دارالعباد و 30 برادرزاده که فامیل نیستند! / وجود ندارد سوغات خواهران غریب از دیار فرنگ


ساعت: 11:07
تاریخ انتشار: 1401/01/14
کد خبر: 1821750

به گفته مسئولان یزد، تاکنون نام 30 شهر جهان در لیست خواهرخواندگی با یزد قرار گرفته است که هنوز دستاوردهای آنها مشخص نیست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته یزدرس، جامعه پویا را می توان در میزان روابط و تعاملات آن با جوامع دیگر جست وجو کرد و تردیدی نیست که یک شهر وقتی روابط به تعاملات درونی محدود می شود، نمی تواند در عملکرد خود حرفی برای گفتن داشته باشد.

یکی از راه های ارتباط با جوامع مختلف در سراسر جهان، بحث خواهرخواندگی شهرهایی است که اغلب شهرهایی هستند که با یکدیگر قراردادهای خواهرخواندگی منعقد می کنند که منافع مشترکی دارند و در نتیجه قصد افزایش وحدت بین شهروندان اغلب در زمینه های فرهنگی، اقتصادی و… زمین های تجاری و ورزشی. به این ترتیب شهرهایی که دارای شباهت هایی مانند تاریخ، فرهنگ، علم و ورزش هستند، می توانند برای بهبود بیشتر روابط با یکدیگر تفاهم نامه امضا کنند.

خواهرخواندگی اولین بار پس از جنگ جهانی اول در سال 1920 بین یک شهر انگلیسی و شهری در فرانسه در جهان ظاهر شد و سپس به سایر نقاط جهان گسترش یافت.

شهر یزد به عنوان دومین شهر میراث جهانی، مسئولان شهری آن همواره در موضوع خواهرخواندگی ادعاهای زیادی داشته اند، اما متأسفانه پیش از این که نتیجه این تفاهم نامه ها درآمد مردم و شهر باشد، تنها کارنامه کارمندان است. ادعاها سنگین و رنگارنگ هستند.

اما سوالی که باید در نظر داشت این است که در هر مقطعی از دوره شورای شهر یزد، هرکس در این زمینه ادعایی بر خود دارد و هنوز کاملاً مشخص نیست که این یزد با چه شهرهایی به خواهرخواندگی رسیده است و چه بوده است. نتایج.


*** یزد و خواهرانی که فامیل نمی شوند!

بر اساس چه چیزی سایت شهرداری یزد اعلام شد که البته مدت ها پیش تنها 5 شهر به عنوان خواهران رسمی یزد معرفی شده اند. اوگلین در کوبا، جاسبرین در مجارستان، نروی در عمان و یئوسو در کره جنوبی و ارومچی در چین با تاریخ ازدواج مشخص


8bb753fc cd8c 4715 b51c 4ede25472d49 خبر خاکستری

ولی سید حسین آزادی یک بار در پنجمین دوره شورای شهرداری، رئیس کمیته گردشگری شورای شهرداری بود. شهرهایی از ترکیه، عراق، کره جنوبی و هند در حال جفا است اما تا تعیین شهردار یزد امکان توافق وجود ندارد زیرا شهردار باید این تفاهم نامه را امضا کند. البته این گفته حتی پس از انتخاب شهردار هم به نتیجه مشخصی نرسید و مورد توجه قرار نگرفت.

او حتی مدعی است شورای شهر یزد می خواهد یزد را قبول کند کلمبو، پایتخت سریلانکا شورای شهر یزد به عنوان هشتمین شهر خواهر یزد در نظر دارد روابط خود را با دنیا بیش از پیش تقویت کند. «بنابراین قراردادهای خواهرخواندگی با بسیاری از شهرهای مطرح جهان از جمله شهرهای سریلانکا با جدیت در حال پیگیری است. که این گفته و جدیت هم از ناکجاآباد بیرون آمد.


4b3c0bb0 83cb 4ac2 b16c 562ee0aa162b خبر خاکستری

اما حساب یادی از ضرر محمدجواد عاشق طوس مسئول امور بین الملل شهرداری یزد است در عین حال پنجمین دوره شورای شهر یزد که می گوید: در حال حاضر شهر یزد با شهرهای جمهوری کوبا، جاسبرین، مجارستان، جاکارتا، اندونزی، حمص، سوریه، نزدیک عمان، و یئوسو، کره جنوبی او یک خواهر است. همچنین مقدمات خواهرخواندگی با لینز اتریش فراهم شده و درخواست خواهرخواندگی با پرتغال دومین شهر بزرگ پرتغال به وزارت امور خارجه ابلاغ شده است. پیش از این مذاکراتی با لینز اتریش و دو شهر لهستان انجام شده بود که شهردار یزد به دلیل نامشخص بودن شرایط سکوت اختیار کرد!

اما ماجرای خواهرخواندگی یزد زمانی جذاب تر می شود محسن عباسی گم شد وی به عنوان رئیس کمیته شهرسازی و ساخت و ساز شورای پنجم شهر یزد در مرداد ماه سال 1400، آخرین روزهای این شورا، اظهارات عجیب تری را در این خصوص بیان کرد.


7d48d153 5bdd 4dd0 b6fb 0d71ba9c5e8e خبر خاکستری

وی می گوید: یزد در سال 1375 تنها یک خواهر خوانده رسمی داشت و با توجه به تلاش های صورت گرفته و اهمیت دیپلماسی شهری برای شهرها در چهار سال اخیر، یزد با شش شهر که هر کدام نزدیک یا مهم به یزد هستند، حائز اهمیت بوده است. ; این شهرها شامل پوتی گرجستان، براگا پرتغال، خیوا ازبکستان، سویا اسپانیا، اتریش لینز، ارمنستان گیومری و چین پینگ یائو هستند.

او همچنین مدعی است که قرارداد خواهرخواندگی با شش شهر دیگر نیز لحاظ شده است لیون، فرانسه، کربلا، عراق، خجند، تاجیکستان، بورسا و انطاکیه، ترکیه و هایدلبرگ، آلمان او همچنین در مراحل پایانی خود است.


*** دستاورد خواهر خوانده برای یزد چیست؟

بی بی فاطمه حقیرالسادات رئیس کمیته گردشگری شورای اسلامی شهر یزد در گفت و گو با خبرنگار یزدرسا با اشاره به دستاوردهای خواهرخواندگی این شهر گفت: همکاری های عمرانی، فرهنگی، جاده ای، گردشگری، علمی و آموزشی در ضوابط معین است.


51a6ef4c 0310 40ae aca6 250baa1733b8 خبر خاکستری

وی افزود: پیمان خواهرخواندگی یک رابطه دوستانه و هدفمند است که برای تبادل اطلاعات و تجربیات، توسعه روابط فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، شهری، فنی و سیاسی بین یک جامعه شهری و یک جامعه شهری مشابه خارجی ایجاد شده است.


*** سواری تنها ظرفیت خواهران است؟!

حق السادات ادامه داد: شهر یزد به دلایل مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی دارای جاذبه های گردشگری بی نظیری است و با توجه به خاستگاه تاریخی، فرهنگی و تمدنی خود دارای بزرگترین بافت آجری زنده دنیا بوده و دارای جوایز بین المللی از جمله می باشد. شهر یزد در فهرست میراث جهانی یونسکو و پایتخت تاریخی و فرهنگی شهرهای پایدار در جهان یزد، همانگونه که یزد حسینی ایران است و جهان، اوست.

رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر یزد افزود: توسعه روابط بین الملل به ویژه تبادل گردشگر و اطلاعات علمی، شهرسازی، معماری، فرهنگی، اجتماعی و محیط زیستی از مهمترین دستاوردهای خواهر است. ما و جذب گردشگران خارجی از این شهرها به یزد آثار چند برابری اقتصادی و کارآفرینی اجتماعی را شاهد خواهیم بود که منجر به شهر و درآمدزایی از خدمات شهری و تمامی ارکان زنجیره تامین گردشگری و تبادل و مثبت خواهد شد. تأثیرات اجتماعی، فرهنگی و مذهبی و سیاسی از دیگر دستاوردها است.

حقیرالسادات توضیح داد: خواهر خوانده یزد هم اکنون در شهرستان ها حضور دارد یاس برین از مجارستان، پوتین از گرجستان، گیومری از ارمنستان، خیوا از ازبکستان، براگا از پرتغال، لینز از اتریش و تینگ یائو از چین خواهر و با شهرها کیوتو ژاپن، یئوسو کره جنوبی، آلماتی قزاقستان، بخارا ازبکستان، خجند تاجیکستان، گنجه آذربایجان، پونه هند، لویوو اوکراین، بولونیا ایتالیا او یک خواهر است.


8a83be81 cda6 4dbb b2f4 4001351b31e1 خبر خاکستری


*** 20 شهر در راستای پیمان خواهرخواندگی با یزد!

این سخنان رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر یزد در حالی مطرح شد که الاشک طوس، رئیس معاونت بین الملل و دیپلماسی شهری معاونت ارتباطات و روابط بین الملل شهرداری یزد در اظهاراتی اخیراً اعلام کرد که 20 شهر با یکدیگر خواهرخوانده هستند. یزد. یزد تا قبل از سال 1398 دارای تعداد محدودی معاهده خواهر بوده است که از معروف ترین آنها می توان به شهر یاسپرین مجارستان، شهر عمان و شهر کوبا که قدیمی ترین شهرهای دوقلوی یزد هستند اشاره کرد.

عاشق طوس گفت: یکی از اهداف خواهرخواندگی با شهرهای کشورهای مطرح آسیا و اروپا بود و به سمت آن رفتیم سراغ تمدن های کهن که شبیه شهر یزد است.

وی ادامه داد: این کشورها کشورهای توریستی تاریخی بودند و در بین شهرهای آنها شهرهای صنعتی دانشگاهی را شناسایی کردیم که در 10 کشور بزرگ و 10 پیمانکار فرعی بیشتر شبیه یزد بودند.

رئیس اداره بین الملل و دیپلماسی شهری معاونت ارتباطات و روابط بین الملل شهرداری گفت: پایتخت به نام شهرهای دوقلو شروع به کار کردیم.

آش توس از پیشرفت خواهرخواندگی ابراز خرسندی کرد و افزود: اولویت ما در کشورهای همسایه و کشورهای همسایه که اشتراکات فرهنگی و تاریخی با آنها داریم انجام شده است و بر این اساس در واقع امروز در مورد بیش از 20 شهر دنیا صحبت می کنیم. هفت شهر به جز جسبرین در دو سال اخیر رسما خواهرخوانده یزد شده اند.


با نگاهی به تمام گفته های مطرح شده در مورد خواهرخواندگی یزد، مشخص می شود که بیش از 30 شهر به نام خواهران یزد وجود دارند که یا به طور رسمی امضا شده اند و یا در جفا جدی هستند که از هیچ زاویه ای نمی توان به آنها نگاه کرد. این خواهران ناخوانده باید برای یزد باشند؟


این تعداد سوری چه تاثیر مثبت داشته باشد چه تاثیر منفی، باید از خود بپرسیم که این سوری ها چه بر سر یزد جهانی آورده اند یا برعکس چه هزینه هایی برای بدنه شهر یزد داشته اند؟!


اینکه تفاهم نامه فقط از طریق تشریفات دیپلماتیک امضا شده و با کلمات پرمحتوا در فهرست ثبت نام شهردار و اعضای شورای شهر نوشته شود، قطعا جز ضرر برای مردم و شهر یزد چیزی جز ضرر ندارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید