مردم از ممنوعیت خرید سبزی تخلف کردند/ امسال قیمت سبزی 80 درصد است.

مردم از ممنوعیت خرید سبزی تخلف کردند/ امسال قیمت سبزی 80 درصد است.

روز جدید رئیس اتحادیه میوه و تره بار تهران گفت: گرانی، تورم و مدیریت مصرف باعث کاهش بیش از 50 درصدی تقاضا برای سبزی شده است.

مریم بهنام راد – مواد غذایی یکی یکی از سبد خانه خارج می شود. اگرچه مقامات می گویند مواد غذایی فراوانی در بازار وجود دارد، اما به نظر می رسد که این یافته محدود به مواد اولیه با قیمت بالا باشد.

پردرآمدها و افراد عادی جامعه یعنی. حقوق بگیران و کارگران هنوز باید در ارزان ترین مکان ها برای خرید کالاهای مصرفی روزانه خود باشند.

از سال گذشته خرید میوه به نصف کاهش یافته است تا جایی که اکثر مردم میوه های کامل را از میادین میوه و تره بار و فروشگاه های تخفیف دار شهر خریداری می کنند.

اما اکنون زمان حذف انبوه سبزیجات از سبد مصرفی روزانه مردم است. چند سالی است که در گوشه و کنار شهر سبزی با رشته های کوچک گاری به فروش می رسد اما امسال قیمت همان سبزی رشته های نازک افزایش چشمگیری داشته است.

در همین رابطه اسداله کارگر رئیس اتحادیه میوه و تره بار تهران در گفتگو با اقتصاد 24 گفت: امسال با افزایش تورم هزینه های تولید افزایش چشمگیری داشته و قیمت نهایی میوه و تره بار را تحت تاثیر قرار داده است.

کارگر گفت: کاهش جمعیت خانواده یکی دیگر از عوامل کاهش تقاضای میوه در بازار است که مصرف میوه و تره بار را تا حدودی تحت تاثیر قرار داده است.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار تهران با اشاره به مدیریت مصرف گفت: با افزایش قیمت انواع محصولات، خانواده ها قصد دارند با مدیریت مصرف میوه و تره بار دخل و خرج خود را متعادل کنند.

به گفته این کارگر؛ امسال با افزایش هزینه های تولید، قیمت هر کیلوگرم سبزی بیش از 80 درصد نسبت به سال گذشته گران شده است که شاید دلیل کاهش مصرف سبزی باشد.

وی گفت: سال گذشته هر کیلوگرم سبزی بین 3 تا 5 هزار تومان در بازار فروخته می شد در حالی که امسال قیمت هر کیلوگرم سبزی بین 8 تا 14 هزار تومان است.
این فعال صنفی تاکید کرد: میوه و تره بار به دلیل گرانی حاشیه تولید که باعث کاهش مصرف در سبد خانوارها شده است، گران می شود، بنابراین امسال با افزایش قیمت ها، مردم تمایل کمتری به خرید سبزی دارند.

کارگر ادامه داد: امروزه بحث تامین ویتامین ها از میوه و سبزی بیشتر از شکل و اندازه محصول برای مردم مطرح شده است چرا که افزایش قیمت مواد غذایی بخش زیادی از درآمد را از بین برده است.

وی بیان کرد: در صورت تداوم افزایش هزینه های جاری از جمله بارگیری، کارگر، سبد، اجاره و سایر هزینه ها در بخش تولید میوه و تره بار، قیمت نهایی محصولات در بازار نیز افزایش می یابد و در نهایت تقاضا برای خرید میوه و سبزیجات قطعا افزایش می یابد روز کوتاه تر خواهد بود.

رئیس اتحادیه میوه و تره بار فروشان تهران تاکید کرد: افراد جامعه طبقه بندی شده اند و هر قشری با توجه به ذائقه و توان مالی خود اقدام به خرید میوه و تره بار می کنند. بنابراین با افزایش خانوارهای طبقه پایین جامعه، انتظار تقویت و بازگشت رونق به بازار تا حدودی دور از واقعیت است.

وی تصریح کرد: اگر دولت راهی برای کاهش هزینه ها در حوزه تولید میوه و تره بار داشته باشد و آن را اجرا کند، می توان به بازگشت افزایش تقاضا برای خرید میوه و تره بار امیدوار بود.

منبع: اقتصاد 24

دیدگاهتان را بنویسید