داستان جدید اصغر فرهادی; مجله نیویورکر: آیا فرهادی یک دزد ایده است؟

داستان جدید اصغر فرهادی;  مجله نیویورکر: آیا فرهادی یک دزد ایده است؟

روز جدید گزارش جدیدی که اخیراً در مجله نیویورکر منتشر شده حاوی چندین شهادت از همکاران فرهادی است که داستانی مشابه را روایت می کنند.

اصغر فرهادی که در انتظار صدور حکم در پرونده سرقت ایده فیلم «قهرمان» است، با اتهامات مشابه دیگری نیز مواجه است.

اصغر فرهادی در حال حاضر منتظر تصمیم نهایی درباره سرقت ادبی است که شاگرد سابقش آزاده مسیح زاده علیه او تشکیل داده و در آن مدعی است فیلم «قهرمان» بر اساس مستندی ساخته شده که او برای کلاسش ساخته و هرگز در این پرونده شناخته نشده است. زمینه داده نشده است. فرهادی و مسیح زاده هر دو با محکومیت روبرو هستند، زیرا اگر دادگاه به نفع فرهادی رای دهد، دانشجوی سابق ممکن است با اتهامات افترا روبرو شود.

این دعوا دنیای سینمای ایران را نگران کرده است زیرا اسفار فرهادی کارگردان برنده دو جایزه اسکار محبوب ترین کارگردان کشور است و در حالی که طرفداران او این اتفاقات را یک سوء تفاهم می دانند، تعدادی از شاگردان و همکاران سابق او این موضوع را مطرح کرده اند. ادعایی مشابه

در ادامه مقاله IndieWire با استناد به مقاله اخیر نیویورکر آمده است: گزارش جدیدی که اخیراً در مجله نیویورکر منتشر شده حاوی چندین شهادت از همکاران فرهادی است که داستان مشابهی را نقل می کنند، مبنی بر اینکه فرهادی یا به عنوان استاد یا از طرف آنها. خواهش او با آنها همکاری کرد تا فیلم های خود را بنویسد، سپس از ایده های آنها در فیلم های خود استفاده کرد بدون اینکه نامی از آن افراد ذکر کند. بسیاری از این افراد هنوز هم به تاثیر فرهادی در سینمای ایران احترام می گذارند و فقط از اینکه فرهادی فقط از آنها تشکر کرده راضی بودند.

مصطفی پورمحمدی یکی دیگر از شاگردان سابق فرهادی معتقد است که فیلم جدایی فرهادی در سال 2012 تا حدودی الهام گرفته از فیلم کوتاهی است که او در سال 1388 در کارگاهی با تدریس این کارگردان ساخته است. هر دو فیلم داستان یک خانه دار را نشان می دهد که کار خود را از شوهرش پنهان می کند، اگرچه فرهادی این ادعا را رد می کند. نام مصطفی پورمحمدی در فیلم جدایی نیامده است و فرهادی هرگز از او اجازه نگرفت و حتی به او اطلاع نداد که از داستانش استفاده خواهد کرد.

پورمحمدی می گوید: انتظار داشتم اگر استادی از دانشجویی ایده خوبی می گرفت، از آن دانشجو حمایت می کرد و سعی می کرد به او کمک کند تا وارد آن رشته شود. هم ناموس بود و هم خیانت».

مانی حقیقی، کارگردان ایرانی که هم به عنوان نویسنده و هم بازیگر با فرهادی همکاری داشته است، نیز مدعی شد که «گذشته» فرهادی بر اساس اپیزودی از زندگی خودش ساخته شده است. او مدعی است که فرهادی هرگز اجازه استفاده از داستان زندگی خود را دریافت نکرده و تنها زمانی که از حقیقی درخواست حضور در این فیلم را داشته است، این مشکل را با او در میان گذاشته است.

هاگیگی در این باره می گوید: «عجیب است که کسی به داستان زندگی شما گوش دهد و فیلمنامه ای درباره آن بنویسد و بگوید: «می خواهی در این فیلم حضور داشته باشی؟» آن را توهین آمیز نمی دانم

مانی حقیقی همچنین عنوان کرد که فرهادی در نهایت او را از بازیگران فیلم گذشته جدا کرد و در جریان تبلیغات فیلم هیچ گاه به طور مشخص منبع الهام داستان را ذکر نکرد و تنها عنوان کرد که این فیلم از زندگی دوستی ناشناس الهام گرفته شده است. این روند باعث شد مانی حقیقی از همکاری با فرهادی دست بکشد. حقیقی می گوید: «یک لحظه فکر کردم او را فراموش می کنم. این خیلی عجیب است. آن را درک نکنید. او مرا گیج می کند. او مرا به خاطر خیلی چیزها ناراحت می کند.»

این گزارش مفصل حدود 30 صفحه از آخرین شماره مجله نیویورکر را در بر می گیرد

اصغر فرهادی هنوز نسبت به آخرین ادعاها واکنشی نشان نداده است.

دیدگاهتان را بنویسید