اردوغان و زلنسکی خواستار وضعیت ماریوپل هستند


ساعت: 18:59
تاریخ انتشار: 1401/02/04
کد خبر: 1834177

رئیس جمهور ترکیه در گفتگوی تلفنی با همتای اوکراینی خود بر لزوم تخلیه غیرنظامیان و مجروحان از شهر بندری محاصره شده اوکراین تاکید کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و ولادیمیر زلنسکی همتای اوکراینی روز یکشنبه درباره تحولات اوکراین و شهر ماریوپل گفتگو کردند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، رئیس جمهور ترکیه در گفتگوی تلفنی تاکید کرد که غیرنظامیان و مجروحان شهر محاصره شده ماریوپل باید تخلیه شوند.

دفتر اردوغان در بیانیه ای درباره تحولات اخیر در مناقشه روسیه و اوکراین و مذاکرات صلح گفتگو کرد.

بر اساس این بیانیه، اردوغان گفت که ترکیه آماده ارائه انواع اقدامات حمایتی از جمله میانجیگری برای مذاکرات صلح مسکو-کیف است و با بدتر شدن اوضاع در ماریوپل، تخلیه غیرنظامیان باید تضمین شود.

رئیس جمهور ترکیه همچنین به همتای اوکراینی خود گفت که کشورش آماده است تا یکی از ضامنان امنیت اوکراین باشد.

کمتر از یک ماه پیش، ترکیه پس از تلاش های فراوان موفق به میزبانی مذاکرات بین هیئت های روسیه و اوکراین شد، اما این مذاکرات نتیجه قابل توجهی نداشت. وزرای خارجه روسیه و اوکراین پیش از این در آنتالیای ترکیه دیدار کردند.

آناتولی همچنین نوشت که اردوغان روز دوشنبه میزبان آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل خواهد بود. گوتیرز پس از سفر به ترکیه به مسکو و کیف خواهد رفت.

پیش از این، کیف از افتتاح یک کریدور بشردوستانه از ماریوپل خبر داد و گفت که برای تخلیه غیرنظامیان تا ظهر روز شنبه به وقت محلی کار خواهد کرد.

ایرینا وارشوک معاون نخست وزیر اوکراین در فیس بوک گفت: اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، خروج از شهر محاصره شده ماریوپل از ظهر روز شنبه آغاز می شود. وی افزود: «امروز دوباره تلاش خواهیم کرد تا زنان، کودکان و سالمندان را تخلیه کنیم.

انتهای پیام/.

دیدگاهتان را بنویسید