درباره دستگیری وریا؛ چرا پیش حسن عباسی نمی روند؟

درباره دستگیری وریا؛  چرا پیش حسن عباسی نمی روند؟

خبرگزاری برنا شامگاه پنجشنبه از بازداشت واریا غفوری کاپیتان سابق استقلال و بازیکن فعلی تیم فولاد خوزستان خبر داد. این رسانه اتهام واریا غفوری را «توهین و تخریب تیم ملی فوتبال ایران و تبلیغ علیه نظام» اعلام کرد. در حاشیه این دستگیری به چند نکته مهم و قابل توجه می توان اشاره کرد:

1- خبر بازداشت وریا غفوری توسط خبرگزاری برنا که رسانه وزارت ورزش محسوب می شود منتشر شد. انتظار طبیعی این بود که چنین اخباری از سوی منابع و مراجع قضایی یا رسانه های مرتبط با دستگاه قضایی مانند خبرگزاری میزان منتشر شود. درست است که وریا غفوری ورزشکار است اما خبر دستگیری وی چگونه قبل از مراجع قضایی به سایت وزارت ورزش رسید؟ آیا این وزارتخانه با سازوکار خاصی با ورزشکاران برخورد قانونی یا امنیتی دارد و به این مسائل مربوط است؟

2- بسیاری معتقدند که بسیاری از تقصیرهای شکست سنگین ایران در اولین بازی خود در جام جهانی مقابل انگلیس به خاطر خطوط ارتباطی ایجاد شده برای این تیم بوده است. حال سوال اینجاست که دستگیری بازیکنی چون وریا غفوری یک روز قبل از دومین بازی ایران در جام جهانی چه تدبیر و آینده نگری بوده است؟ آیا این اتفاق بر بازی ایران مقابل ولز سایه افکنده است؟ چگونه می توان انتظار داشت که بازیکنان تیم ملی و جو اردوی آنها تحت تاثیر چنین اقدامی قرار نگیرد؟ در شرایطی که برای یک تیم در جام جهانی خیلی بیشتر از آن چیزی است که بتوان آن را تحمل کرد، فضای اردوی ایران درگیر حواشی مختلفی است.

3- عدم حمایت 100 درصدی از تیم ملی و یا شکست خوردن آن در این مقطع موضعی اشتباه و قابل انتقاد است و می توان آن را دارای ایرادات مختلفی دانست. اما بحث اتهام «توهین و تخریب تیم ملی» به عنوان یک اتهام قانونی که منجر به دستگیری افراد می شود چیز دیگری است. کجای قانون به این اتهام آژانس برنا اشاره شده است؟ آیا می توان برای عملی که بر اساس قانون جرم نیست دستگیر کرد؟ قبول داریم که عمل حتی قابل دفاع نیست اما از نظر حقوقی اصل «قانونی بودن جرم و مجازات» را داریم. اصلي كه مي گويد افراد تنها زماني مورد توجه قرار مي گيرند كه مرتكب عملي شده باشند كه قانون آن را جرم تلقي مي كند. به فرض توهین وریا غفوری به تیم ملی، اما در کجای قانون «توهین و تخریب تیم ملی» جرم انگاری شده است؟

4- نکته آخر اینکه اگر توهین و تخریب تیم ملی جرم است و وریا غفوری به خاطر آن مستحق دستگیری است چرا هیچکس با حسن عباسی کاری ندارد؟ حسن عباسی نه تنها به تیم ملی بلکه به کل فوتبالیست کشور با صفت های بی شرمانه توهین کرده و در چندین مرحله بیش از یک بار این کار را کرده است. چرا کسی از او شکایت نکرده است؟ اتفاقاً کاری که حسن عباسی انجام داد، توهین به قشر خاصی و توصیف آنها با صفت های رکیک، در قانون جرم انگاری شده است.

دیدگاهتان را بنویسید