دربی پرسپولیس مقابل استقلال و ساپینتو

دربی پرسپولیس مقابل استقلال و ساپینتو

با نزدیک شدن به دربی و با توجه به هیجان و حساسیتی که همیشه در طول تاریخ فوتبال ایران بر این دیدار سایه افکنده است، این بار تصمیم گرفتیم از زاویه ای متفاوت به این دیدار نگاه کنیم. کدام بازیکنان فعلی پرسپولیس سابقه گلزنی مقابل استقلال را در کارنامه خود دارند.

1- امید عالیشاه; کاپیتان پرسپولیس هم گلزنی و هم اخراج شدن از استقلال را در یک روز تجربه کرد! یکشنبه 11 آذر 1392 آخرین دیدار نیم فصل اول لیگ برتر چهاردهم هجدهم در ورزشگاه آزادی بین دو تیم استقلال و پرسپولیس برگزار شد که این دیدار با برتری سرخ پوشان به پایان رسید.

ابتدا سجاد شهبازاده شماره 10 استقلال در دقیقه 44 طلسم گل نخوردن سرخابی ها را شکست اما محمد نوری در دقیقه 74 و عالیشاه در دقیقه 81 دروازه پرسپولیس را برای پیروزی در دربی 79 باز کردند.

جالب اینجاست که در دقیقه 81 امید عالیشاه با ضربه سر گل دوم پرسپولیس را به ثمر رساند. اما به خاطر شادی بعد از گل و پوشیدن پیراهن، کارت زرد دوم را دریافت کرد و از زمین اخراج شد!

2- سروش رفیعی; 3 بهمن 1393 اولین تجربه سروش رفیعی در دربی تهران به رویایی ترین شکل ممکن برای این بازیکن آغاز شد.

او خیلی زود با یک ضربه دیدنی دروازه حریف را باز کرد و برای اولین بار پس از پیوستن به پرسپولیس توانست با پیراهن این تیم امضا کند. شادی گل سروش به فریادها و اشاره به لوگوی این باشگاه گره خورد تا رفیعی یک هفته پس از نمایش فوق العاده مقابل تراکتورسازی در آستانه تبدیل شدن به یک روز باشکوه دیگر برای هواداران پرسپولیس باشد. لحظات رویایی پسر تکنیکی برانکو دیری نپایید و خیلی زود نیمه قرمز ورزشگاه آزادی در سکوت فرو رفت. فرشید اسماعیلی، علی قربانی و کاوه رضایی سه گل برای پرسپولیس به ثمر رساندند و گل دقیقه 93 سیدجلال حسینی تنها لطف برای باخت 3-2 قرمزها مقابل آبی ها بود.

3- مهدی عبدی; به گزارش فارس، در 31 سپتامبر 2013، دانش آموزی از کلاس خارج شد و به استقلال گل زد و رفت! مهدی عبدی قبل از اولین بازی استقلال و پرسپولیس در هفته چهارم لیگ نوزدهم برای کسانی که به طور جدی فوتبال رایج را دنبال می کنند آشنا بود. عبدی سال گذشته آقای گل رده سنی ایران شد اما در پایان فصل پرسپولیس به لیگ یک و تیم بادران رفت.

با آمدن گابریل کالدرون، پرسپولیس ایدئولوژی خود را در جذب بازیکنان جدید تغییر داد و این بازیکن آرژانتینی تقریباً تمام جوانانی را که یکی دو فصل اخیر در این تیم بودند کنار گذاشت و جا برای بازیکنان جدیدتر باز کرد. مهدی عبدی از آن دسته بازیکنانی بود که در ابتدای فصل با مشکلاتی به پرسپولیس بازگشت و زمانی که کالدرون چند روز پیش محمدامین اسدی را از لیست حذف کرد، شانس بیشتری برای بازی به او داده شد، اما واقعیت این است که حتی خاص ترین کارشناسان و تحلیل گران هم نمی توانستند حدس بزنند امیروستایی در لیست 18 نفره قرار نگیرد و با وجود اینکه نام های معروفی روی نیمکت حضور دارند اما می توان او را مرد اول تیمش نامید.

کالدرون دو شیفت بازی کرد و همه منتظر شیفت سوم او هستند. جواد حبانی گزارشگر مسابقه پیش‌بینی می‌کند و اسامی را یکی پس از دیگری صدا می‌کند: «علیشاه، نادری و ربیع‌خا. “چه کسی برای بازی می آید؟” و پاسخ کالدرون این بود: هیچ کس. ساعت دقیقه 80 بازی را نشان می دهد و آرژانتینی آخرین تعویض خود را انجام می دهد که جای تعجب دارد. او وحید امیری ستاره ملی پوش را از زمین مسابقه خارج می کند و به جای نام های معروفی که دارد، یک جوان هجده ساله را به میدان می فرستد. جوانی که دقایقی بعد اولین لمس توپ خود را به گل پیروزی پرسپولیس تبدیل کرد تا از راه صد ساله افتخار یک شبه عبور کند.

مهدی عبدی البته یک سال بعد و اندی بعد در جدال با استقلال، محمود فکری هم در دقیقه 51 دروازه استقلال را باز کرد و این بازی با تساوی 2 بر 2 به پایان رسید. مهدی عبدی حالا با ۲ گل آقای گل پرسپولیس در دربی است!

4- وحید امیری; اهرانس پرسپولیس که فرصت حضور در جام جهانی را پیدا نکرد، یکی از گلزنان تاریخ دربی است. او در همان بازی 31 آذر 1398 در دقیقه 66 مقابل استقلال محمود فخری گل دوم پرسپولیس را به ثمر رساند و اگر نبوغ مهدی کایدی نبود حتما یک گل سه امتیازی می شد اما بازی به پایان رسید. در تساوی 2-2

امیری یکی از باتجربه ترین شاگردان یحیی گل محمدی و بهترین گلزن دربی است.

5- علی نعمتی; آخرین گلزن دربی پرسپولیس علی نعمتی است. مدافع کم حرف پرسپولیس که در نیم فصل دوم لیگ بیست و یکم بهترین گلزن تیمش لقب گرفت. شاید مهمترین گل نعمتی در دقیقه 38 بازی برگشت مقابل استقلال به ثمر رسید و اگر ضد ضربه رودی استد نبود، پرسپولیس حتی می توانست قهرمان شود. گفته می شود علی نعمتی با توجه به رکورد گلزنی اش شانس زیادی برای بازی در 8 آذر برابر استقلال دارد.

نکته؛ یکی دیگر از بهترین گلزنان دربی عیسی آل کثیر است. مهاجمی که در 24 می 2018 برابر استقلال 1400 گل سه امتیازی به ثمر رساند و جرقه پیروزی یک بر صفر پرسپولیس را رقم زد. این مهاجم خوزستانی که با پرسپولیس تمرین می کند هنوز قراردادش را با این تیم رسمی نکرده و در صورت عضویت در این تیم یکی از گلزنان دربی خواهد بود. آل کثیر هنوز به تمرینات لازم نرسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید