رئیس سازمان اطلاعات آمریکا با زلنسکی در اوکراین دیدار کرد

پیشتر برنز روز دوشنبه با رئیس سرویس اطلاعات و امنیت روسیه در ترکیه دیدار کرد. این اولین تماس چهره به چهره در سطح بالا بین مقامات آمریکایی و روسیه از زمان حمله به اوکراین در 24 فوریه بود.

زلنسکی در یک کنفرانس خبری تلویزیونی درباره دیدارش با رئیس سیا گفت: ما با او جلسه ای داشتیم و درباره همه موضوعاتی که برای اوکراین مهم است صحبت کردیم.

دیدار برنز با زلنسکی در حالی برگزار شد که روسیه با موشک به کی یف حمله کرد. زلنسکی گفت که مدیر سیا قبل از جلسه زمانی را در یک پناهگاه گذراند.

همچنین در واشنگتن، یک مقام آمریکایی گفت برنز پس از آنکارا به کیف سفر کرد تا با همکاران اطلاعاتی اوکراینی خود و رئیس جمهور این کشور دیدار کند.

پیش از این، رایزنی های روسیه و آمریکا در آنکارا توسط دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین تایید شده بود. پسکوف بدون اشاره به موضوع مذاکرات گفت: این مذاکرات توسط طرف آمریکایی انجام و پیشنهاد شده است. پیشتر رسانه های ترکیه گزارش داده بودند که دیدار مدیران اطلاعات خارجی روسیه و سیا در مقر سازمان اطلاعات ملی ترکیه برگزار شده است.

تحرکات آمریکا در مورد نیاز به مذاکره با روسیه در چند هفته گذشته تشدید شده است و دیروز وال استریت ژورنال گزارش داد که “جیک سالیوان” مشاور امنیت ملی بایدن به ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین توصیه کرده است که در هر مذاکره با روسیه باید یک موقعیت واقع بینانه همچنین پیش از این روزنامه واشنگتن پست در گزارشی اعلام کرد که دولت واشنگتن به طور مخفیانه بر رهبران اوکراین فشار می آورد تا تمایل خود را برای بازگشت به مذاکرات با روسیه نشان دهند و در عین حال به مخالفت خود با این مذاکرات پایان دهند.

هفته گذشته، وال استریت ژورنال از گفتگوهای محرمانه بین جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید و دستیاران ارشد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خبر داد. بر اساس این گزارش، وال استریت ژورنال اعلام کرد که جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، مذاکرات محرمانه ای با دستیاران ارشد ولادیمیر پوتین داشته است تا از خطرات درگیری گسترده تر بر سر اوکراین جلوگیری کند و به روسیه در مورد استفاده از سلاح های هسته ای یا سایر سلاح های کشتار جمعی هشدار دهد. رئیس جمهور روسیه انجام داده است.

به گزارش وال استریت، مقامات گفتند جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا با یوری اوشاکوف مشاور سیاست خارجی پوتین در تماس بوده است. این مقامات همچنین افزودند که سالیوان با همتای روسی خود نیکولای پاتروشف نیز گفتگو کرده است. مقامات فوق هدف از این گفتگوها را اجتناب از خطر تشدید تنش ها و باز نگه داشتن کانال های ارتباطی دانستند نه بحث در مورد حل و فصل جنگ در اوکراین.

همزمان، مجله پولیتیکو در گزارشی نوشت که دولت آمریکا ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین را تحت فشار قرار داده است تا شرط عدم مذاکره با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود را از فهرست شروط آغاز مذاکرات با مسکو حذف کند. نشریه پولیتیکو به نقل از منابع آگاه می نویسد که ولادیمیر زلنسکی در 7 نوامبر پنج شرط را برای آغاز مذاکرات با روسیه مطرح کرد که در میان آنها به عدم امکان مذاکره با رئیس جمهور پوتین اشاره ای نشد. این روزنامه تاکید می کند که این تغییر در موضع اوکراین ارتباط مستقیمی با هشدار به دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا دارد.

بر اساس اطلاعات این روزنامه، زلنسکی پس از مذاکرات طولانی کی‌یف و واشنگتن از جمله در سفر جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا به اوکراین، نگرش تند خود را نسبت به مذاکرات با روسیه کاهش داده است.

این روزنامه خاطرنشان کرد که مقامات آمریکایی مستقیماً از زلنسکی نخواسته‌اند که موضع خود را در مورد مذاکرات تغییر دهد، اما بر لزوم نشان دادن به جهانیان تاکید کرده‌اند که کیف می‌خواهد به طور مسالمت‌آمیز به درگیری پایان دهد. یکی از این منابع به پولیتیکو گفت که واشنگتن معتقد نیست مذاکرات اوکراین و روسیه باید فورا آغاز شود.

دیدگاهتان را بنویسید