مجله جوان: اظهارات بی دقت و دروغ الناز شاکردوست از مصادیق نشر اکاذیب است; او حتی آنقدر سواد ندارد که قانون اساسی کشورش را بشناسد/ امیر جعفری خواستار مسلح شدن شورشیان شد; آیا پلیس تاریخ اخیر او را دیده است؟

مجله جوان: اظهارات بی دقت و دروغ الناز شاکردوست از مصادیق نشر اکاذیب است;  او حتی آنقدر سواد ندارد که قانون اساسی کشورش را بشناسد/ امیر جعفری خواستار مسلح شدن شورشیان شد;  آیا پلیس تاریخ اخیر او را دیده است؟

روزنامه جوان نوشت: این که شاکردوست از مفاد قانون اساسی کشور خود اطلاعی ندارد، ممکن است ناشی از ضعف نظام آموزشی باشد، اما اینکه شاکردوست به نام اصول قانون اساسی مطالبی کذب و سهل انگارانه منتشر می کند. نمونه ای از نشر اکاذیب . «بازیگری که حتی آنقدر سواد ندارد که قانون اساسی کشورش را بشناسد به خودش اجازه می دهد در مورد همه چیز اظهار نظر کند.

در یادداشتی در روزنامه جوان آمده است: «قبل از شورش های 40 روزه اخیر، افراد مشهور معمولا خوراک اخبار جعلی و رسانه های زرد بودند. ازدواج یا طلاق و افشای روابط پنهانی و اتهامات جنسی به یکدیگر، ظاهر شدن لباس و آرایش بازیگران و ژست های آنها در مقابل دوربین عکاسان، همگی از سلبریتی های فضای مجازی بودند اما این گروه ناگهان خود را در کسوت یک مصلح اجتماعی و عضوی مؤثر تصور می کند و شروع به ایفای نقش در رویدادها می کند. آن دسته از افرادی که سواد سیاسی و رسانه ای پایینی دارند، در کنار اخبار جعلی و سایت های خبری زرد، اظهاراتشان از رسانه های ضد ایرانی نیز سرچشمه می گیرد. سلبریتی ها بدون هیچ شایستگی دیگری و صرفاً با تکیه بر شهرت اکتسابی، به تریبون های تأثیرگذاری تبدیل شده اند که می توانند افکار عمومی خود را به ضرر منافع ملی تحت تأثیر قرار دهند. اثراتی که گاهی می تواند فاجعه بار باشد.

مقاله ای که الناز شاکردوست بازیگر سینما به تازگی در اینستاگرام منتشر کرده است نمونه خوبی از تحلیل ظاهری و عمق فکر افراد مشهور سینما است. شاکردوست با انتشار متنی عجیب که بازتاب زیادی در رسانه های ضد ایرانی داشت، ادعایی مضحک درباره قانون اساسی کرد. عدم اطلاع شاکردوست از احکام قانون اساسی کشورش ممکن است ناشی از ضعف نظام آموزشی باشد، اما اینکه شاکردوست به نام اصول قانون اساسی مطالبی کذب و سهل انگارانه منتشر می کند از مصادیق نشر است. دروغ. بازیگری که حتی تحصیلات کافی برای دانستن قانون اساسی کشورش را ندارد، اجازه دارد در مورد هر چیزی اظهار نظر کند.

اینکه آیا قوه قضائیه در آینده با این گونه دروغ ها برخورد خواهد کرد یا نه بحثی جداگانه است اما اینکه بازیگری که با قانون آشنا نیست به راحتی متن کذب را در اختیار مردم قرار می دهد و این متن در رسانه های ضد ایرانی منعکس می شود. نشانه ای از عمق فاجعه این فرهنگی است که در ایران یک سلبریتی ایجاد کرد. میزان “لایک” این متن نیز می تواند نشان دهنده میزان ناآگاهی و بی سوادی پیروان شاکردوست و سلبریتی های بی سواد باشد که بدون تحقیق هر چیزی را فقط به دلیل ارسال یک چهره معروف تایید می کنند! آیا بعد از اینکه متن شاکردوست کذب محرز شد، این بازیگر مجبور به عذرخواهی و اصلاح اشتباه خود می شود؟! چه سازوکاری برای پیگیری این اثر اندیشیده شده است تا سلبریتی ها در قبال جایگاه خود پاسخگو باشند؟!

چندی پیش شهرداری تهران اعلام کرد از یک بازیگر به دلیل انتشار اخبار جعلی و نسبت دادن مشکل جعلی به شهردار تهران شکایت خواهد کرد. چرا برای سایر سلبریتی ها که در این شرایط موج سواری می کنند این اتفاق نمی افتد؟! آیا «فرجه» ماجرای اخیر امیر جعفری را دیده است؟ جعفری که چندی پیش در سریال «یاگی» در نقش سرکرده راهزنان و راهزنان جا گرفت، متنی را در حمایت از اغتشاشات منتشر کرد، شورشیان را به مسلح شدن دعوت کرد! این متن هزاران بار در فضای مجازی و فقط در صفحه اینستاگرام جعفری دیده می شود و اگر فکری تحت تاثیر این پیشنهادها سعی در گرفتن سلاح و درگیری مسلحانه داشته باشد چه کسی پاسخگو خواهد بود؟! امثال جعفری که این روزها آتش می زنند آیا در جنایاتی که می افتد شریک جرم نیستند؟!

گروه سلبریتی ها نشان داده اند که نه شایسته توجه مردم هستند و نه شایستگی فعالیت اجتماعی را دارند. این افراد صرفاً با جلب توجه مردم به شهرت رسیدند و اگر توجه آنها از بین برود به همان سرعتی که معروف شدند فراموش می شوند. برخورد ضعیف قانونی با این افراد این توهم را به وجود آورده است که آنها «رهبر» هستند و در موقعیت های تاریخی مانند اتفاقات چند هفته اخیر، عملا نقش مخرب خود را نشان داده اند. طبق قانون، فرقی بین یک آشوبگر نادان و یک سلبریتی بی سواد و مدعی که دیگران را به شورش دعوت می کند، وجود ندارد، حتی آن سلبریتی به دلیل شهرت و نفوذ اجتماعی، سهم بیشتری در این رویدادها دارد. سلبریتی ها باید بدانند که قانون شکنی و سرکشی برایشان هزینه دارد و قانون از هرج و مرج و کشتار مجازی آنها جلوگیری می کند. مردم انتظار اقدامات شفاف و قاطع قوه قضائیه را دارند.»

دیدگاهتان را بنویسید