ترکیه از فروش هواپیمای بدون سرنشین به اوکراین دفاع می کند


ساعت: 13:43
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۱۶
کد خبر: 1806155

سخنگوی دولت ترکیه گفت نارضایتی و مقاومت روسیه منجر به خروج ترکیه از قراردادهای تسلیحاتی با اوکراین از جمله فروش احتمالی پهپادهای نظامی بیشتر به اوکراین نخواهد شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ فخرتین آلتون، مدیر ارتباطات دفتر رئیس جمهور ترکیه، گفت که هدف از همکاری نظامی آنکارا و کی یف مخالفت با روسیه نیست و این همکاری به نام روسیه پایان نخواهد یافت.

این اظهارات پس از آن بیان می شود که اردوغان قرار است روز پنجشنبه به اوکراین سفر کند تا با ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین برای امضای تعدادی از توافق نامه ها از جمله توافقنامه تجارت آزاد دیدار کند.

ترکیه، یکی از اعضای ائتلاف نظامی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، به عنوان یکی از حامیان اصلی اوکراین در سال های اخیر ظاهر شده است و سال گذشته برای اولین بار ده ها پهپاد TB2 به اوکراین فروخته است. پهپادها در منطقه دونباس مورد استفاده قرار گرفتند.

ترکیه همچنین یکی از منتقدان اصلی الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه در سال 2014 است و نسبت به سرنوشت جوامع ترک در این منطقه ابراز نگرانی کرده است. ترکیه معتقد است که بهبود روابط با اوکراین دارای ارزش استراتژیک است، از جمله به عنوان منبع بالقوه فناوری و دانش برای صنایع دفاعی رو به رشد.

ترکیه همچنین سعی کرده از اهرم روابط خود با اوکراین برای میانجیگری میان اوکراین و روسیه و خنثی کردن بحران مرزی دو کشور استفاده کند. آلتون گفت ترکیه می تواند پس از سفر اردوغان به اوکراین میزبان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه باشد، اما هنوز تاریخی برای چنین دیداری تعیین نشده است.

اردوغان همچنین توانست روابط نزدیک خود را با روسیه حفظ کند و خشم برخی از متحدان ترکیه در ناتو از جمله ایالات متحده را برانگیخت. اقدام دولت اردوغان در سال 2017 برای خرید سامانه دفاع هوایی اس-400 روسیه منجر به تحریم‌های آمریکا علیه صنایع دفاعی ترکیه شد، اما این تحریم‌ها منجر به خروج آنکارا نشد.

مدیر ارتباطات اردوغان آلتون گفت که قرارداد تسلیحاتی ترکیه با اوکراین تفاوتی نخواهد داشت. او گفت: «ما قراردادهای همکاری را با هدف سایر کشورها امضا نمی کنیم و روسیه قطعاً این را می داند. قراردادهای (قبلی) ما با اوکراین و قراردادهایی که در آینده امضا خواهیم کرد هیچ ارتباطی با بحران کنونی (در مرزهای شرقی اوکراین) ندارد.

صادرات ترکیه به اوکراین طی پنج سال تقریباً دو برابر شد و به 2.6 میلیارد دلار در سال گذشته رسید، در حالی که واردات ترکیه از اوکراین در مدت مشابه به 4.4 میلیارد دلار افزایش یافت. دو کشور می خواهند ارزش تجارت دوجانبه را به 10 میلیارد دلار در سال افزایش دهند. برای اوکراین، مشارکت با ترکیه و خرید پهپاد از این کشور نیز از نظر دفاع از خاک خود در برابر روسیه مهم است. ترکیه همچنین می خواهد از فناوری های اوکراینی در زمینه موشک های فضایی مشابه موشک های زنیت-2 و انتقال دانش فنی فناوری موتور (موتور موشک) استفاده کند.

انتهای پیام/

منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید