با تشکر از دبیرکل سازمان ملل متحد در امور جمهوری اسلامی ایران

ساعت: 00:40
تاریخ انتشار: 14/08/08
کد خبر: 1779610

دبیرکل سازمان ملل متحد با ارسال پیامی ویدئویی به جمهوری اسلامی ایران از میزبانی نشستی درباره افغانستان تشکر کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش تارنمای سازمان ملل، دبیرکل سازمان ملل متحد با ارسال پیامی ویدئویی به جمهوری اسلامی ایران از میزبانی نشستی درباره افغانستان تشکر کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای گفت: از دولت جمهوری اسلامی ایران برای سازماندهی این نشست در چنین زمان حساسی تشکر می‌کنم. افغانستان با یک بحران انسانی روبرو است و در آستانه فاجعه قرار دارد. من می خواهم چهار زمینه را برای عمل برجسته کنم. اول، کمک های بشردوستانه. به نوبه خود، علیرغم موانع بزرگ، سازمان ملل متحد در حال انجام یک عملیات بشردوستانه گسترده در کشور است. ما با طالبان کار کردیم تا به تدریج به مناطق درخواست شده دسترسی پیدا کنیم و در صورت لزوم امنیت را تامین کنیم.

در ادامه بیانیه آمده است: «از کمک شما در جابجایی کارکنان بشردوستانه و کمک‌های بشردوستانه تشکر می‌کنم و همچنین می‌خواهم بر لزوم ادامه همکاری برای اطمینان از ارائه حمایت و کمک به پناهندگان تأکید کنم». حمایت بین المللی از کشورهای میزبان باید متناسب با مقیاس نیازها باشد. دوم، ما باید راه هایی برای جلوگیری از فروپاشی کامل اقتصاد افغانستان پیدا کنیم. ما باید برای احیای اقتصاد و کمک به بقای مردم با یکدیگر همکاری کنیم. تزریق نقدینگی به اقتصاد افغانستان می تواند بدون نقض قوانین بین المللی یا تضعیف اصول انجام شود. سوم، مردم افغانستان به یک دولت فراگیر و نماینده نیاز دارند که به قوانین بشردوستانه بین المللی احترام بگذارد و از حقوق بشر و آزادی های اساسی حمایت کند. من از نقض حقوق بشر، از جمله حقوق زنان، کودکان و اقلیت های قومی، و حملات تروریستی وحشتناک اخیر به مؤسسات مذهبی که جان بسیاری را گرفته است، عمیقاً متأسفم. ما باید به همکاری ادامه دهیم تا ما را در مسیر درست حرکت دهیم. چهارم، افغانستان و منطقه به یک کشور امن نیاز دارند، نه پناهگاه تروریست ها یا مرکز قاچاق مواد مخدر. این برای صلح و ثبات در منطقه و سراسر جهان حیاتی است. اینها همه مسائلی است که منطقه در مورد آنها منافع مشترک دارد و همه ما باید یک صدا صحبت کنیم. تنها با یک رویکرد می توانیم به ثبات بیشتری دست یابیم. بیایید برای کمک به مردم افغانستان و تضمین آینده بهتر برای همه با عزم راسخ و بدون تأخیر با هم کار کنیم.»

نشست وزرای خارجه افغانستان و کشورهای همسایه روسیه در تهران روز چهارشنبه با صدور بیانیه ای به پایان رسید. وزرای خارجه ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و پاکستان به صورت حضوری در تهران و وزرای خارجه چین و روسیه به صورت آنلاین در این نشست حضور داشتند و در پایان این نشست بیانیه مشترکی صادر کردند. در این بیانیه آمده است: «یک ساختار سیاسی جامع شامل همه اقوام تنها راه حل مشکلات افغانستان است».

در این بیانیه آمده است که “وضعیت در افغانستان به طور اساسی تغییر کرده است” و کشورهای منطقه به شدت نگران وضعیت پیچیده نظامی-سیاسی، اجتماعی-اقتصادی و انسانی در افغانستان هستند. سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در یک سخنرانی ویدیویی امروز در نشستی در تهران گفت: ما از همسایگان افغانستان می خواهیم که پس از افغانستان پایگاه نظامی پس از افغانستان برای آمریکا و ناتو نداشته باشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید