دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار تلاش های دیپلماتیک بین روسیه و اوکراین شد

وی افزود: تأثیر جنگ در اوکراین عمیق و گسترده در منطقه و جهان است.

گوترش بر نگرانی عمیق خود از ادامه و گسترش احتمالی جنگ روسیه در اوکراین و تأثیر آن نه تنها در منطقه بلکه در سراسر جهان تأکید کرد.

وی افزود: کشورهایی مانند مولداوی در حال حاضر با پیامدهای این جنگ روبرو هستند.

او گفت: «سازمان ملل متحد متعهد است که نه تنها از مردم اوکراین، بلکه از مردم مولداوی نیز در این زمان دشوار حمایت کند.

وی تاکید کرد که تهاجم روسیه به اوکراین باید متوقف شود. سلاح ها باید حذف شوند.

دبیر کل سازمان ملل متحد همچنین از خروج یک گروه جدید متشکل از 170 غیرنظامی از کارخانه فولاد آزوفستال و سایر مناطق ماریوپل استقبال کرد.

این گروه با هماهنگی سازمان ملل و صلیب سرخ با موفقیت منطقه را ترک کرد.

وی خاطرنشان کرد که تخلیه اخیر غیرنظامیان تعداد غیرنظامیانی را که به سلامت کارخانه فولاد آزوفستال و سایر مناطق ماریوپل را ترک کرده اند به بیش از 600 نفر افزایش داده است.

دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین از طرفین خواست تا تمام تلاش خود را برای اطمینان از تخلیه امن غیرنظامیان و ارائه کمک به افراد نیازمند به کار گیرند.

رئیس جمهور روسیه در 21 فوریه 2022 (2 مارس 1400) از بی توجهی غرب به نگرانی های امنیتی مسکو انتقاد کرد و استقلال جمهوری های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

سه روز بعد، در روز پنجشنبه 24 فوریه 1400، پوتین به اصطلاح “عملیات ویژه” را علیه اوکراین آغاز کرد و روابط متشنج بین مسکو و کیف را به یک رویارویی نظامی تبدیل کرد.

جنگ اوکراین وارد سومین ماه خود شده و واکنش ها به تهاجم روسیه همچنان ادامه دارد.

مسکو هشدار داده است که تجهیزات نظامی ارائه شده توسط ایالات متحده و اروپا به اوکراین می تواند درگیری در اوکراین را تشدید کند و عواقب غیر قابل پیش بینی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید