خط کارلوس کی روش برای انگلیس

خط کارلوس کی روش برای انگلیس

زمانی که کی روش در شهریور ماه بعد از سه سال با قراردادی سه ماهه 50 هزار دلاری مجدداً هدایت تیم ملی ایران را پذیرفت، به خوبی می دانست که در مقابل چه چیزی قرار دارد یا اینطور فکر می کرد.

ایران با انگلیس، آمریکا و ولز در یک گروه حساس، جذاب و سیاسی قرار دارد و روابط سیاسی این کشور با انگلیس و آمریکا شرایط این دیدارها را حساس‌تر کرد. در واقع کی روش باید هم مربی فوتبال باشد و هم سیاستمدار تا به بهترین شکل ممکن از این مسابقات عبور کند.
در این مدت اتفاقات زیادی در داخل و خارج از ایران افتاد، اوکراین می خواست تیم ملی این کشور را به بهانه کمک به روسیه در جنگ با آن کشور از جام جهانی حذف کند. با این حال، چند ماه بعد در پاسخ به سوالی درباره وضعیت ایران، کی‌روش گفت ترجیح می‌دهد در این مورد صحبت نکند و به کار خود در زمین ادامه دهد. او اواخر سپتامبر در گفتگو با ESPN در واکنش به راه اندازی کمپین علیه تیم ملی ایران گفت که اکثر مردم آن کشور به چنین کمپینی پاسخ روشنی دارند. آنها خواهان حضور تیم ملی کشورشان در جام جهانی 2022 هستند، موضع او مشخص است. کی روش ترجیح می دهد در قطر درباره فوتبال و شرایط ایران صحبت کند و نظری درباره موضوع دیگری ندارد. مربی 69 ساله حتی حاضر شد با ESPN صحبت کند به شرطی که در این مصاحبه هیچ بحثی به جز فوتبال مطرح نشود:

علیرغم اینکه ایران در رده بندی فیفا در رده بیستم قرار دارد، خیلی ها باور نمی کنند که این تیم شانسی برای صعود به مرحله یک هشتم نهایی دارد، آیا این برای شما انگیزه مضاعف است؟

هرگز. من هرگز اینطور فکر نمی کنم زیرا برایم مهم نیست دیگران در مورد ما چه فکر می کنند. ما به خودمان فکر می کنیم. ما نقاط قوت و ویژگی های خود را داریم و البته مانند همه تیم ها نقاط ضعفی هم داریم. هیچ کس کامل نیست و او در زمان مناسب برای اثبات این سخنان در زمین است.
چنین احساسات و نظراتی مهم نیست. اما در نهایت چیزی که در زمین مهم است این است که خوب بازی کنیم، نمایش خوبی ارائه کنیم و نتیجه را به دست خدا بسپاریم. این کاری است که ما می توانیم انجام دهیم.

ایران هرگز از گروه خود در جام جهانی صعود نکرده است. انتظارات این تیم در قطر چیست؟

به نظر من بد نیست چنین فشاری را برای افزایش مسئولیت، انگیزه و وظایفی که داریم احساس کنیم. اما انتظارات در تیم دقیقاً مشابه بقیه است. می خواهیم جلو برویم، بهتر شویم و مطمئناً انتظار داریم به مرحله بعدی جام جهانی برویم. هیچ چیز تغییر نکرده است. ما با اعتقادی که همیشه داشتیم وارد سومین جام جهانی می شویم و همان جاه طلبی همیشه داریم.

اولین بازی مقابل انگلیس است که یکی از مدعیان اصلی عنوان قهرمانی است. چقدر قوی هستند؟

خوشحالم که با انگلیس بازی خواهیم کرد، همانطور که از بازی با پرتغال و اسپانیا خوشحال بودم. ما از رویارویی با بهترین تیم های جهان خوشحالیم زیرا این زندگی ماست. ما کار می کنیم تا در بین بهترین تیم های جهان و بهترین بازیکنان باشیم. از این رو حضور در چنین جلسه ای باعث خوشحالی ماست. ما در تمام عمرمان تلاش کرده ایم تا به جام جهانی برسیم. و زمانی که به جام جهانی برسیم به عنوان یک تیم ضعیف به این رقابت ها خواهیم رفت اما باید بدانید که در حال حاضر جزو 32 تیم برتر جهان هستیم و می خواهیم از این رقابت ها لذت ببریم.

شما با منچستریونایتد در انگلیس کار کرده اید، این کشور را می شناسید و تمایل این تیم برای موفقیت را می دانید، اما قبلاً بارها شکست آنها را دیده اید.

انگلیس یک تیم درجه یک است. شکی نیست که انگلیس در چند سال اخیر با آمادگی بهتر و دید روشن در فوتبال داخلی رشد کرده است. این از نتایج آنها در زمین مشخص است. اما من نمی گویم این تیم تیم بهتری است یا بازیکنان بهتری نسبت به دوران دیوید بکهام و پل اسکولز دارد. آنها در این مرحله نیستند، اما تفاوت الان و آن زمان این است که انگلیس مسیر و دیدگاه درست را به همه بازیکنان نشان داده است و همه تیم ها باید یک مسیر را طی کنند. بنابراین، این روند منجر به تشکیل تیمی شده است که بسیار پایدارتر است و توانایی رقابت را دارد. اما این جام جهانی متفاوت است زیرا ما با ساختاری کاملاً متفاوت روبرو خواهیم بود، یک استراحت کوتاه بین مسابقات، رقابتی که از نوامبر آغاز می شود، که نسبت به جام جهانی های قبلی کاملاً متفاوت است. بنابراین بازیکنانی داریم که در اروپا بازی می کنند و بعد از انجام 15 تا 20 بازی به قطر می آیند. آنها در رقابت های قبلی با انجام 65 تا 70 بازی به جام جهانی رسیدند. پس باید ببینیم چه می شود.

دیدار مقابل آمریکا آخرین دیدار این گروه است و ممکن است هر دو تیم شانس صعود داشته باشند. شما در دهه 1990 با تیم مترو استارز نیوجرسی تجربه مربیگری در لیگ آمریکا داشتید. تیم آمریکا و پیشرفت این تیم را چگونه می بینید؟

من پیشرفت آنها را می بینم، پیشرفت در فوتبال در تمام نقاط این کشور به وضوح قابل مشاهده است. اکثر مردم چنین نظری ندارند، اما متخصصان این پیشرفت را به خوبی می بینند. فوتبال در آمریکا رو به جلو است. فوتبال سریع‌تر شده است، بازیکنان سریع‌تر فکر می‌کنند و سریع‌تر تصمیم می‌گیرند، بنابراین ما باید از آن آگاه باشیم. این اتفاقات در همه کشورها از جمله آمریکا رخ می دهد. اما آنها سال به سال به جلو می روند و به درستی با سایر قاره ها مقایسه می شوند. اکنون آنها با کشورهای بزرگ و لیگ های معتبر مرتبط هستند. بازیکنان فوتبال آمریکایی به سرعت در حال رشد هستند و می توانند با کشورهای دیگر رقابت کنند.

آیا ایران در این جام جهانی می تواند جهان را شگفت زده کند؟

چیزی که در این جام جهانی منتظر آن هستیم، مسابقات بسیار بسیار خوب و عملکرد عالی است. ایران، انگلیس، ولز، اسپانیا، پرتغال، آمریکا – همه ما باید برای یک هدف تلاش کنیم و آن ایجاد حس شادی، شادی و افتخار برای هواداران تیم ملی ایران است.

دیدگاهتان را بنویسید