خواص شگفت انگیز کلم برای سلامتی/ این افراد نباید کلم زیاد بخورند

خواص شگفت انگیز کلم برای سلامتی/ این افراد نباید کلم زیاد بخورند

همشهری آنلاین نوشت: کلم خانواده پرجمعیت و مفیدی است، هر یک از اعضای خانواده به خودی خود فواید فراوان، ویتامین، فیبر و مواد مغذی غنی دارد. انواع مختلفی از کلم وجود دارد که در اکثر روزهای سال به خصوص در پاییز و زمستان در آشپزخانه ها یافت می شود.

می توانید انواع سوپ، برنج، خورش، ترشی، نمک، دسر و … درست کنید. با این خانواده ریشه دار بنابراین بهتر است خانواده کلم ها را بهتر بشناسیم و با فواید آن آشنا شویم. کلم های زیادی وجود دارد، در اینجا معروف ترین آنها را معرفی می کنیم.

گل كلم

این کلم به کلم آلزایمر نیز معروف است زیرا کارشناسان بر این باورند که اثر طولانی مدت این کلم در پیشگیری از بیماری آلزایمر موثر است. خوردن این کلم که بیشتر برای ترشی، نمک پاشی و خورش استفاده می شود، به دلیل دارا بودن اسید فولیک و ویتامین B که برای رشد سلول ها و پاسخ آنها به بدن ضروری است، به خانم های باردار توصیه می شود. قسمت مورد استفاده این کلم گل آذین آن است که به دلیل گلیکوزینولات های موجود در آن طعم خردل دارد. گل کلم دارای آلیسین است که عملکرد قلب را بهبود می بخشد و خطر سکته را کاهش می دهد. گل کلم همچنین به تنظیم سطح کلسترول کمک می کند. این گیاه سرشار از سلنیوم است که همراه با ویتامین C باعث تقویت سیستم دفاعی بدن می شود. فیبر موجود در این کلم نیز با سرطان مبارزه کرده و از آن پیشگیری می کند.

کلم قرمز

شکل و ظاهر آن شبیه یک برگ کلم است، اما با رنگ بنفش زیبا. کلم قرمز منبع ویتامین C و A و سرشار از آنتی اکسیدان است. تغذیه گیاهی این کلم در حذف آلاینده ها و سایر مواد سرطان زا نیز موثر است. کلم قرمز کم کالری و سرشار از فیبر است و فواید زیادی برای رژیم های غذایی دارد. خوردن کلم قرمز برای سردرد، برونشیت، مشکلات گوارشی و آسم موثر است. از کلم قرمز برای سالاد، ترشی و نوعی خورش هم استفاده می کنند.

کلم ماه

ارزش غذایی این نوع کلم تقریباً مشابه گل کلم است. کلم ماه دارای رنگ های مختلف سفید، آبی و بنفش است. این نوع کلم برای بیماری های گوارشی مفید است و از انواع سرطان ها پیشگیری می کند. خوردن این نوع کلم برای زنان باردار نیز توصیه می شود; همچنین این کلم برای کم خونی، خستگی مفرط و درمان دردهای روماتیسمی مفید است.

کلم
کلم بدون ساقه و پر از برگ های پیچ خورده و درهم. کارشناسان معتقدند مصرف کلم باعث افزایش مقاومت بدن در برابر سرطان، التهاب، عفونت و زخم می شود. از برگ کلم در گیاه شناسی و علوم سنتی برای سردرد استفاده می شود. از برگ کلم می توان برای تهیه سرمی، سرمی، سوپ، سالاد و … استفاده کرد. کلم ارزان و همیشه در دسترس است و بهترین دارو برای مبارزه با سرطان ریه و بیماری های گوارشی است. گذشتگان از کلم برای درمان قانقاریا استفاده می کردند.

کلم بروکسل

جوانه های متورم شده ای که در اطراف ساقه گیاه و زیر چتر برگ ها بیرون زده اند، قسمتی است که در این نوع کلم استفاده می شود. کلم بروکسل منبعی غنی از ویتامین های A، C و فولات است. اسید فولیک موجود در این کلم برای زنان باردار بسیار مفید است و از ایجاد نقایص سیستم عصبی جنین جلوگیری می کند. فولات کلم بروکسل نیز برای پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی مفید است. این کلم برای بیماران سکته مغزی نیز توصیه می شود.

کلم بروکلی
سبزی سرشار از ویتامین و فیبر. کارشناسان می گویند در خانواده کلم ها، بروکلی در پیشگیری از سرطان موثرتر است. زیرا این کلم نسبت به سایر اعضای خانواده اش آنتی اکسیدان بیشتری دارد. بروکلی دارای ماده ای به نام “ایندول” است که استروژن اضافی را که باعث رشد تومورها می شود، از بین می برد. بروکلی حاوی مقدار زیادی ویتامین C، کلسیم، فولات، پتاسیم، بتاکاروتن و سلنیوم است. بروکلی بهترین سبزی برای زنان باردار است. اگر کلم بروکلی را در سبد خانواده خود قرار دهید، دیگر لازم نیست از سرطان مثانه، حنجره، ریه، سینه، روده بزرگ و پروستات بترسید. فقط به یاد داشته باشید که کلم بروکلی باید سبز و با ساقه های صاف باشد. از خرید کلم بروکلی زرد خودداری کنید.

خواص خانواده کلم

کلم یک عامل باکتری کش است و ویروس ها و باکتری های عامل بیماری های عفونی را از بین می برد. مصرف سبزیجات این خانواده از سرطان ریه محافظت می کند. اگر هفته ای یک بار این خانواده را مصرف کنید، خطر ابتلا به این سرطان را در خانواده خود کاهش می دهید. کلم به دلیل وجود ترکیبی به نام «ایزوتیرسیانات»، باکتری هلیکوباکتر پیلوری را که عامل اصلی سرطان معده است از بین می برد و روده ها را نیز ضد عفونی می کند.

چه کسی نمی خورد؟

کسانی که مشکلات کبدی دارند، مبتلایان به سرطان و مبتلایان به گواتر باید در مورد مصرف کلم با پزشک مشورت کنند. مصرف زیاد کلم منجر به افزایش فشار خون، غلیظ شدن خون و نفخ می شود.

کارشناسان معتقدند کلم اگر خام مصرف شود خواص بیشتری دارد، اما اگر دوست ندارید آن را به صورت خام مصرف کنید، توصیه می شود انواع کلم را بخارپز کنید تا مواد مغذی آن به دلیل پختن زیاد و دمای بالا از بین نرود.

دیدگاهتان را بنویسید