خواص درمانی گوچای سبز/ این افراد هرگز آن را نخورند!

خواص درمانی گوچای سبز/ این افراد هرگز آن را نخورند!

گوجه سبز یکی از میوه های جدید بهاری است که بسیار محبوب است و از اواسط بهار تا اوایل تابستان در دسترس است. گوجه سبز میوه ای کوچک و آبدار با پوست نازک سبز یا قرمز و هسته سخت و سرشار از ویتامین C، اسید مالیک و اسید سیتریک است. اما باید در نظر داشته باشید که مصرف زیاد گوجه سبز باعث تورم معده شما می شود. گوجه سبز خواص زیادی برای بدن دارد. هضم را بهبود می بخشد، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند، حفره دهان و دندان را ضعیف می کند.

گوجه سبز به آلو وحشی سبز معروف است، این میوه سبز دارای مقدار زیادی پروتئین، چربی (روغن)، کربوهیدرات های مختلف و املاح معدنی است، اسیدهای آلی سبز آن شامل اسید سیتریک، اسید مالیک، اسید تانیک، اسید بنزوئیک، اسید تارتاریک و همه این مواد به عنوان رفع کننده تشنگی، سرکوب کننده اشتها و رفع خستگی دوبرابر هستند.

ارزش غذایی گوجه سبز

گوجه سبز دارای خواص فراوان و ارزش غذایی بالایی است. کالری زیادی دارد و هر 100 گرم آن حاوی 5 درصد ویتامین A، 5 درصد کلسیم، سرشار از ویتامین B و 5 درصد آهن و حاوی نیاسین، 13 درصد ویتامین C، 2 درصد فسفر و 3.6 درصد پتاسیم برای هر نفر است.

9 مورد از خواص درمانی گوجه سبز

وجود مقادیر زیادی فیبر در گوجه سبز باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش انسان می شود. خوردن گوجه سبز در تابستان به حرکات روده کمک می کند. از آنجایی که گوجه سبز منبع غنی ویتامین C و فیبر قابل هضم است، از یبوست و نفخ جلوگیری می کند.

سیستم ایمنی

مصرف مداوم گوجه سبز در تابستان به طور طبیعی سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. خاصیت آنتی اکسیدانی گوجه سبز بدن را در برابر عوامل عفونی مقاوم می کند و با التهاب و رادیکال های آزاد مخرب مبارزه می کند و در نتیجه سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

دهان و دندان

مصرف طولانی مدت گوجه سبز به دلیل داشتن ویتامین C فراوان به سلامت لثه و تقویت دندان ها کمک می کند همچنین مصرف گوجه سبز به صورت خام باعث کاهش درد دندان، توقف خونریزی لثه و رفع بوی بد دهان می شود.

پیشگیری از کم خونی

خوردن گوجه سبز باعث بهبود جذب آهن در بدن می شود. همچنین به دلیل داشتن مقدار زیاد ویتامین C به تولید گلبول های قرمز خون کمک می کند.

تناسب اندام

فیبر و ویتامین C موجود در گوجه سبز نیز برای وضعیت بدنی شما مفید است. نقش ویتامین C در سلامت عضلات و جلوگیری از پیری سلولی ثابت شده است. علاوه بر این ویتامین C موجود در این میوه باعث از بین رفتن چربی های اضافی بدن می شود و مصرف روزانه آن به صورت خام در سالاد به عنوان غذا می تواند تاثیر بسزایی در کاهش چربی شکم و کاهش وزن داشته باشد.

جلوگیری از آسیب های داخلی

خاصیت آنتی اکسیدانی گوجه سبز از آسیب های داخلی به سلول های چربی مغز و جریان خون جلوگیری می کند و از سلول های بدن در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند.

کسانی که بیشتر گوجه سبز می خورند کمتر در معرض مشکلات ریوی مانند آسم، سرطان ریه، سرماخوردگی، سرفه و بیماری های مزمن ریوی هستند.

پیشگیری از تحلیل رفتن عضلات

گوجه سبز برای تقویت سالمندان و کسانی که در حال نقاهت هستند مفید است زیرا از تحلیل سلول های عضلانی جلوگیری می کند و بینایی را بهبود می بخشد.

کلیه ها و مثانه

گوجه سبز ادرار آور است و کار کلیه ها را تنظیم می کند و مصرف طولانی آن سنگ های مثانه را می شکند و دفع می کند. توجه داشته باشید که مصرف زیاد گوجه سبز باعث نفخ می شود و اسیدی و اسیدی بودن آن باعث ساییدگی موقت مینای دندان و مقداری درد دندان می شود. همچنین به دلیل دارا بودن اسید بالا باعث درد معده، سوزش سر دل و یا حتی رفلاکس در افراد مبتلا به مشکلات معده می شود. گوجه سبز به دلیل طبع سردی که دارد بهتر است با گلپر مصرف شود و همچنین هسته گوجه سبز دارای ترکیبات سمی خطرناکی است و هرگز نباید آن را خورد.

تفاوت بین گوجه سبز و آلو

گوجه سبز به اندازه آلو سبز محبوب است. گوجه سبز و آلو سبز از نظر ظاهری متفاوت هستند. گوجه سبز کامل و نارس است اما آلو سبز تک دانه و آلو نارس و نارس است. در شهرهای شمالی ایران به گوجه سبز گوجه گلی می گویند، برخی از هموطنان ما گاهی به آن گوجه باغی می گویند.

گوجه سبز و آلوچه: می گویند گوجه سبز به گوجه سبز نرسیده است، اما آلو از خانواده آلوچه است و از نظر ظاهری به آلو نزدیک است، یعنی.

ترشی گوجه سبز

کسانی که گوجه سبز را می پرستند باید در حفظ آن تلاش کنند. چه چیزی بهتر از ترشی گوجه سبز، شاید تازه نباشد. اما وقتی آنها را در ظروف شیشه ای با سرکه نگهداری می کنیم، هر بار در ظرف ترشی را باز می کنیم و از طعم گوجه سبز با سرکه لذت می بریم.

لواش گوجه سبز

لواش گوجه سبز یکی دیگر از انواع گوجه سبز خوشمزه است. گوجه سبز حتی وقتی پوره می شود هم خوب است و باید مراقب نگهداری آن باشیم و چه راهی بهتر از تهیه نان پیتا می تواند به محافظت از گوجه سبز رسیده دوستانمان کمک کند. لواش گوجه سبز کمتر از لواش آلو، گیلاس و زردآلو نیست و به همان اندازه خوشمزه و هیجان انگیز است. می توانید در روزهای سرد زمستان یا روزهای گرم تابستان، چیپس گوجه سبز را در دهان خود بریزید، به امید روزی که یک کاسه گوجه سبز شور در دست دارید.

کارشناسان توصیه می کنند اگر مادر باردار از سنگ کلیه و مجاری ادراری رنج می برد از خوردن گوجه سبز پرهیز کند، زیرا این میوه حاوی اسید اگزالیک است که در برخی افراد باعث ایجاد سنگ های متبلور در مجاری ادراری می شود.

همچنین کودکان از سه سالگی می توانند به مقدار کم گوجه سبز بخورند اما والدین باید مطمئن باشند که به این میوه حساسیت ندارند. مصرف زیاد گوجه سبز به دلیل دارا بودن اسید سیتریک زیاد باعث نفخ معده می شود و به دلیل طعم ترش باعث فرسایش مینای دندان می شود.

از گوجه سبز در چه غذاهایی می توان استفاده کرد؟

برخی افراد گوجه سبز را در سبد میوه قرار می دهند و از آن به صورت خام استفاده می کنند. جدا از خام خوری، می توانید غذاهای مختلفی را با گوجه سبز طبخ کنید. در میان غذاهای فراوانی که می توان از گوجه سبز در آنها استفاده کرد، می توان از آن به عنوان چاشنی انواع سوپ و خورش مانند خورش گوجه سبز و همچنین انواع کوفته ها استفاده کرد.

از آن به عنوان طعم دهنده و طعم دهنده اسیدی در غذاها استفاده شده و به عنوان جایگزینی برای نمک استفاده شده است. افزودن مقداری گوجه سبز به خورش بادمجان و هر نوع خورش مرغ طعم ملایم و مطبوعی به این نوع غذا می دهد.

هشدارهای مهم هنگام مصرف گوجه سبز

– اگر گوجه سبز بنشیند و آلوده باشد، احتمال ابتلا به بیماری های عفونی گوارشی از جمله حصبه و مسمومیت غذایی را افزایش می دهد.

– گوجه سبز خاصیت سردی دارد و بهتر است گوجه سبز را با گلپر میل کنید.

– هسته گوجه سبز دارای ترکیبات سمی خطرناکی است و هرگز نباید آن را خورد.

– با وجود تمام فواید گوجه سبز برای سلامتی، کارشناسان توصیه می کنند که زنان باردار به خصوص اگر بیماری های همزمان یا حساسیت غذایی دارند، قبل از مصرف این میوه با پزشک خود مشورت کنند.

همچنین کودکان از سه سالگی می توانند به مقدار کم گوجه سبز بخورند اما والدین باید مطمئن باشند که به این میوه حساسیت ندارند.

– در مصرف نمک برای خوردن گوجه سبز زیاده روی نکنید. نمک زیاد برای سلامتی مضر است. به خصوص افراد مبتلا به فشار خون بالا و بیماری کلیوی باید از خوردن نمک زیاد اجتناب کنند.

دیدگاهتان را بنویسید