خط مشی تعدیل بودجه سال 1402 کل کشور تعیین شد


ساعت: 14:30
تاریخ انتشار: 1301/07/18
کد خبر: 1902441

در جلسه شورای اقتصاد به ریاست معاون اول رئیس جمهور؛

در جلسه شورای اقتصاد به ریاست معاون اول رئیس جمهور گزارشی از تعیین سیاست بودجه سال 1402 کل کشور ارائه شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد محبر، معاون اول رئیس جمهور بر جذب سرمایه گذاری خارجی برای تحقق رشد اقتصادی کشور تاکید کرد و گفت: با جهت گیری مناسبی که رئیس جمهور در راستای توسعه روابط با کشورهای منطقه در پیش گرفته است. محیطی مناسب برای جذب سرمایه گذاری خارجی در کشور است.



وی افزود: جذب سرمایه گذاری خارجی نقش مهم و موثری در رشد اقتصادی کشور دارد. بنابراین لازم است در بخشنامه بودجه سنواتی وظایف، وظایف و ماموریت های رشد سرمایه گذاری برای هر دستگاه اجرایی دیده شود تا عملکرد آنها مورد ارزیابی و بررسی قرار گیرد.



معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به گزارش ارائه شده در این نشست از وضعیت بازار انرژی در جهان، خاطرنشان کرد: در حال حاضر از یک سو تولید گاز در کشور با ذخایر موجود تناسبی ندارد و از طرفی مصرف با شرایط کشور همخوانی ندارد.



مخبر اضافه کرد: باید برای مدیریت مصرف گاز و افزایش تولید همزمان برنامه ریزی کنیم و با تغییر جهت و ایجاد تحول، وضعیت تولید گاز را به یکی از نقاط قوت کشور تبدیل کنیم.



وی با تاکید بر اینکه بخش خصوصی کشور باید در برنامه های تحول آفرین دولت از جمله در حوزه انرژی ایفای نقش کند، خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی و بخش خصوصی باید نقدینگی شناور و سرگردان در جامعه را به سمت پروژه های کلیدی سوق دهند. اجرای چنین تحولاتی با بودجه دولتی دشوار است، اما با منابع مالی و مدیریت بخش خصوصی بهتر اجرا خواهد شد.



معاون اول رئیس جمهور همچنین با اشاره به گزارش سازمان برنامه و بودجه در مورد سیاست تنظیم بودجه سال 1402 کل کشور گفت: تسریع در اجرای برنامه ها و انجام وظایف مندرج در در بودجه سنواتی با توجه به وظایف، اختیارات کافی و تفویض وظایف به استانداران تعیین شود تا اجرای برنامه ها از سوی دستگاه های اجرایی به تأخیر نیفتد.



وی بر اساس گزارش های ارائه شده، یکی از مزیت های مهم کشور را با توجه به موقعیت جغرافیایی و بحران های جهانی، واسطه بودن در انتقال کالا و انرژی به ویژه از کشورهای نواحی شمالی دانست که می تواند ایران را متحول کند. به یک پل صادراتی در منطقه تبدیل شود و بخش مناسبی از درآمد کشور را تامین کند.



در این جلسه که با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزرای اقتصاد و دارایی، نفت، نیرو، فرهنگ و رهبری، رئیس کل بانک مرکزی و سرپرست وزارت تعاون، کار و اجتماعی برگزار شد. بهزیستی گزارشی در خصوص تعیین خط مشی تنظیم بودجه سال 1402 کل کشور و همچنین اصول بخشنامه تدوین این بودجه ارائه و در خصوص رویکردها و سیاست های کلان حاکم بر بودجه کشور نظراتی ارائه شد. کل کشور برای سال آینده



در این جلسه برخی از مطالبات دستگاه های اجرایی نیز مطرح و پس از ارائه گزارشی با توجیه اقتصادی و جزئیات فنی، این مطالبات به تصویب رسید.



برخی از درخواست های وزارت نیرو که مورد بررسی و تصویب قرار گرفت عبارتند از: سرمایه گذاری از منابع داخلی شرکت مشترک آب و برق خوزستان برای اجرای پروژه ساخت سد بالا رود، انتشار اوراق مالی اسلامی توسط شرکت توانیر برای اجرای طرح ها انتقال برق در کشور، انتشار اوراق مالی اسلامی توسط شرکت توسعه آب و برق ایران برای اجرای پروژه نیروگاه برق آبی رودخانه رودبار لرستان و انتشار اوراق مالی اسلامی توسط شرکت مادر تخصصی تولید انرژی حرارتی برای تحقق. پروژه های نیروگاهی



سرمایه گذاری از منابع داخلی شرکت ملی گاز ایران برای اجرای پروژه های مهندسی و توسعه زیرساخت های زنجیره تامین گاز و اجرای طرح احداث پالایشگاه گاز ایلام (فاز 2) نیز از جمله این موارد بود. درخواست های وزارت نفت که در این جلسه به تصویب رسید.



وزارت نفت همچنین درخواست سرمایه گذاری دیگری برای احداث خط لوله فرآورده های مهرآران/فسا/شیراز (خط لوله پارس) داشت که با آن موافقت شد.

دیدگاهتان را بنویسید