صورت نیاز نتایج مثبت ارزیابی و منفی درمان شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی گفت: ارتقای مقام های ارشد می تواند تاثیر خوبی در ارائه خدمات به مسافران و زائران داشته باشد.

وی با اشاره به اهمیت سازمان های مردم نهاد در جذب و نگهداری مسافران گفت: باید از ظرفیت سازمان های مردم نهاد برای تحقق این امر استفاده کنیم تا بتوانیم گام موثری در توسعه گردشگری استان برداریم.


برپایی 12 موکب سلامت برای زائران پیاده در خراسان شمالی

محمدرضا اکبری معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: از هفته های گذشته جلسات مستمری با حضور مدیران و معاونین شبکه های بهداشت و درمان استان تشکیل شده و راهپیمایی های سلامت برگزار شده است. در مناطق مختلف استان برنامه ریزی شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: این موکب های سلامت شامل 115 پایگاه اورژانس و چادر نصب شده در دشت گرمه تا فاروج و مسیر پیاده روی زائران است که حدود 12 موکب است.

اکبری با اشاره به اینکه این پایگاه ها متشکل از تیم اورژانس 115 و نیروهای بهداشتی و درمانی است، تصریح کرد: ویزیت بیماران سرپایی و ارائه خدمات بهداشتی از جمله اندازه گیری فشار خون، مراقبت های اولیه بهداشتی، تست سریع کووید، بررسی وضعیت افراد دارای علائم گوارشی و تنفسی. و بثورات پوستی و تب و در صورت نیاز مراجعه به مراکز درمانی از خدمات این موکب ها می باشد

وی تصریح کرد: تامین سلامت زائران پیاده یکی از اهداف معاونت بهداشت است و برای رسیدن به این هدف، نظارت بر وضعیت سلامت و رعایت پروتکل های بهداشتی در موکب ها، نمازخانه ها و ایستگاه های سلامت، برقراری امنیت غذایی و محیطی مناسب است. سلامتی در راه این سفر معنوی سفارش شده است.


ارائه خدمات بسیج جامعه پزشکی به 150 زائر پیاده

شمشیریان رئیس بسیج جامعه پزشکی استان نیز افزود: درمانگاه سلامت برای پنجمین سال متوالی با همت اعضای بسیج جامعه پزشکی و با همکاری ناحیه مقاومت بسیج انصار در استان تشکیل شد. شهر حصار گرمه خان.

وی با بیان اینکه این درمانگاه از 3 شهریور لغایت 7 شهریور 1401 خدمات رسانی کرده است افزود: این درمانگاه خدماتی از قبیل ویزیت پزشکان عمومی، پزشک متخصص، پرستار، مشاوره ماما، تست قند و فشار خون و داروهای رایگان برای زائران ارائه می کند. علی بن موسی الرضا خدمات ارائه می دهد.

رئیس بسیج جامعه پزشکی گفت: از زمان تاسیس این درمانگاه تاکنون حدود 150 نفر خدمات پزشکی و پیراپزشکی دریافت کرده اند.

انتهای پیام/ رحمانی

دیدگاهتان را بنویسید