دانه انار مرغوب یاقوت قم

ساعت: 14:02
تاریخ انتشار: 14/15/1400
کد خبر: 1789655

انار که از باغ‌های استان قم با دانه‌های یاقوت آبکی برداشت می‌شود، علاوه بر غذای تازه، برای مصارف دیگری مانند رب انار و آب انار استفاده می‌شود و به استان‌های تهران، مرکزی، اصفهان و همدان صادر می‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از فردا پدرخوانده، انار یکی از 10 میوه خوب در دنیای بومی ایران در هیمالیا در شمال هندوستان است و یکی از اولین گیاهان اهلی شده است. ایران با تولید سالانه 800 هزار تن انار بزرگترین تولید کننده انار جهان است که انار این میوه بهشتی یکی از با کیفیت ترین محصولات استان قم است.

در استان کوم 2309 هکتار باغ با انار از ارقام مختلف وجود دارد. بیشتر باغات انار استان کوم در جعفرآباد، سلفچگان، کهک، ساوه و اصفهان قدیم ایجاد شده است که آب و هوای مناسبی برای کشت این محصول دارد. .

حدود 2300 کشاورز کوم به تولید انار در استان کوم مشغول هستند و با توجه به آب و هوای مناسب کوم برای پرورش این یاقوت می توان با یک برنامه ریزی ساده تولید را افزایش داد و بخشی از جامعه بیکار استان را کشت. .

انار کوم یکی از محصولات شناخته شده در کشور است و انواع مختلفی از این محصول مانند قجاق، شاه پسند، آقا محمدعلی، آب دندان، ترش و ملس یزدی در باغ های کوم کشت می شود. با کیفیت بالا و خریداران از استان های دیگر.

به گفته کارشناسان کشاورزی، کشاورزان کوم از آنجایی که سابقه طولانی در کشت انواع انار در استان دارند، محصولات انار کوم در بازار استان و خارج از کشور مورد استقبال مشتریان قرار می گیرد.

انار برداشت شده از باغات استان علاوه بر تازه خوری برای مصارف دیگری مانند رب انار و آب انار استفاده می شود و به استان های تهران، مرکزی، اصفهان و همدان صادر می شود. در پایان آبان ماه ادامه دارد.

معاون بهبود زراعی سازمان جهاد کشاورزی کوم گفت: بر اساس پیش بینی ها طی این مدت و امسال 25 هزار و 500 تن انواع انار از باغات استان جمع آوری و به بازار مصرف عرضه می شود.

انار نیزار

انار کم نزار دیر رسیده و دارای دانه های درشت با طعم صاف و پوست نازک است که به ندرت ترک می خورد. انار قم نزار به طور طبیعی نسبت به سایر انواع انار از جمله کرم های گلو در برابر آفات مقاوم تر است. این ویژگی دو مزیت اصلی را برای انار قم نزار از جمله امکان کشت طبیعی و ارگانیک فراهم کرده است. ماندگاری طولانی، تا بهار قابل نگهداری است.

طبق نقشه‌های قدیمی کوم، در گذشته ۱۲ هزار هکتار باغ در این شهر وجود داشت که متاسفانه در آخرین نتایج ثبت باغ‌ها، مساحت باغ‌های کوم به ۱۳۴ هکتار کاهش یافته است.

تا چند سال پیش باغ های انار زیادی در کوم وجود داشت که متاسفانه به دلیل تغییر کاربری باغ های انار در این شهرستان چند سالی باقی مانده است که نشان دهنده ریشه تولید انار در کوم است.

نارنجک انار فتح آباد 6 هکتار وسعت دارد و یکی از نکات جالب این است که بخشی از برداشت انار این باغ جلوی درب باغ فروخته می شود و سالهاست که مردم کوم به این باغ می آیند. خرید انار . .

چهار سال پیش به دلیل سرمازدگی شدید بسیاری از درختان انار استان قطع شد و هنوز به مرحله باردهی نرسیده است که باعث کاهش سطح تولید انار در کوم شده است.

تحمل شرایط نامساعد آب و خاک مانند آب و شوری، تکثیر آسان و کم توقع از دیگر مزایای این درخت ایرانی الاصل است.
انار در بین مسلمانان به میوه بهشتی معروف است و در آیات 99 و 141 سوره انام و آیه 68 سوره الرحمن و همچنین در کلام معصوم (ع) از آن یاد شده است. گل و میوه
انارها برای کارتاژینیان (فینیقی ها) مقدس بود و با این نقش باغ های انار را ساختند.

یونانیان باستان نیز معتقد بودند که آفرودیت، خدای عشق، این گیاه را در یونان کاشته و وجود آن باعث گشایش و فراوانی آن شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید