در دیدار اردوغان – گوترش – زلنسکی چه گذشت؟


ساعت: 11:26
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۸
کد خبر: 1890977

نشست سه جانبه ای با حضور روسای جمهور ترکیه و اوکراین و آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد در شهر لویو اوکراین در خصوص جنگ اوکراین و روسیه برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در کنفرانس مطبوعاتی که پس از این دیدار برگزار شد، به مزایای توافق اخیر در استانبول در مورد انتقال غلات اوکراینی اشاره کردند و نسبت به وضعیت پیرامون نیروگاه زاپوریژیا ابراز نگرانی کردند.

به گزارش تارنمای راشا تودی، رئیس جمهور ترکیه پس از دیدار با زلنسکی و گوترش درباره توافق حاصل شده با میانجیگری ترکیه در مورد غله در اوکراین صحبت کرد و تاکید کرد که این توافق به نفع تمام جهان است.

رجب طیب اردوغان با تاکید بر اینکه کشورش در تلاش برای یافتن راه حل های دیپلماتیک برای جنگ بین کیف و مسکو است، گفت آنکارا از تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین حمایت می کند.

اردوغان همچنین نسبت به درگیری ها در نزدیکی نیروگاه اتمی زاپوروژیه در اوکراین ابراز نگرانی کرد.

این نیروگاه هسته ای در حال حاضر تحت کنترل روسیه است.

اردوغان پس از این نشست سه جانبه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما نمی خواهیم چرنوبیل دیگری را تجربه کنیم.

وی خواستار آن شد که جامعه بین المللی در یافتن راه حل سیاسی برای جنگ در اوکراین مسئولیت بیشتری بپذیرد.

اردوغان که کشورش یکی از اعضای ائتلاف ناتو است که با روسیه اختلاف دارد، گفت: “ما در حالی که به تلاش های خود برای یافتن راه حل ادامه می دهیم، پشت دوستان اوکراینی خود ایستاده ایم.”

روسیه توسعه‌طلبی خصمانه ناتو را عامل ظهور و تشدید تنش‌ها در اوکراین دانست که متعاقباً آتش جنگ در اوکراین را شعله‌ور کرد، در حالی که این اتحاد با ادامه جنگ در اوکراین و ارائه کمک‌های تسلیحاتی بیشتر و تحریک‌آمیز، سیاست توسعه‌طلبانه خود را تقویت کرد. اوکراین به آتش جنگ در این کشور دامن می زند.

رئیس جمهور ترکیه همچنین با اشاره به اینکه موضوع تبادل زندانیان در مذاکراتی که در شهر لویو برگزار شد، مورد بحث و بررسی قرار گرفت، افزود: ترکیه برای این موضوع اهمیت زیادی قائل است.

رئیس جمهور ترکیه از سرگیری صادرات غلات از اوکراین بر اساس توافق اخیر در استانبول با میانجیگری ترکیه صحبت کرد و گفت: نه تنها اوکراین، بلکه تمام دنیا تاثیر مثبت توافق تاریخی استانبول را بر این کشور احساس کردند. از سرگیری صادرات غلات اوکراین.

اردوغان افزود: از اول آگوست – زمانی که اولین کشتی غلات اوکراین را ترک کرد – حدود 625000 تن غلات اوکراینی از طریق 25 کشتی به بازارهای جهانی تحویل داده شده است.

آنکارا با مسکو و کیف برای باز کردن یک کریدور دریایی از اوکراین برای صادرات غلات به توافق رسیده است، با اجرای این توافق که انتظار می رود کمبود جهانی غذا کاهش یابد.

ترکیه، سازمان ملل، روسیه و اوکراین در 22 ژوئیه توافقنامه ای را برای از سرگیری صادرات غلات از سه بندر دریای سیاه اوکراین امضا کردند.

اردوغان در لویو گفت: در جریان نشست سه جانبه خود، احتمالات مختلفی را برای فضای مثبت ایجاد شده در توافق استانبول برای رسیدن به صلح پایدار ارزیابی کردیم.

گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین از روسیه و اوکراین خواست تا “روحیه سازش” نشان دهند و از ادامه اجرای موفقیت آمیز توافق غلات اوکراین اطمینان حاصل کنند.

گوترش گفت: از روز اول، کشورها حرفه ای و با حسن نیت برای حفظ جریان غذا کار کردند. از آنها می خواهم که این روند را ادامه دهند و با روحیه سازش بر همه موانع فائق آیند و همه مشکلات را یک بار برای همیشه حل کنند.»

گوترش از غیرنظامی شدن نیروگاه اتمی زاپوریژیا در اوکراین حمایت کرد و بدون اشاره به اقدامات تحریک آمیز ارتش اوکراین و حامیان ناتو آنها، تنها از روسیه خواست تجهیزات و پرسنل نظامی خود را از این نیروگاه خارج کند و در عین حال خواستار تلاش برای اطمینان از این امر شد. نیروگاه هدف عملیات نظامی نمی شود.

آنتونیو گوترش هشدار داده است که هرگونه شکست نیروگاه اتمی زاپوروژیه اوکراین “خودکشی” است. دبیرکل سازمان ملل متحد بدون اشاره به حملات خطرناک و تلاش‌های تحریک‌آمیز طرف اوکراینی علیه نیروگاه هسته‌ای گفت که «عمیقاً نگران» وضعیت نیروگاه است و گفت که باید غیرنظامی‌سازی شود.

دبیرکل سازمان ملل روز پنجشنبه در ادامه بیانیه خود در شهر لویو گفت که سازمان ملل خواهان افزایش صادرات غلات از اوکراین قبل از زمستان است.

گوترش از توافق اخیر بین اوکراین و روسیه با میانجیگری ترکیه و سازمان ملل متحد که منجر به ازسرگیری صادرات غلات اوکراین در ماه جاری شد، تمجید کرد.

وی افزود: نشانه های ثبات در بازارهای جهانی مواد غذایی آغاز شده است.

گوترش با بیان اینکه قیمت جهانی گندم از زمان امضای قرارداد انتقال غلات در اوکراین هشت درصد کاهش یافته است، گفت: «بدون محصولات اوکراینی یا روسی هیچ راه حلی برای بحران غذایی وجود ندارد».

گوترش گفت: «در عین حال – و مهمتر از همه – ما نشانه هایی از شروع ثبات بازارهای جهانی غذا را دیده ایم. اما بیایید دچار توهم نباشیم – تا اینکه این روند در زندگی روزمره مردم و در نانوایی ها و بازارهای محلی خود را نشان دهد، راه زیادی در پیش است.

وی گفت: خروج مواد غذایی و کودهای شیمیایی از اوکراین و روسیه در مقادیر بیشتر برای آرامش بیشتر بازارهای کالا و کاهش قیمت بسیار مهم است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین پس از گفتگو با آنتونیو گوترش گفت که سازمان ملل باید ایمنی نیروگاه اتمی زاپروژیه را تضمین کند.

زلنسکی در پستی در شبکه‌های اجتماعی نوشت: توجه ویژه به موضوع باج‌گیری هسته‌ای روسیه در نیروگاه زاپوریژژیا شد. این وحشت عمدی توسط متجاوز می تواند عواقب فاجعه بار جهانی برای کل جهان داشته باشد.”

زلنسکی در ادامه ادعاهای خود گفت: بنابراین سازمان ملل باید امنیت این هدف راهبردی، غیرنظامی کردن آن و رهایی کامل از نیروهای روسی را تضمین کند.

وزارت امور خارجه روسیه اظهارات زیاده‌روی آنتونیو گوترش و رئیس‌جمهور اوکراین درباره غیرنظامی‌سازی نیروگاه هسته‌ای زاپوریژیا در جنوب اوکراین را رد کرد.

ایوان نچایف، سخنگوی وزارت خارجه روسیه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که این پیشنهاد “غیرقابل قبول” است.

به گزارش خبرنگار آناتولی، دیدار سه جانبه اردوغان، زلنسکی و گوترش بلافاصله پس از دیدار دوجانبه رئیس جمهور ترکیه و همتای اوکراینی خود با موضوع بررسی همه ابعاد روابط آنکارا و کیف در سطح مشارکت راهبردی برگزار شد.

به گفته بخش ارتباطات دولت ترکیه، اردوغان، زلنسکی و گوترش در مورد گام‌های احتمالی برای پایان دادن به جنگ از طریق روش‌های دیپلماتیک و حفظ مکانیسم ایجاد شده برای صادرات غلات اوکراین به بازارهای جهانی گفتگو کردند.

این دیدار به مدت حدود 40 دقیقه پشت درهای بسته برگزار شد.

پس از توافق 22 جولای توسط سازمان ملل متحد، روسیه و اوکراین در استانبول ترکیه مبنی بر افتتاح سه بندر دریای سیاه اوکراین برای صادرات غلات، یک “مرکز هماهنگی مشترک” متشکل از نمایندگان این سه کشور در 27 جولای در شهر استانبول ایجاد شد. کشورها و سازمان ملل به منظور نظارت بر اجرای توافقنامه و تسهیل انتقال ایمن کودها و مواد غذایی تجاری توسط کشتی های باری تأسیس شد.

گوترش قرار است برای بازدید از انتقال غلات به شهر اودسا اوکراین برود و روز شنبه برای بازدید از “مرکز هماهنگی مشترک” به ترکیه خواهد رفت.

دیدگاهتان را بنویسید