درهای APC به روی ایران باز است/توچال می تواند میزبان بازی های زمستانی پاراآسیایی باشد


زمان: 12:36 بعد از ظهر
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۷/۲۶
کد خبر: 1904170

من مشتاق هستم که ایرانی ها در APC جایگاه موثری کسب کنند

رئیس کمیته پارالمپیک آسیا گفت: درهای APC به روی ایران باز است و من منتظرم ایرانی ها در APC جایگاه موثری پیدا کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ کنفرانس مطبوعاتی مجید رشیدرئیس کمیته پارالمپیک آسیا ساعت 11 امروز (سه شنبه – 5 مهرماه) در سالن جلسات کمیته ملی پارالمپیک با حضور مسئولان ورزش پارالمپیک و جانبازان و معلولان کشور با اصحاب رسانه دیدار کرد.

مجید رشید در ابتدای این دیدار گفت: از حضور در این خانواده کمیته پارالمپیک آسیا بسیار مفتخرم. ما در 3 روز گذشته فعالیت های زیادی داشتیم. با وزیر ورزش و جوانان و دوستم محمود خسریفه رئیس کمیته ملی پارالمپیک ایران جلساتی داشتم و با ورزشکاران و سایر اعضای تیم ها نیز جلسه داشتیم. پانزدهمین دوره روز ملی پارالمپیک این پیام را داد که ایران به یک الگوی موفق و پایدار در توسعه جنبش پارالمپیک تبدیل شده است.
وی همچنین گفت: غلبه بر بیماری همه گیر و چالش های آن نشانه اراده، موفقیت و شجاعت شما در این عرصه است. فکر می کنم ورزشکاران ایرانی با افتخاراتی که در مسابقات بین المللی دارند نمونه بسیار خوبی برای موفقیت در دنیا هستند. من خودم یک ورزشکار دوومیدانی بوده ام و در المپیک سیدنی در سال 2000 جوکر را در دیسک از نزدیک دیدم. او یکی از بهترین دوستان و ورزشکاران من در جهان است. با فعالیت ها و جوایز ورزشکاران، از رهبری و حکومت کشور به خاطر حمایت از جنبش پارالمپیک تشکر می کنم.

رئیس کمیته پارالمپیک آسیا درباره اولین حضور خود در مراسم روز ملی پارالمپیک و تاثیر آن گفت: خیلی مهم بود، از گروه های حاضر در مراسم و خانواده هایشان انرژی مثبت گرفتم. من خسته نیستم و به تمرین ادامه می دهم. گروه های مختلف معلول به همراه خانواده های خود در این رویداد حضور داشتند و قبل از کووید ما می خواستیم در این رویداد شرکت کنیم اما نتوانستیم، طارق قبلا در این رویداد بود و من دوست دارم دوباره در این رویداد شرکت کنم.

وی در پاسخ به این سوال که چرا ایران کرسی خاصی در APC ندارد، گفت: ایران نتایج بسیار خوبی کسب کرده است و احتمال کرسی در شورای اجرایی وجود دارد. درها برای شما باز است، شما باید درخواست دهید و ما طبق برنامه ادامه می دهیم. در کمیته پارالمپیک آسیا، ما یک دموکراسی داریم و همه چیز بر اساس انتخابات است، اما من امیدوارم و مشتاقم که ایرانی‌ها یک کرسی موثر در APC کسب کنند.

رشید با قدردانی از امکانات ورزشی پارالمپیک کشورمان خاطرنشان کرد: مکان‌های مختلفی را در ایران از جمله چندین موزه، مرکز دانشگاهی و کمپ مشاهده کردم. شما باید به کاری که انجام می دهید افتخار کنید و من نیز هستم. برای موفقیت و تولید تجهیزات روی یک برنامه ریزی و تحقیق خوب کار می کنید. تجهیزاتی برای ارزیابی عملکرد ورزشکاران ساختم و متوجه شدم که بیش از 10 کارگروه مختلف در آکادمی وجود دارد.

وی درباره چالش های ریاست دو دوره ای خود در APC توضیح داد: آسیا بزرگ ترین قاره جهان است و با 5 منطقه فرعی، زبان ها و فرهنگ های مختلفی داریم که چالش های مختلفی را ایجاد می کند. تلاش ما این است که چگونه چالش ها را به موفقیت تبدیل کنیم. ارتباط موثر بین مردم یکی از چالش های ماست. افراد یک خانواده باید به هم نزدیک باشند، ما در کنار هم قوی‌تر هستیم و ایران می‌تواند به سایر NPCها کمک کند. همه احزاب آماده حمایت هستند. ایران در مقدماتی، تایلند در دو و میدانی و ازبکستان در جودو موفق هستند و باید سهمی داشته باشند. سعی می کنیم چالش ها را حل کنیم.

رئیس APC در ادامه تاکید کرد: کرونا یکی از بزرگ‌ترین چالش‌هایی بود که تاکنون با آن روبرو بوده‌ایم، اما به استراتژی خود پایبند بودیم و از حرکت بازماندیم. در برخی کشورها برنامه ها متفاوت بود، اما ما استانداردهای بین المللی را برای برگزاری رویدادها رعایت کردیم. امنیت ورزشکاران برای ما بسیار مهم بود و این موضوع بازی های پارالمپیک توکیو را به تعویق انداخت و بازی های پاراآسیایی هانگژو را تحت تاثیر قرار داد. همکاری خوبی با کمیته برگزاری داریم و تا 2 روز آینده جلسه آنلاین خواهیم داشت. من از دولت چین برای این تغییر ساعت تشکر می کنم و معتقدم که به دوران قبل از کرونا برمی گردیم. ما می توانیم در اکتبر سال آینده یک رویداد خوب با هم انجام دهیم.

وی با اشاره به هدف و تاثیر دیدار خود با روسای 5 منطقه IPC در دبی تصریح کرد: جلسه بسیار موفقی با روسای مناطق در دبی داشتیم. البته این نشست سالانه است و در مکان های مختلف برگزار می شود. ما درهای آسیا را برای همکاری با سایر مناطق باز می کنیم. آسیا اشتراکات زیادی با قاره های مختلف دارد و در مجموع دیدار خوبی بود. پیام من این است که ما همیشه با هم قوی تر هستیم. ما می توانیم منابع مالی و انرژی خود را ذخیره کنیم. چرا از کشورهای همسایه الگو نمی گیریم؟ در صورت تایید تجهیزات ساخت ایرانی می توانیم به تولیدکنندگان ایرانی در اخذ تاییدیه کمک کنیم. ما باید در صلح و عشق با هم کار کنیم.

رشید درباره تاثیر روز ملی پارالمپیک بر APC و جامعه بین‌المللی گفت: ما قبلاً این کار را انجام داده‌ایم و برنامه این است که به ایران فرصت دهیم تا در مجمع عمومی بعدی اعضای خود را از اقدامات خود مطلع کنند.

وی در این نشست خبری درباره حذف فوتبال 7 از المپیک گفت: به عنوان یکی از اعضای هیات اجرایی IPC نماینده ورزشکاران هستم. ما مسابقاتی در پاریس و لس آنجلس خواهیم داشت. فدراسیون جهانی فوتبال باید برای توسعه 7 فوتبال تلاش بیشتری کند. ما پیگیر هستیم، اما NPC های بیشتری باید در این فضا کار کنند، چرا افراد زیادی این حوزه را ادامه نداده اند؟ فدراسیون های جهانی نقش مهمی دارند اما من سرسخت هستم.

وی در خصوص استفاده از ظرفیت ایران در APC و IPC خاطرنشان کرد: در این سفر با رهبران جنبش در ایران دیدار کردم. با کمک ایران می توان پروژه های زیادی را شکل داد. من نمی توانم برای IPC پاسخ دهم، اما معامله با ایران می تواند در APC انجام شود. فکر می‌کنیم ایران می‌تواند میزبان بازی‌های زمستانی پاراآسیایی در توهال باشد، هرچند این موضوع هنوز نهایی نشده است. در همین راستا می توان برای توسعه این رشته ها اقداماتی انجام داد.

رئیس APC در پاسخ به سوالی مبنی بر مقایسه بازی های پاراآسیایی 2018 و 2022 گفت: حدود 22 رشته ورزشی در هانگژو خواهیم داشت و بیش از 4000 ورزشکار داریم. پیش بینی تفاوت بین این بازی ها دشوار است. چون جاکارتا در شرایط عادی برگزار شد اما الان در دوره پسا کرونا هستیم. امیدواریم این اعداد را داشته باشیم.

رشید درباره توسعه حرکت پارالمپیک در قاره آسیا و پر کردن شکاف توسعه بین برخی کشورها گفت: ما در کنار هم قوی‌تر هستیم و برنامه ما به گونه‌ای تدوین شده است که بتوانیم به این هدف برسیم و بدانیم کسی رها نمی‌شود. موفقیت های ایران و چین و امثالهم باید شنیده شود و درهای اماکن ورزشی آنها حتی برای مربیان و کادر فنی باز شود. ما در نظر داریم و معتقدیم که در نقاط مختلف قاره شرایط و فرصت های متفاوتی وجود دارد و همه امکانات یکسان نیست. ما از NPC های موفق حمایت می کنیم، به عنوان مثال تایلند و بوتان از مدل توسعه استفاده کرده اند، در بوتان روز ملی پارالمپیک برای اولین بار در سال 2019 برگزار شد. ایران و سایر کشورهای قوی الگوهای موفقی هستند که می توانیم برای کمک به سایر کشورها از آنها استفاده کنیم. برای رشد.

وی تاکید کرد: جلسه بسیار خوبی با وزیر ورزش و جوانان داشتم و ایده هایی مطرح شد. به ما گفتند که اردوها و آکادمی های آموزشی در چند شهر امکان پذیر است. درها باز شده و زمان تدوین برنامه هایی برای همکاری با ایران در آسیا فرا رسیده است. ما باید از ابزار خود استفاده کنیم و معلولان را بیشتر در جامعه مشارکت دهیم. ورزش نقش مهمی در تغییر ذهنیت و آگاهی افراد دارد و وقتی به رویدادها نگاه می کنیم، میراث تغییر طرز فکر به جا می ماند. تمرکز ما روی فضاهای بزرگ نیست و من جاهای زیادی را رفته ام که معتقدم باید طرز فکر مردم را تغییر دهیم.

رهبر APC درباره توافقات انجام شده با مسئولان ورزش کشورمان گفت: این اولین بازدید ما از کمیته و وزارتخانه ایران بود که نظرات مثبت زیادی از آنجا دریافت کردیم. هنوز توافقی حاصل نشده است، اما در آینده نزدیک ما و ایران یک تیم هستیم و برای بهبود و آماده سازی روابط و توافقات تلاش می کنیم. ما قطعاً کارهایی را با هم انجام خواهیم داد.

وی درباره روابط ورزشی ایران و امارات گفت: این یک رابطه دیرینه بین این دو کشور است و اگر پروژه ای باشد اولین نیست. پروژه های زیادی قبلا بین این دو ایجاد شده است. در مورد NPC های این کشور، به نظر می رسد مشکلی برای همکاری وجود نداشته باشد. دفتر مرکزی ما در امارات است و می توانیم پروژه هایی داشته باشیم. نه تنها امارات، ما تمام آسیا را به شما منتقل خواهیم کرد.

طارق، دبیرکل کمیته پارالمپیک آسیا نیز در این نشست درباره سیاست APC برای تعیین میزبان بازی‌های پاراآسیایی گفت: ما با OCA ارتباط نزدیک داریم و روال این است که میزبان را انتخاب کنند. ما به تصمیمات NPC و APC پایبند هستیم. بحث دسترسی به شهرها بسیار حائز اهمیت است، زیرا تفاوت اصلی آن عدم وجود محدودیت های بین شهری برای افراد دارای معلولیت است. قطر در سال 2030 و عربستان در سال 2034 میزبانی خواهند کرد، امیدوارم ایران نیز روزی میزبان این مسابقات باشد.


بیشتر بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید