دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار خویشتن داری و مذاکره همه طرف ها در بحران اوکراین شد

گوترش به خبرنگاران گفت: جهان ما با بزرگترین بحران صلح و امنیت در سال‌های اخیر در دوران تصدی من به عنوان دبیرکل سازمان ملل مواجه است. ما با شرایطی روبرو هستیم که از صمیم قلب امیدوار بودم این اتفاق نیفتد.

او گفت: «من عمیقاً در مورد تحولات اخیر در اوکراین، از جمله گزارش‌های مربوط به افزایش نقض مرزها و خطر تشدید تنش‌ها، نگران هستم.

گوترش گفت: تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن استقلال مناطق دونتسک و لوهانسک نقض حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین است.

وی گفت: این گونه اقدام یکجانبه مغایر با اصول منشور سازمان ملل متحد و همچنین اعلام روابط دوستانه مجمع عمومی است.

دبیرکل سازمان ملل افزود: این تصمیم همچنین ضربه مهلکی به توافقنامه مینسک مصوب شورای امنیت است.

این مقام ارشد سازمان ملل گفت: «من همچنین نگران تحریف مفهوم حفظ صلح هستم. وقتی ارتش یک کشور بدون رضایت کشور دیگر وارد خاک آن کشور می شود، آنها حافظ صلح نیستند.

گوترش گفت: سازمان ملل به طور کامل از حاکمیت، استقلال سیاسی و تمامیت ارضی اوکراین حمایت می کند. در این برهه حساس، من خواستار آتش بس فوری و احیای حاکمیت قانون هستم.

وی گفت: ما به خویشتن داری و منطق و کاهش تنش نیاز داریم. من از همه طرف‌ها می‌خواهم که از اقداماتی که این وضعیت خطرناک را تشدید می‌کند، خودداری کنند. اکنون زمان بازگشت به مسیر گفتگو و مذاکره است.

استفان دوجاریک، سخنگوی بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز به خبرنگاران گفت که شورای امنیت شب گذشته برای اوکراین تشکیل جلسه داد و رزماری دی کارلو معاون دبیرکل سازمان ملل به اعضا گفت که خطر یک درگیری بزرگ واقعی است. اجتناب شود.

وی اظهارات دبیرکل سازمان ملل را یادآور شد که تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن استقلال برخی مناطق دونتسک و لوهانسک ناقض تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین و مغایر با اصول منشور سازمان ملل است.

دی کارلو گفت: ما از این تصمیم که پیامدهای منطقه ای و جهانی دارد بسیار متاسفیم.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین از همه کشورها خواست برای توقف فوری درگیری ها، حفاظت از غیرنظامیان و زیرساخت های غیرنظامی، اولویت دادن به دیپلماسی و پرهیز از هر اقدام یا اعلامیه ای که می تواند وضعیت را تهدید کند، تلاش کنند. تقویت در اوکراین و مناطق اطراف آن.

میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز گفت که او عمیقا نگران خطر نقض جدی حقوق بشر و همچنین نقض قوانین بین المللی بشردوستانه در نتیجه هر گونه تشدید خصومت ها است.

باشله افزود که دفتر سازمان ملل متحد برای هماهنگی امور بشردوستانه (OCHA) به نظارت دقیق اوضاع در شرق اوکراین ادامه می دهد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، دوشنبه با انتقاد از بی تفاوتی غرب به نگرانی های امنیتی مسکو، گفت که کشورش استقلال جمهوری های دونتسک و لوهانسک را به رسمیت می شناسد و با رهبران کرملین آن ها موافقت نامه های همکاری و دوستی امضا کرده است.

پوتین ساعاتی پس از شنیدن گزارش های اعضای شورای امنیت روسیه مبنی بر اینکه امروز تصمیم خود را برای به رسمیت شناختن استقلال جمهوری های مردمی دونتسک و لوهانسک اعلام خواهد کرد، اظهارات خود را بیان کرد.

هفته گذشته، کلمه روسی درخواستی از پوتین برای به رسمیت شناختن استقلال جدایی طلبان دونباس از اوکراین ارسال کرد.

منطقه دونباس در شرق اوکراین متشکل از مناطق دونتسک و لوهانسک و همچنین چندین منطقه روس نشین دیگر است و این دو استان در سال 2014 به دنبال تغییر دولت در اوکراین به طور یکجانبه از کی یف اعلام استقلال کردند.

دیدگاهتان را بنویسید