درمان تعریق بوتاکس؛ از شوک گرفته تا عوارض جانبی

درمان تعریق بوتاکس؛  از شوک گرفته تا عوارض جانبی

روز جدید بوتاکس درمانی است که در آن مقدار مشخصی سم بوتولینوم به پوست تزریق می شود. این روش هم کاربرد پزشکی و هم در زیبایی دارد و برخی افراد آن را در کاهش تعریق بسیار موثر می دانند.

سازمان غذا و داروی آمریکا تزریق بوتاکس را برای درمان تعریق زیر بغل تایید کرده است. بوتاکس با مسدود کردن یک ماده شیمیایی در بدن (که غدد عرق را فعال می کند) تعریق را کاهش می دهد.

با این حال، بوتاکس درمان دائمی برای تعریق بیش از حد زیر بغل نیست و یک روش موقتی است که از 4 تا 12 ماه طول می کشد و افراد برای این درمان نیاز به تزریق منظم دارند.

بوتاکس درمانی برای کدام قسمت های بدن انجام می شود؟

این روش به طور رسمی برای ناحیه زیر بغل تایید شده است، اما پزشکان ممکن است تزریق بوتاکس را برای سایر نواحی بدن که مستعد تعریق هستند نیز تجویز کنند. این نواحی شامل پشت، بازوها، پاها، کشاله ران، سینه و زیر سینه، سر، صورت و بینی است.

درمان بوتاکس در بازوها و پاها دردناک است و ممکن است اثر کمتری داشته باشد. علاوه بر این، تزریق بوتاکس در دست و پا می تواند عوارض جانبی ایجاد کند.

عوارض جانبی بوتاکس تراپی

تزریق بوتاکس معمولا بی خطر است. اما در برخی موارد عوارض جانبی نادری وجود دارد که باید جدی گرفته شود. عوارضی مانند:

ضعف شدید عضلانی و واکنش شدید آلرژیک (آنافیلاکسی).

علاوه بر این، اگر پس از تزریق بوتاکس هر یک از عوارض زیر را مشاهده کردید، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید:

اختلال در تنفس، بلع یا گفتار، بثورات پوستی یا کهیر، ضعف عضلانی، مشکلات بینایی، سرگیجه، از دست دادن کنترل مثانه.

برخی از عوارض کم خطر بوتاکس عبارتند از:

خشکی دهان، سردرد، خستگی، درد زیر بغل بعد از تزریق.

تعریق بیش از حد گاهی اوقات می تواند نشان دهنده یک بیماری زمینه ای یا عوارض جانبی مصرف برخی داروها باشد. اگر این موضوع شما را نگران می کند و سلامت شما را تحت تاثیر قرار می دهد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید