دارندگان سلاح هسته ای به دنبال بهانه هستند

ساعت: 10:07
تاریخ انتشار: 1400/08/07
کد خبر: 1779812

نماینده ما در سازمان ملل گفت: صاحبان سلاح های هسته ای ما در سال 1970 قول خلع سلاح دادند، اما متأسفانه کار نمی کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی افزود: متأسفانه صاحبان سلاح های هسته ای تمایلی به انجام تعهدات خود در خصوص خلع سلاح هسته ای ندارند و فقط توجیه می کنند که زمین برای خلع سلاح هسته ای آماده نیست.

وی این بهانه را نادرست خواند و افزود: آنها در سال 70 متعهد به خلع سلاح هسته ای شدند و دیگر نیست، اما اگر نشد. اما متاسفانه کار نمی کنند و سال ها می گذرد.

قطعنامه پیشنهادی دوسالانه جمهوری اسلامی ایران با عنوان «پیگیری اجرای تعهدات توافق شده در کنفرانس های بازنگری NPT در سال های 1995، 2000 و 2010» با حمایت اکثریت اعضای سازمان ملل متحد به تصویب رسید.

این قطعنامه از کشورهای عضو NPT می‌خواهد تا اجرای تعهدات خود را برای برچیدن کامل زرادخانه هسته‌ای خود مطابق با اصول شفافیت، برگشت ناپذیری و نظارت بین‌المللی سرعت بخشند.

بر اساس معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای، کشورهای دارای سلاح هسته ای متعهد شده اند که تمام سلاح های هسته ای خود را نابود کنند. علاوه بر این، آنها از نظر قانونی موظفند نه تنها از هرگونه اقدام برای تولید سلاح های هسته ای خودداری کنند، بلکه از انتقال این سلاح ها به سایر کشورها، استقرار آنها در خارج از قلمرو خود و همکاری با سایر دولت ها برای تولید سلاح های هسته ای خودداری کنند.

پس از دهه‌ها عدم پایبندی به این تعهدات قانونی، قدرت‌های هسته‌ای در اسناد پایانی کنفرانس‌های بازنگری NPT در سال‌های 1995، 2000 و 2010 مجدداً تاکید کردند که گام‌های عملی مؤثری در جهت خلع سلاح برداشته‌اند.

در بخشی از قطعنامه پیشنهادی ایران نیز بر اجرای تصمیم کنفرانس بازنگری NPT در سال 1995 برای ایجاد خاورمیانه بدون سلاح هسته ای تاکید شده است. این تصمیم از اسرائیل می خواهد به NPT بپیوندد و نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی بر تاسیسات هسته ای خود را بپذیرد.

قطعنامه پیشنهادی ایران همچنین بر لزوم ارائه تضمین های امنیتی به کشورهای غیرهسته ای مبنی بر عدم استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح هسته ای علیه خود تاکید می کند.

آمریکا، رژیم صهیونیستی، اتحادیه اروپا و تعدادی از متحدان عمدتا غربی آمریکا علیرغم تعهد صریح خود به خلع سلاح هسته ای، به این قطعنامه رای منفی دادند.

حیدرعلی بلوجی، نماینده ایران در کمیته خلع سلاح و امنیت بین‌الملل سازمان ملل، مسابقه جدید تسلیحات هسته‌ای و فرآیند مدرن‌سازی را «فرایندی پیشگیرانه» خواند و خواستار پایان دادن به چنین اقداماتی شد.

انتظار می رود این قطعنامه حدود یک ماه دیگر به مجمع عمومی سازمان ملل ارائه شود و در نهایت در آنجا به تصویب برسد.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

دیدگاهتان را بنویسید