دولت سیزدهم در سیاست خارجی گام های موثری برداشته است

ساعت: 14:26
تاریخ انتشار: 1400/08/25
کد خبر: 1784847

صفری گفت: عزت، حکمت و مصلحت سه اصل اصلی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است و اجرای اصل نه شرقی و نه غربی است و دولت سیزدهم با این سه اصل در سیاست خارجی گام های موثری برداشته است. اصول.”

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رضا صفری در گفت و گو با خبرنگار سفیرافلاک گفت: سیاست خارجی دولت ایران مبتنی بر اصول حاکم بر نظام جمهوری اسلامی ایران است که شعار اصلی آن نه شرقی و نه غربی است. به عبارت دیگر جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به عزت و آزادی خود بر توان داخلی خود متکی است و بر اساس توان داخلی و درک نیازها و توانمندی های زیست محیطی خود عمل می کند.

وی افزود: این بدان معنا نیست که از تجربیات دیگران در دنیا استفاده نکند و با دنیا تعامل نداشته باشد، زیرا در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به روابط متوازن می اندیشیم و برای برقراری روابط متوازن تلاش می کنیم. با همه کشورها.” ما جهان هستیم.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر سه اصل عزت، حکمت و مصلحت استوار است، یعنی تلاش می کنیم با درایت، درایت و دوراندیشی و در مواقعی که مقتضی است، منافع ملی خود را به دست آوریم. گام هایی برای حفظ منافع ملی ما.

وی افزود: مذاکره همواره یکی از راه های دستیابی و حفظ منافع ملی طرفین است. دولت ها به دنبال دستیابی به منافع ملی خود از طریق مذاکرات یکجانبه یا دوجانبه، موافقت نامه های یکجانبه یا چند جانبه و الحاق به معاهدات بین المللی هستند، به طوری که هیچ کشوری مانع از مذاکرات در هیچ سطحی نشود.

صفری گفت: مذاکره همیشه یکی از راه‌های حفظ منافع کشورهاست، اما این مذاکرات باید بر اساس اصول حاکم بر سیاست خارجی کشورها باشد، یعنی اگر این مذاکرات اصول عزت، حکمت و مصلحت را تحت الشعاع قرار دهد. ; باید عزت ملی را تحت الشعاع قرار دهد و از خرد دور باشد، یعنی عاقلانه نباشد و مصالح والای نظام را در نظر نگیرد، این را بپردازیم تا برای کشورمان به نتیجه برسیم.

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: متأسفانه در سال های اخیر شاهد شکل گیری پدیده جدیدی در روابط بین الملل بوده ایم که ظالمان جهان سلطه خواهان راهبرد جدیدی به نام مذاکرات مذاکره هستند. یعنی می خواهند با مذاکره منافع ملی دولت ها را از بین ببرند یا مانع از دستیابی دولت ها به منابع ملی و رسیدن به خواسته های مشروع خود شوند، زمان به دست آورند و این خواسته های مشروع را به مرور زمان تابع ملت ها کنند.

وی افزود: چنین راهکارهایی راهی برای دستیابی کشورها به حقوق خود ایجاد نمی کند. بنابراین اگر کشوری مستقل است، اگر کشوری صدا دارد، اگر کشوری عزت دارد، اگر حکیمان و عاقلان آن کشور را اداره می کنند و سیاست های مشترکی را دنبال می کنند، خودشان اجازه ندهند مذاکره منافع ملی شان به خطر بیفتد.

صفری گفت: یکی از موضوعاتی که می تواند یاور و پشتیبان مذاکره کنندگان در مذاکرات باشد. نظر مردمی هر چه افکار عمومی بیشتر از مذاکره کنندگان و مواضع آنها حمایت کند، مذاکره کنندگان بیشتری می توانند از جایگاهی بالاتر از جایگاه قدرت در دستیابی به اهداف خود وارد شوند. پس با جلب افکار عمومی می توان به این الزامات دست یافت. پنهان کردن و پوشاندن مشکلات می تواند منجر به سوء استفاده از جریان مخالف شود.

این کارشناس سیاسی با اشاره به محرمانه بودن روند مذاکرات از سوی تیم مذاکره کننده دولت قبل، افزود: آنها مذاکراتی داشتند; باعث تحریف و برهم زدن آگاهی عمومی در کشور شدند، همین اختلال در آگاهی عمومی در کشور باعث تضعیف و انفعال مذاکره کنندگان در بعد داخلی شد و بنابراین آثار خود را در بعد خارجی نشان داد.

وی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم با اتخاذ اصول حکمت، عزت و مصلحت موفق شده است گام های موثری در جهت برقراری ارتباط با کشورهای جهان بردارد، گفت: در سیاست خارجی نیز موفق شده است از سیاست خارجی ایران و ایران دفاع کند. منافع ملی به صورت واقعی و ملموس.

صفری گفت: به محض اینکه دولت می گوید ما مذاکره برای مذاکره نمی خواهیم، ​​مذاکرات باید نتایج ملموس داشته باشد و مذاکرات باید تحمیل و تضمین کننده منافع ملی ایران باشد، یکی از حربه ها و عقلانیت های سیاسی است که دولت سیزدهم در خارج از کشور از آن استفاده می کند. سیاست. سیاست “

این کارشناس سیاسی گفت: قدرت هر کشور و هیئت حاکمه آن در گرو حمایت مردم آن کشور است. این بدان معناست که دولت ها بر اساس تعاملات بین المللی و عمق حمایت مردمی از این کشورها شکل می گیرند. زمانی که در همه نظرسنجی ها دولت سیزدهم پشتوانه مردمی دارد و رئیس جمهور آن بالاترین اعتبار و محبوبیت را در نظرسنجی ها دارد و توانسته است بسیاری از مشکلات را در کوتاه مدت حل کند یا در کوتاه مدت یا بلندمدت راه حل هایی برای آنها ارائه دهد و مردم را به یک حل مشکلات؛ این مشکلات کشورها، دولتمردان و سیاستمداران جهان را بر آن داشته تا حساب ویژه ای برای دولت سیزدهم باز کنند.

وی گفت: همراهی مردم از دولت سیزدهم موجب تسهیل روند تامین منافع ملی، آزادسازی وجوه بلوکه شده، تجارت و تسهیل تجارت با سایر کشورها شده است.

صفری گفت: هر چه انسجام و حمایت ملی و اجتماعی بیشتر شود. شاهد تسهیل بیشتر روابط با کشورهای جهان خواهیم بود و بالعکس، اگر دولتی از حمایت مردم برخوردار نباشد و مورد تنفر مردم قرار گیرد، مطمئناً اعتماد لازم را برای چانه زنی با دولت ها و دولتمردان نخواهد داشت. از جهان.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید