خط فقر 29 میلیون تومان با سابقه کیفری

خط فقر 29 میلیون تومان با سابقه کیفری

شما یک بار برای همیشه یاد خواهید گرفت که چگونه خط فقر را طبق قوانین کلیدی زندگی با قانون مجازات محاسبه کنید.
روزنامه شرق

عبدالصمد حسینی: یک بار برای همیشه یاد می گیرید که چگونه خط فقر را طبق قوانین اولیه زندگی با قانون مجازات محاسبه کنید.

سلسله محاسبات مکرر مزد سال 1401 نشان داده می شود تا انشاءالله در فروردین 1402 قبل از اینکه عرق ابروهای کارگران زحمتکش خشک شود، مزد مقرر آنها پرداخت شود.

دو شخصیت اصلی این سریال مخارج خانه و تورم هستند که در سال 1401 با بازی زیر پوستی خود قلب ما را بارها در صحنه زندگی به تپش انداختند. این دو شخصیت نقش دزدانی را بازی می کنند که جیب ما را هدف گرفته و توسط شخصیت حقوق بگیر تعقیب می شوند. شیرین ترین یا رویایی ترین صحنه در این درام اقتصادی لحظه ای است که دستمزدها با عبور از خط فقر روبرو می شوند. در شرایط فعلی، ما مجبور هستیم برای این سناریو پایان باز اعلام کنیم. اما این سوال باقی است که خط فقر کجاست و چگونه محاسبه می شود. حسن لطفی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی، خط فقر یک خانواده چهار نفره را حدود ۱۸ میلیون تومان در سال دانست. این رقم بر اساس محاسبات اقتصادی است. اما اگر بر اساس تکالیف قانونی به خط فقر نگاه کنیم، چه داستان و چه پایان دراماتیکی را تجربه خواهیم کرد، محاسبه خط فقر بر اساس الزامات قانونی مهم است. زیرا قوانینی با عواقب کیفری برای آن وجود دارد. در مقابل مخالفت با این قوانین دو راه پیش روی شماست. یا باید اعلام ورشکستگی کنید و برخی حقوق از شما سلب شود یا با حکم بازداشت زندگی خود را پشت میله های زندان بگذرانید، مبنای محاسبه خط فقر خانواده است. از این رو در بین 12500 ماده قانونی کشور، به قوانین حقوق مالی خانواده و سه قانون کلیدی نفقه، صدقه و مهریه می پردازیم.

حقوق اول نامعلوم

حداقل دستمزد در سال 1401 برای افراد بدون سابقه کار و فرزند حدود پنج میلیون و 679 هزار و 750 تومان تعیین شد. با توجه به اعلام سطح خط فقر مشخص است که حقوق پایه فقط برای حل امور یک نفر کافی است و نباید با او ازدواج کرد. مگر اینکه بنیان خانواده را روی آب بنا کنیم.

برخی کارشناسان می گویند هزینه مسکن و خدمات درمانی برای یک مرد مجرد بسیار کمتر از این مقدار است. اما اگر قاعده حمایت عمودی یا قاعده کرامت را اعمال کنیم، خلاف این تصور خواهد بود. اما ما این نظریه را با یک سوال ساده بیان می کنیم; آیا مرد نباید پس انداز داشته باشد تا زندگی خانوادگی را تامین کند؟

دوم مجهول نفقه

نفقه (ماده 1107 قانون مدنی) شامل مخارج زندگی زوجه بر حسب وضعیت او می شود. در واقع با نادیده گرفتن تعریف کرامت، نفقه همان هزینه مسکن، خوراک، پوشاک، تامین مایحتاج زندگی، خدمات درمانی و… است. بنابراین می توان رقمی معادل معیشت ماهانه در نظر گرفت. نفقه باید از لحظه ثبت عقد پرداخت شود. طلاق نفرت انگیزترین تصمیم خداوند است و در قانون رگه هایی از تلاش برای حفظ خانواده و استقامت آن دیده می شود، اما وقتی صحبت از نفقه می شود، ماجرا پایان دیگری دارد.

معمولاً روند طلاق در دادگاه تا دو سال طول می کشد. اما در صورت عدم پرداخت نفقه مستمر به مدت شش ماه، قاضی می تواند حکم طلاق را صادر کرده و عقد را خاتمه دهد.

می توانیم به ربع 18 میلیون تومان به عنوان معیاری برای درک آستانه معیشت نگاه کنیم. در اینجا نیز هزینه های خاص زن حتی بدون احتساب شأن و منزلت او در نظر گرفته نمی شود، بنابراین همان مبلغ اولیه حق العمل را نفقه می دانیم.

سومین جایزه ناشناخته

رجعت (ماده 336 قانون مدنی) موضوعی کلیدی در ازدواج و قانون است. با این حال، اکثر زوج ها در مورد آن چیزی نمی دانند یا آن را یک هیولا می دانند. اجرت المثل مبلغی است که برای انجام هر کاری که از نظر شرعی با اجرت انجام می شود.

در نظر داشته باشید که زن و شوهر به صورت 24 ساعته خدماتی با بوی خوش ارائه می دهند. اگر خدمتکار خانه بدون این عطر مطبوع کار را انجام دهد، چقدر مستحق دریافت حقوق است؟ پیشنهاد ما برای عبور از فرآیند چالش برانگیز یافتن مجهول سوم که می تواند به یک کابوس محاسباتی تبدیل شود، محاسبه پایه حقوق به عنوان سهمی از غرامت است. شاید بپرسید چرا باید مهریه جزء حقوق مرد حساب شود؟ دلیل این امر ما را به تعریف مجهول دیگری در این معادله می رساند.

مهریه چهارم مجهول

مهریه (ماده 1082 قانون مدنی) یکی از روایات دینی است و بر پرداخت آن به مقدار کم تاکید شده است. بر اساس عرف جامعه، مهریه یکی از غول های مراحل عقد است که عمدتاً از نظر طلا تعیین می شود و با توجه به اینکه چه کسی آن را داده و چه کسی آن را گرفته، مطمئن به نظر می رسد; با این حال، زمانی که عقد ازدواج با شرط جستجوی کلی منعقد شود، وضعیت کاملا متفاوت خواهد بود. مشکل اصلی تعیین مهریه سنگین است. از دلایل مختلف آن می‌توان به چشم کور، راهکارهای فعلی دل‌شکستگی و آزمایش‌های دامپ و … اشاره کرد. در این میان تنها یکی از دلایل منطقی و قابل توجه مهریه را نفقه زن برای روز مبادا بیان می کند. روز پایان زندگی زناشویی، روز عقد است که با فوت همسر یا طلاق همراه است. در این روز تلخ غیر از عزا، باید به فکر تامین زندگی فردا نیز بود. حال تصور کنید خانمی در طول زندگی زناشویی خود حقوقی مشابه دریافت کرده باشد که البته بستر مناسبی را برای بهره مندی از مزایای بازنشستگی برای او فراهم می کند. در این صورت نگرانی های مربوط به آینده به طور خودکار برطرف می شود و می توان مبلغ مهریه را به جایگاه واقعی خود بازگرداند که نشان از عشق و علاقه مرد به زن است.

منطقی است که در پرداخت مهریه در محاسبه حقوق مرد دستوری در نظر گرفته شود تا بتواند در مدت معقول دین الهی خود را ادا کند. در یک محاسبه ساده می توان یک چهارم حقوق پایه را در طول زمان به عنوان پرداخت مهریه در نظر گرفت. برخی کارشناسان معتقدند تأمین سه مجهول (نفقه، نفقه، جهیزیه) بر عهده مرد است که باید با کار بیشتر تأمین شود و در حقوق پایه جستجو نشود.

در پاسخ می توان به کلام حضرت علی (علیه السلام) اشاره کرد که می فرماید: وقت مؤمن به سه قسمت تقسیم می شود: اوقات نماز و عبادت، اوقات کسب روزی و درآمد، اوقات تفریح ​​و بهره مندی از حلال. لذت ها در این صورت ممکن است روز به سه قسمت هشت ساعته تقسیم شود و مجهولات معادله ما باید با نسبت هشت ساعت کار روزانه حل شود تا بتوانیم به مسائل دیگر رسیدگی کنیم.

کارشناسان همچنین می گویند که این روش محاسبه زمان های مناسب برای اجرای احکام اسلامی ایده آل است. البته این کلام امیرالمومنین (ع) مربوط به 1400 سال پیش است و امروز در سرزمین کفر و در غرب موضوع سه روز تعطیلی هفته کار مطرح است و باید مطالعه کنید. حدیث مفصل در مورد آن

می دانید که هر مرد می تواند چهار زن داشته باشد و هر مرد با یک شیفت کاری باید بتواند معادل چهار نفقه، صدقه و مهریه دریافت کند. پیشنهاد می کنیم خط فقر را به عنوان خط فقر بپذیرید تا از این پس توانایی ادامه محاسبات را حفظ کنید.

برای اینکه منصف باشیم و زندگی زیر خط فقر را یک هشدار جدی بدانیم، با وجود پرداخت کامل مهریه، چهارمین مجهول را به عنوان ردیف درآمد ثابت محاسبه می کنیم.

خط فقر پایین مانند روش ساده یافتن مجهولات است و خط فقر بالا با ضریب 4 برای نفقه، صدقه و مهریه محاسبه می شود. بسیاری از کارشناسان عقیده دارند که ازدواج با همسر دوم منوط به اجازه همسر اول است. اما این فقط یک شخصیت حقوقی دارد و با رضایت همسر اول می توانید از این مسیر عبور کنید. البته نویسنده تمایلی به ترویج تعدد زوجات ندارد; اما او معتقد است که ارائه حقوق مرد با ضریب سه مجهول می تواند زمینه ساز یک زندگی تک همسری موفق با فرزندان و فرزندخواندگان باشد.

از سوی دیگر، کارشناسان می گویند: زنان طبق عرف از گرفتن نفقه و نفقه یا حتی مهریه خودداری کنند و یا طبق قانون حسن معاشرت به هر نحوی با شوهر خود مدارا کنند.

نکته اول اینکه قانون حسن خلق (مواد ۱۱۰۳ و ۱۱۰۴ قانون مدنی) جنبه کیفری ندارد. نكته دوم: از نظر اخلاق اسلامي، ديگران را نبايد بر اساس آموزه هاي رودربايستي يا فرهنگي نادرست از انحراف از حقوق شرعي و حقوق مسلم خود معذور كرد. نکته سوم این است که این حقوق بدهی شرعی مردم است که باید آن را بپردازند و به یک معنا پرداخت آن حسن معاشرت است.

ضمناً مرد به عنوان سرپرست خانواده (ماده 1105 قانون مدنی) بدون توجه به اموال زن باید تمام هزینه های زندگی مشترک را تأمین کند. رویکرد انسانی و اسلامی، افزودن این عناصر به حقوق مردان است تا حداقل شرایط برای پرداخت شرع و دین حلال فراهم شود.

نفقه فرزند پنجم ناشناخته است

هدف اصلی از تشکیل خانواده تداوم نسل است و تاکنون به موضوع نفقه فرزند توجه نکرده ایم. نفقه طفل مشمول قانون (ماده 1199 قانون مدنی) است (طبق ماده 1091 قانون مدنی) حتی پس از طلاق نیز قابل دریافت است. بدون احتساب شأن و منزلت می توان معادل حقوق پایه یکبار برای هر فرزند در نظر گرفت.

با توجه به این موضوع، برای محاسبه حد پایین خط فقر برای یک خانواده چهار نفره با توجه به حقوق پایه سال 1401، می توان مبلغی در حدود 29.8 میلیون تومان را در نظر گرفت.

با این رویکرد مقدار بالای خط فقر یعنی خروج از این بازی چالش برانگیز را چقدر محاسبه می کنید و مهمتر اینکه آیا با محاسبه آن قدرت خرید شما واقع بینانه خواهد بود؟

حقوق یک نفر = حقوق پایه 1401 = 5,679,750 (تومان)

میزان نفقه و نفقه = حقوق پایه * ۲

جهیزیه = (4/حقوق پایه)

نفقه کودک = (تعداد فرزندان * حقوق پایه)

حقوق مرد متاهل (خانواده دو نفره) = حقوق پایه + (میزان نفقه و نفقه) + جهیزیه

حد پایین خط فقر (مثلاً خانواده چهار نفره) = خانواده دو نفره + نفقه فرزند

حد بالای خط فقر = (میزان نفقه و نفقه * 4) + (جهیزیه * 4) + حقوق پایه + (نفقه فرزند * 4)

دیدگاهتان را بنویسید