حذف گندم از دانه های عید گام موثری است / برای سبزی از چه دانه هایی استفاده کنیم؟


ساعت: 17:16
تاریخ انتشار: 14/11/12/14
کد خبر: 1812519

در سال‌های اخیر سبزه عید در برخی از آداب و رسوم به یکی از مهم‌ترین آداب و رسوم تبدیل شده است و در برخی موارد حتی تولید صنعتی به عنوان یک کالای فصلی محسوب می‌شود، اما انتخاب دانه در این سبزه زمانی مغفول مانده است و اغلب از گندم برای بذر استفاده می‌شود. در حالی که گندم یک کالا و محصول بسیار مهم و یک پارامتر عمده در اقتصاد و خودکفایی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ سرسبزی نوروز یکی از هفت سینی است که ایرانیان بر سر سفره هفت سین می چینند که به مناسبت عید نوروز و سال تحویل تهیه می شود. سبزه سال تحویل نماد سرسبزی و طبیعت است.

سبزه عید در سال های اخیر به یکی از کالاهای اساسی در آداب و رسوم تبدیل شده است و حتی در برخی موارد تولیدات صنعتی به عنوان یک کالای فصلی تلقی می شود، اما انتخاب دانه در این سبزی ها مغفول مانده و اغلب از گندم برای تخمه این سبزی ها استفاده می شود. این در حالی است که گندم یک کالا و محصول بسیار مهم است و کمیت آن یک پارامتر اصلی در اقتصاد و خودکفایی است.

هر ساله متاسفانه مقدار قابل توجهی از این محصول برای سبزه عید مصرف می شود و مقدار قابل توجهی گندم نیز به راحتی مصرف می شود که تولید آن مشکل بوده و در بسیاری از مناطق با فشار بر ذخایر آب تولید می شود. تا زمانی که متاسفانه هیچ اقدامی برای تغییر این مدل صورت نمی گیرد از بین می رود.

با این حال، بسیاری از دانه های دیگر نیز می توانند این سبزی را ایجاد کنند و در نهایت این محصول با بیان خود تغییر می کند. با توجه به اینکه به ایام عید نزدیک می شویم، نیاز و دغدغه بسیاری از مردم این است که بدانند چگونه برای عید سبزه بکاریم. بسیاری از مردم ترجیح می دهند در سفره هفتم سبزه بکارند.

یکی از مهم ترین نکاتی که هنگام کاشت چمن باید به آن توجه داشت این است که بدانیم کاشت چقدر طول می کشد و چقدر طول می کشد تا بذرها خیس شوند، زیرا هر دانه زمان خاص خود را می طلبد. برای جوانه زنی خوب باید بذرهایی را انتخاب کنید که قدیمی و تازه نباشند.

سبزه عید را می توان با دانه های مختلف درست کرد، برخی از دانه ها به زمان بیشتری برای رشد نیاز دارند و برخی از آنها به سرعت سبزه های عید زیبایی را به شما هدیه می دهند. به همین دلیل دانستن بهترین زمان برای کاشت سبزه عید بسیار مهم است، زیرا سبزه شما باید در بهترین شرایط برای سفره هفت سین شما آماده شود.

دانه های مورد نظر را بردارید و در ظرفی بریزید و خوب بشویید. اجازه دهید به مدت 6 ساعت یا یک شب با کمی آب که با دانه ها کنار هم قرار می گیرد، بماند.

دانه ها را در یک صافی بریزید و اجازه دهید آب آن ها گرفته شود. یک حوله نازک را زیر شیر آب خیس کنید و سپس خوب تکان دهید تا آب آن جذب شود. بذرها را از صافی در وسط یک پارچه مرطوب بریزید و حوله را گره بزنید و در ظرفی بگذارید تا یکی دو روز بماند و جوانه بزند. همیشه بررسی کنید که پارچه مرطوب باشد.

مهم است که این بافت مرطوب باشد. بنابراین آن را در مکانی قرار دهید که در معرض نور خورشید نباشد و از خشک شدن آن محافظت کنید. دانه ها باید از نور مستقیم خورشید محافظت شوند. دست هایتان را خیس کنید و با احتیاط روی حوله بریزید تا روند جوانه زنی بذر مختل نشود و همه چیز به موقع تمام شود.

وقتی حوله را باز کردید و متوجه جوان شدن جوانه ها شدید، دانه ها را به ظرفی که دوست دارید منتقل کنید. از یک ظرف توخالی استفاده کنید و دانه ها را صاف کنید تا از تجمع آنها جلوگیری کنید. سپس حوله را دوباره خیس کنید و آب آن را بگیرید و روی چمن بگذارید، این کار باید تا سبز شدن کامل و حوله مرطوب همیشه روی جوانه ها ادامه یابد.

سبزه ها را باید هر روز در عید آبیاری کرد. روزی دو بار صبح و عصر سبزی ها را زیر شیر آب گرفته، کناره های آن را آبیاری کنید تا با فشار آب نظم سبزه ها به هم نخورد سپس ظرف را با آب خالی کنید.

دانه مرکبات
زمان خیساندن بذرها: 24 تا 48 ساعت
زمان کاشت بذر: 16 فوریه

ریحان
زمان خیساندن بذرها: 5 تا 10 ساعت
زمان کاشت بذر: 11 مارس

زغال اخته
زمان خیساندن بذرها: 6 تا 8 ساعت
زمان کاشت بذر: 7 مارس

ماش
زمان خیساندن بذرها: 10 تا 18 ساعت
زمان کاشت بذر: 31 مارس

گندم
زمان خیساندن بذرها: 10 تا 18 ساعت
زمان کاشت بذر: 6 مارس

شاهی
زمان خیساندن بذرها: 5 تا 10 ساعت
زمان کاشت بذر: 13 مارس

عدس
زمان خیساندن بذرها: 10 تا 18 ساعت
زمان کاشت بذر: 31 مارس

بیا دیگه
زمان خیساندن بذرها: 6 تا 8 ساعت
زمان کاشت بذر: 13 مارس

نکاتی برای پرکردن سبزه نوروزی

1- برای کاشت سبزه از ظروف فلزی استفاده نکنید.

2- استفاده از سرامیک و چینی ثانویه نتایج بهتری نسبت به ظروف پلاستیکی خواهد داشت.

3- فراموش نکنید هر دانه ای که استفاده می کنید با توجه به مدت زمان مشخص شده خیس بخورد.

5- بهترین روش آبیاری سبزه عید سمپاشی است. روش های خیس کردن برای این نوع چمن چندان مناسب نیست.

در اسفند ماه خانه گرم است و این باعث رشد سریع بذرها می شود، پس اگر نمی خواهید دانه ها زود رشد کنند، آن را در جای خنک قرار دهید، مواظب باشید علف ها را کنار رادیاتور قرار ندهید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید