خودداری رئیس جمهور شیلی از پذیرش استوارنامه سفیر رژیم صهیونیستی

جروزالم پست این خبر را تایید کرد و به نقل از رسانه های شیلی نوشت که گابریل بوریچ، رئیس جمهور شیلی روز پنجشنبه از دریافت استوارنامه گیل آرسیلی، سفیر تل آویو در شیلی خودداری کرد.

منابع شیلیایی اعلام کردند که این تصمیم در اعتراض و به دلیل کشته شدن کودکان فلسطینی در بمباران اخیر نوار غزه توسط ارتش رژیم صهیونیستی اتخاذ شده است.

در حال حاضر دریافت استوارنامه سفیر در تل آویو به تاخیر افتاده و مشخص نیست که آیا رئیس جمهور شیلی در نهایت استوارنامه سفیر در تل آویو را تایید می کند یا خیر.

همچنین برخی رسانه ها در شیلی از جمله روزنامه لاترسرا گزارش دادند که استوارنامه سفیر تل آویو در شیلی به دلیل کشته شدن یک نوجوان فلسطینی در جریان حملات نظامیان صهیونیست به کرانه باختری، پذیرفته نشد.

پیش از این «گابریل بوریک» در گفتگو با شبکه سیزدهم تلویزیون این کشور گفته بود که ما از نزدیک وقایع اوکراین را دنبال می کنیم و به دلیل جنگ با مردم این کشور اعلام همبستگی می کنیم، اما بهتر است بدانید که وجود دارد. جاهای دیگر مانند فلسطین که جنایات بیشتری در آن اتفاق می افتد، اما همبستگی کمتری برای آنها وجود دارد.

بوریک تصریح کرد که فلسطین سال هاست اشغال شده است و ما از آنچه در آنجا می گذرد اطلاع چندانی نداریم و مهم است بدانیم در آنجا چه می گذرد.

گابریل بوریک که کمتر از یک سال پیش رئیس جمهور شیلی شد، نامزد جناح چپ مترقی شیلی است که مدافع فلسطین و حامی تحریم کالاهای تولید شده در شهرک‌های اسرائیلی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین است. بوریچ با 35 سال سن جوان ترین رئیس جمهور تاریخ شیلی است و از زمانی که نماینده پارلمان شیلی بوده است از تل آویو انتقاد کرده است.

سال گذشته همزمان با پیروزی بوریک، «جروزالم پست» در مطلبی درباره انتخاب این کاندیدای ائتلاف چپ برای ریاست جمهوری شیلی نوشت: نفوذ فرهنگی ایران در شیلی در حال افزایش است و انتخاب یک فرد چپ گرا. برای ریاست جمهوری این کشور می تواند این روند را تسریع کند.

این مقاله که توسط امانوئل اوتولنگی، پژوهشگر ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی ها نوشته شده است، به بررسی فعالیت های «مرکز فرهنگی» ایران در سانتیاگو، پایتخت شیلی می پردازد که توسط روحانی یکی از اعضای حزب الله اداره می شود. اشاره شده است. این فرد دارای روابط خانوادگی و اقتصادی قوی با حزب الله است و حمایت مالی و جذب نیرو برای حزب الله در شیلی انجام می دهد.

در بخشی از این گزارش آمده است که ایران در تمامی کشورهای آمریکای جنوبی جایگاه محکمی دارد و با کمک مراکز فرهنگی خود در جوامع میزبان نفوذ می کند. وظیفه این مراکز جذب سیاستمداران، فعالان، روزنامه نگاران و دانشگاهیان چپ به صورت هدفمند است.

Ottolenghi همچنین می نویسد: شبکه تلویزیونی اسپانیایی زبان ایرانی هیسپان تی وی در سال 2012 به همین منظور ایجاد شد، در حالی که مرکز فرهنگی سانتیاگو با کمک هیسپان تی وی به آشنایی مردم شیلی با اسلام و مذهب تشیع کمک می کند.

دیدگاهتان را بنویسید