در سال 2023 به دلیل نخست وزیری نتانیاهو، احیای برجام رویایی بیش نیست/ حادثه هواپیمای بدون سرنشین ایران احتمال پیشرفت دیپلماتیک در مذاکرات را کاهش می دهد.

در سال 2023 به دلیل نخست وزیری نتانیاهو، احیای برجام رویایی بیش نیست/ حادثه هواپیمای بدون سرنشین ایران احتمال پیشرفت دیپلماتیک در مذاکرات را کاهش می دهد.

استفان والت: «جنگ در خاورمیانه احتمالاً آخرین چیزی است که بایدن و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در حال حاضر می‌خواهند، اما این مانع از پیشبرد برنامه‌های نتانیاهو و متحدان آمریکایی او نمی‌شود».

استفان والت، نظریه‌پرداز برجسته روابط بین‌الملل، در فارین پالیسی نوشت: «قبل از پرداختن به بحث‌های ۲۰۲۳، فکر می‌کردم نگاهی به گذشته بیندازم تا ببینم آیا سال ۲۰۲۲ همان‌طور که انتظار داشتم پیش می‌رود یا خیر». در آخرین یادداشت خود در سال 2021، “فهرست اولویت های سیاست خارجی بایدن در سال 2022” را به تفصیل شرح دادم. حالا می‌خواهم ببینم چه پیش‌بینی درست، چه غلط، و دولت بایدن چقدر خوب بوده است؟

بخش زیر بخشی از یادداشت والت در رابطه با ایران است: در سال 2021، من هشدار دادم که احتمالاً بایدن برای اقدام نظامی علیه ایران مجدداً با فشار مواجه شود. من در اینجا خیلی بدبین بودم: هرگز در سال 2022 به نقطه عطفی نرسید. اما بنیامین نتانیاهو دوباره نخست وزیر شد و راست‌گراترین دولت در تاریخ اسرائیل را رهبری می‌کند. هر گونه امکان توافق جدید برای محدود کردن برنامه هسته ای ایران اکنون مانند یک رویا به نظر می رسد.

تصمیم احمقانه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا برای خروج از برجام، به تهران این امکان را داد که نسبت به زمانی که برجام وجود داشت، به بمب نزدیک‌تر شود و به نظر می‌رسد رهبران کنونی ایران علاقه بیشتری به ذخیره اورانیوم غنی‌شده دارند. ساخت و تقویت زیرساخت های هسته ای آنها چیزی فراتر از مذاکره در مورد محدودیت های جدید است.

تمایل و تمایل ایران به ارائه هواپیماهای بدون سرنشین به روسیه برای استفاده علیه اوکراین، پیشرفت دیپلماتیک در این جبهه را کمتر می‌کند. نتانیاهو پیشتر گفته بود که توقف برنامه هسته ای ایران یکی از اهداف اصلی سیاست خارجی وی است و این به معنای تحت فشار قرار دادن دولت بایدن برای حمایت از اقدامات تهاجمی تر است. جنگ در خاورمیانه احتمالاً آخرین چیزی است که بایدن و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در حال حاضر می‌خواهند، اما این مانع از پیشبرد برنامه‌های نتانیاهو و متحدان آمریکایی او نمی‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید