داستان سرگردان کاندیداهای سوپر بنزین

داستان سرگردان کاندیداهای سوپر بنزین

روز جدید رئیس هیئت مدیره انجمن جایگاه‌های بنزین با تایید کمبود سوپر بنزین در پمپ بنزین‌های کشور گفت: جایگاه‌داران متقاضی سوپربنزین در سامانه خرید ثبت‌نام می‌کنند اما مشخص نیست چه زمانی بنزین می‌شود. به ایستگاه مورد نظر توزیع شود.

همشهری آنلاین – خدیجه نوروزی: رئیس هیات مدیره انجمن جایگاه داران سوخت با تایید کمبود سوپر بنزین در جایگاه های سوخت کشور گفت: جایگاه داران متقاضی سوپر بنزین در سامانه خرید ثبت نام می کنند اما این مشخص نیست که چه زمانی بنزین به جایگاه مورد نظر توزیع می شود.

گزارش های میدانی و تماس شهروندان با همشهری آنلاین حاکی از آن است که پمپ بنزین ها با کمبود سوپر بنزین مواجه هستند و این موضوع باعث نگرانی برخی از شهروندان شده است زیرا شرکت پخش فرآورده های نفتی اطلاعات دقیقی از جایگاه های فروش آنلاین بنزین دارد. سوپر هیچ پیشنهادی ندارد. کسانی که درخواست سوپر بنزین می دهند دقیقا نمی دانند چه زمانی بنزین تمام می شود. بنابراین فردی که به دنبال بنزین فوق العاده است گاهی باید به چند پمپ بنزین در شهر سر بزند و اگر خوش شانس باشد ممکن است یک سکوی فعال پیدا کند.

مسئولان انجمن جایگاه‌های سوخت کشور در گفت‌وگو با همشهری آنلاین دلایل کمبود سوپر بنزین در جایگاه‌ها را اعلام نکردند و پاسخ به این سوال را به هفته آینده موکول کردند.

اما همایون صالحی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه جایگاه داران در گفت وگو با همشهری آنلاین، کمبود سوپر بنزین در جایگاه ها را تایید کرد و گفت: عرضه سوپر بنزین در جایگاه ها با تاخیر مواجه شده و مفقود شده است. از دلایل آن این است که مصرف عمده مردم بنزین معمولی است و عرضه بنزین معمولی که در کارت مردم است بسیار اجباری است و در نتیجه طبیعی است که وزارت نفت و شرکت پخش فرآورده های نفتی باید برای افزایش رضایت مردم تلاش کنند.

صالحی در ادامه افزود: از سوی دیگر از آنجایی که سوپر بنزین در شهرهای کوچک با تاخیر در اختیار برخی جایگاه ها قرار می گیرد، خود رغبتی به عرضه سوپر بنزین ندارند. آنها باید اول بخرند و آن بنزین در باک آنها می ماند و چون منجر به کمبود غیر متعارف می شود، نمی خواهند بنزین فوق العاده حمل کنند.

رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی رانندگان تصریح کرد: اما در کلانشهرها و شهرهای بزرگ افراد زیادی خواهان بنزین سوپر هستند، زیرا معمولا اکتان ذکر شده برای خودروهای خارجی با سوپر بنزین همخوانی دارد. بنابراین بنزین فوق العاده برای بسیاری از خودروهای خارجی حیاتی و ضروری است. خودروهای داخلی نیازی به سوپر بنزین ندارند اما سازوکار خودروهای خارجی بر اساس یورو بنزین تعیین می شود.

صالحی گفت: بنزین سوپر به دلیل اکتان بالا و کند سوزی بنزین، سرعت سوخت بهتری را برای خودروها فراهم می کند. اما سیاست وزارت نفت و شرکت پخش فرآورده های نفتی در شرایط کنونی تامین بنزین معمولی است.

نکته مهمی که باید به آن اشاره کرد این است که کسانی که مایل به استفاده از بنزین سوپر هستند به 4300 پمپ بنزین در کشور سرگردان هستند. در تهران مشخص نیست کدام یک از 340 پمپ بنزین سوپر بنزین دارد. زیرا ممکن است یک پمپ بنزین امروز سوپر بنزین داشته باشد و فردا پمپ بنزین فوق العاده آن غیرفعال باشد.

صالحی با تایید این مشکل گفت: اینطور نیست که همه جایگاه های استان تهران بنزین فوق العاده داشته باشند و همزمان پر شوند. معلوم نیست کدام جایگاه ها سوپر بنزین دارند. برنامه ریزی خاصی صورت نگرفته و حتی خود مسئولان هم نمی دانند چه زمانی سهمیه خود را می گیرند. در واقع دارندگان متقاضیان سوپر بنزین در سامانه خرید ثبت نام کرده اند اما مشخص نیست چه زمانی بنزین در جایگاه مورد نظر توزیع می شود. بنزین معمولی روزانه به تمام جایگاه ها تحویل می شود اما بنزین سوپر به دلیل کاهش تولید در بازه های زمانی مختلف توزیع می شود.

لازم به ذکر است قیمت هر لیتر بنزین سوپر 3500 تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید