خروج ناگهانی 153 شهر از وضعیت قرمز کرونا

خروج ناگهانی 153 شهر از وضعیت قرمز کرونا

روز جدید یکی از اعضای کمیته علمی کرون گفت: “اما ما شاهد یک روند نزولی ناگهانی در جهت آمیکرون در سراسر جهان هستیم که با مشاهدات در جهت دلتا در تناقض است.” مقامات وضعیت را عادی نمی دانند.

دکتر مجید مختاری در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: اکنون روندی جزئی برای کاهش پرونده ها را طی می کنیم. البته همانطور که گفته شد مرگ و میر در بیماران مبتلا به کووید 19 حدود 2 تا 3 هفته عقب است. این بدان معناست که میزان مرگ و میر فعلی مربوط به موارد 2 تا 3 هفته قبل است. اکثر بیماران فوت شده واکسینه نشده بودند و حتی 80 تا 85 درصد از کسانی که در سطح بین المللی فوت کردند واکسینه نشده بودند یا بیماری های عمده داشتند. گاهی این مرگ‌ها بقایای بیمارانی است که هفته‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند.

کاهش مرگ و میر تاج و تخت؛ احتمالا 2 هفته آینده

وی افزود: به احتمال زیاد در صورت تداوم این روند نزولی در موارد فعلی انشالله در دو هفته آینده یا حتی زودتر شاهد کاهش آهسته مرگ و میر خواهیم بود. البته رفتار عزیزان به میزان رعایت اصول بهداشتی مانند استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و عدم تردد و تجمعات غیر ضروری بستگی دارد. اگر در چند هفته آینده مشاهده شوند، ممکن است شاهد کاهش عوارض و مرگ و میر باشیم.

آیا به اوج موج ششم رسیده ایم یا نه؟

این فوق تخصص ریه درباره زمان موج ششم تاج گفت: به نظر می رسد خیلی به قله نزدیک شده ایم و امروز یا فردا تاریخ دقیقی است که بگوییم در قله بودیم. اگر شاهد روند نزولی بیشتر بیماری باشیم، این قول وجود دارد که بگوییم قله موج را پشت سر گذاشته ایم. البته به خاطر داشته باشید که تعداد مطالعات انجام شده در کشور ما چندان زیاد نیست. اما اگر با این تعداد تست به روند فعلی نگاه کنیم، می توان امیدوار بود که در چند روز آینده از اوج عبور کنیم.

وی با تاکید بر اینکه زمان کاهش مرگ و میر و حتی دو رقمی شدن مرگ و میر به متغیرهای زیادی بستگی دارد، گفت: اگر در حال حاضر همه متغیرها را ثابت در نظر بگیریم، امیدوارم تا دو هفته آینده میزان مرگ و میر کاهش یابد. به وضوح قابل مشاهده است. تعداد دقیق مرگ و میرها را نمی توان دو رقمی پیش بینی کرد، اما در مجموع کاهش رضایت بخش است.

دلیل خروج ناگهانی 150 شهر از وضعیت قرمز در تاج

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه در روزهای اخیر بیش از 150 شهر از تاج قرمز خارج شده اند، تصریح کرد: اگر همه متغیرها را ثابت نگه داریم باید بدانیم که این روندی است که در بسیاری از کشورهای اروپایی مشاهده شده است. کشورها . .

در حال حاضر در سرتاسر دنیا شاهد یک روند نزولی ناگهانی در جهت آمیکرون هستیم که برعکس آن چیزی است که در جهت دلتا مشاهده کردیم. به عنوان مثال، در دانمارک، هلند، فرانسه و دیگران. شاهد کاهش شدید موارد هستیم. در ایران، کاهش سریع تعداد شهرهای قرمز ممکن است به دنبال این رفتار ویروسی باشد و اگر به زودی شهرهای بیشتری از قرمز خارج شوند، تعجب نمی کنم.

جلوگیری؛ بزرگترین سپر در برابر بیماری های عفونی

وی افزود: اگر رفتار کووید 19 ثابت بماند و جهش خاصی وجود نداشته باشد و در این دو نوع اصلی این سویه باقی بمانیم، به احتمال زیاد تعداد زیادی از افراد جامعه به ویژه آنهایی که خود را کامل کرده‌اند. واکسن ها، ایمن هستند و آنتی بادی تولید می کنند. “آنها ایمنی سلولی قوی تری دارند؛ اما اینها دلیلی برای کاهش سپر ما در برابر ویروس نیست. بزرگترین سپر ما در برابر بیماری های عفونی، پیشگیری است، یکی از آنها واکسیناسیون است؛ اما پیشگیری اصلی ما باید انجام این کار رعایت اصول اولیه بهداشت است.

مختاری ادامه داد: آنها از ویروس، نوروز و رمضان اطلاعی ندارند و با سهل انگاری می توانیم با امواج بعدی مواجه شویم. یکی از شرایطی که می‌تواند ویروس را قوی‌تر کند، تعداد زیاد ویروس‌ها است، زیرا وقتی تعداد زیادی ویروس انباشته می‌شوند، بسیار خطرناک می‌شوند و کاملاً مشخص است که اگر جلسات خانوادگی، جمع‌های خانوادگی، مسافرت و … شانس بیشتری دارد اجازه دادیم ویروس جهش پیدا کند. از مردم فهیم می خواهم در روزهای بهاری رفتار نکنند تا سالیان سال در چنین روزهای زیبایی غمگین شوند. بهتر است رعایت اصول بهداشتی را رعایت کرده و از سفرهای غیر ضروری خودداری کنید.

ما هنوز در وضعیت «غیرعادی» هستیم

وی افزود: در شرایط عادی نمی توان رفتار غیرعادی داشت و در شرایط غیرعادی رفتار عادی بسیار خطرناک است. ما هنوز از نظر یک بیماری همه گیر در وضعیت غیرعادی هستیم و از مردم و کارمندان می خواهم که شرایط را عادی نبینند. نباید به مردم گفت که ما در پایان یک بیماری همه گیر رفتار اجتماعی عادی هستیم.

مختاری در مورد اینکه زیرگروه آمیکرون در حال حاضر در کشور در حال گردش است، گفت: ما همیشه همه ویروس ها را از نظر انواع مختلف ویروس اندازه گیری نمی کنیم. بر اساس مطالعات بزرگ اروپایی و آنچه در ایران داریم، می دانیم که زیرمجموعه BA2 به آرامی تحت سلطه آمیکرون است.

در برخی از کشورهای اروپایی مانند دانمارک که کشور را باز گذاشته است، حدود 90 درصد سویه ها BA2 هستند. شک ندارم که گونه غالب آمیکرون در ایران BA2 است. در گذشته این ترس وجود داشت که BA2 کشنده تر باشد، اما در مطالعات اخیر این ترس تا حدودی کاهش یافته است، اما BA2 حدود 1.5 برابر بیشتر از BA1 مسری است. اما مطالعات بزرگ نشان نمی دهد که BA2 کشنده تر است.

تزریق دوز چهارم واکسن تاج. آره یا نه؟

وی در خصوص احتمال تزریق دوز چهارم واکسن کراون گفت: صحبت در مورد این موضوع در کمیته علمی در دستور کار است اما تزریق دوز چهارم واکسن همیشه جای سوال دارد. زیرا ابتدا باید میلیون ها نفر را که هیچ واکسنی دریافت نکرده اند پوشش دهیم. تزریق نوبت سوم واکسن، واکسیناسیون مادران باردار و کودکان و …. بسیار مهم است که پس از تکمیل این فرآیند، تزریق دوز چهارم را در نظر بگیرید. هیچ مدرک علمی وجود ندارد که دوز چهارم واقعاً مؤثر یا بی خطر باشد.

مادران باردار باید واکسیناسیون تاج را جدی بگیرند

وی گفت: تمام مطالعات کنونی نشان می دهد که واکسن های تایید شده خطری برای بارداری ندارند و حتی در زنان بارداری که نوزادانشان سقط جنین داشته اند، آنتی بادی و ایمنی خوبی در جنین پیدا شده است.

در زنان شیرده، فرزندان آنها نیز بهتر محافظت می شوند، زیرا آنتی بادی ها و آنتی بادی ها همراه با شیر به نوزاد منتقل می شود. بنابراین هیچ مانعی برای واکسیناسیون این گروه وجود ندارد و این افراد باید واکسیناسیون خود را جدی بگیرند. کووید 19 میزان مرگ و میر بالایی در زنان باردار دارد و می تواند باعث نقص مادرزادی جدی شود، حتی اگر منجر به مرگ نشود.

دیدگاهتان را بنویسید