دستورالعمل «سفر خارجی مقامات قضایی و دعوت از مقامات خارجی» ابلاغ شد.


ساعت: 12:52
تاریخ انتشار: 25.04.1401
کد خبر: 1883517

بخشنامه سفرهای خارجی مقامات قضایی و دعوت از مقامات و هیئت های خارجی از سوی رئیس قوه قضائیه ابلاغ شد که در آن بر صرفه جویی و کاهش سفرهای برون مرزی تاکید شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرکز رسانه قوه قضاییه، در دوران تحول و بهبود یکی از نکات مکرر رئیس قوه قضاییه کاهش هزینه ها و تشریفات در ساختار دستگاه قضایی است.

رئیس قوه قضائیه در تاریخ 27 بهمن 1400 طی دستوری خطاب به «اداره اصلی تشریفات»، «مرکز رسانه قوه قضائیه» و «یگان حفاظت قوه قضائیه»، کاهش و به حداقل رساندن آن را ضروری اعلام کرد. هزینه ها و تشریفات در برنامه های مربوط به رئیس قوه قضائیه که انجام سفرهای استانی بدون تشریفات معمول یکی از این اقدامات است.

حجت الاسلام محسنی آژه ای در جلسه شورای عالی قضایی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور که بخشی از آن ناشی از تحریم ها و بخشی دیگر ناشی از بد حکمرانی است، اظهار داشت: امروز قوه قضائیه، مجلس و دولت برخی موارد را با هزینه های گزاف مدیریت می کند که این شیوه حکومت باید اصلاح شود. تغییر روش های کاری به دلیل برخی تنگناها و تغییر مدیریت ما نسبت به سال های گذشته یک ضرورت اجتناب ناپذیر است.

در همین راستا اخیراً دستور ویژه ای به رئیس دیوان مبنی بر کاهش تشریفات و هزینه های سفرهای تجاری خارجی مقامات قضایی و دعوت از مقامات و هیئت های خارجی صادر شده است.

این دستورالعمل با هدف ایجاد انسجام، هماهنگی و یکپارچگی اقدامات مربوط به اجرای سفرهای کاری خارجی مسئولان و کارکنان قوه قضائیه در قالب اعزام هیئت های قضایی و کارشناسی اعم از گروهی و انفرادی و همچنین دعوت از هیأت های قضایی و جمهوری اسلامی ایران با توجه به تصمیمات مربوط به عرصه بین المللی مندرج در سند توسعه قضایی تهیه و ابلاغ شده است.

بر اساس این بخشنامه که در 2 فصل، 21 ماده و 9 تبصره گردآوری شده است، رسیدگی به سفرهای خارجی توسط مقامات قوه قضائیه و دعوت از مقامات و هیئت های خارجی به کارگروه ویژه امور خارجی واگذار شده است. سفر قوه قضائیه».

این کارگروه متشکل از رئیس قوه قضائیه، دادستان کل کشور یا یکی از معاونان وی، معاون امور بین الملل (رئیس کارگروه)، معاونت پشتیبانی و مالی و سازندگی و رئیس مركز اطلاعات امنيتي قوه قضائيه مسئول انجام سفرهاي خارجي است و كاركنان قوه قضائيه و دعوت از مقامات و هيئت هاي خارجي به كشور تصميم گيري مي كنند.

در این دستورالعمل تاکید شده است که درخواست های دریافتی – درخواست سفرهای خارجی – در جلسه کارگروه توسط دبیر کارگروه به دبیرخانه ارائه می شود و کارگروه به اصل «صرفه جویی و کاهش» توجه ویژه خواهد داشت. سفرهای خارجی» در تحقیقات خود.

همچنین در دستورالعمل ها نشان داده شده است. کارگروه در مورد ضرورت یا غیرضروری سفر، تعداد و ترکیب اعضای هیئت، تعداد روزهای سفر و موارد مربوطه و هرگونه دعوت از مقامات یا هیئت های خارجی یا پذیرش درخواست سفر تصمیم گیری خواهد کرد. با رعایت این دستورالعمل در زمان مقتضی به اطلاع جمهوری اسلامی ایران برساند، با منطق و اهمیت سفر، منبع هزینه ها و برنامه های سفر در این کارگروه ارزیابی شود.

حساسیت به موضوع صرفه جویی در هزینه سفر مسئولان قضایی به این نکات ختم نمی شود و در ماده 10 فصل اول این بخشنامه حتی به لزوم توجه به استفاده از این سفرها بر اساس وظایف قوه قضاییه اشاره شده است.

در این دستورالعمل تاکید شده است که شخص یا رئیس هیئت موظف است پس از انجام ماموریت برون مرزی، حساب هزینه و مدارک مربوط به ماموریت از قبیل کاست بلیت، قبض اسکان، غذا، ایاب و ذهاب، هزینه ثبت نام و سایر هزینه های مربوطه را به هيأت خارجي با اداره كل امور مالي قوه قضاييه يا امور مالي واحد مربوطه تسويه حساب مي كند.

همچنین دبیرخانه کارگروه موظف است بانک اطلاعات کامل سفرهای خارجی و مأموریت های قوه قضائیه از قبیل تعداد سفر در سال، تعداد نفرات یا هیئت ها، تعداد هیئت های خارجی و نتایج را تهیه و نگهداری کند. .

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید