تجدید شکوه دانشجویی؟ /عضو کمیسیون آموزش: افرادی تخلف کرده اند و تخلف آنها مستوجب مجازات است

تجدید شکوه دانشجویی؟  /عضو کمیسیون آموزش: افرادی تخلف کرده اند و تخلف آنها مستوجب مجازات است

ضیا نبوی، فعال دانشجویی در روزهای اخیر با انتشار متنی در اینستاگرام خود اعلام کرد که برای سومین بار از ادامه تحصیل محروم شده است. او مدعی شد که علیرغم گذراندن دکترای جامعه شناسی با معدل 12، به او گفته شد که «صلاحیت عمومی» برای ادامه تحصیل در دانشگاه را ندارد و برای سومین بار موفق به دریافت ستاره شد. مهرداد ویشکرمی در پاسخ به ممنوعیت شهریه این دانشجو گفت: وقتی در یک بحث سازنده نام یک مورد خاص را مطرح می کنید باید جزئیات آن مشخص شود. ممکن است شخصی برای مدتی مرتکب جرم نشود و بعداً به مرور زمان مرتکب یک سری جرایم جدید شود یا مجازات تعلیقی داشته باشد. من فکر می کنم باید به صورت موردی مشخص شود که وزارتخانه دقیقا به چه چیزی تکیه کرده است. اما هر چه هست باید عادلانه باشد تا جرم و کیفر با هم متناسب باشند».

این را یکی از اعضای کمیسیون آموزش مجلس نیز در پاسخ به این سوال که آیا این دولت رویه ستاره دادن به دانش آموزان و محرومیت از ادامه تحصیل را آغاز می کند؟ بسته به تخلفاتی که دانشجو، کارمند یا استاد مرتکب می شود، طبعاً مجازات های خاصی در نظر گرفته می شود. صرف نظر از نام این مشکل، عده ای به دنبال ایجاد یک کلمه کلیدی و پنهان کردن حقیقت با آن هستند، هر فرد، هر تخلفی که مرتکب شده است باید به صورت کاملا شفاف و قانونی بررسی شود و سپس طبق مقررات موجود در هر سازمانی باید مورد رسیدگی قرار گیرد تا اگر مرتکب تخلفی شده است، برحسب شرایط مجازات شود».

ویسکرمی افزود: بحث ستاره بودن یا نبودن بحث انحرافی است، بالاخره در بین میلیون ها دانشجو که در این سال ها داشته ایم ممکن است عده ای تخلف کرده باشند و آن تخلفات جدی و قابل مجازات باشد. بر اساس موردی که با آن سروکار دارید باید دقیقا اعلام شود که چه جرمی مرتکب شده، چه کرده و چه مجازاتی برای او در نظر گرفته شده است. به نظر من قضاوت اصولی اشتباه است.”

دیدگاهتان را بنویسید